Trešdien, 2. novembrī, pulksten 19.00 Lielajā ģildē koncertā Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra (LNSO) mūziķu sniegumā izskanēs Igora Stravinska "Stāsts par zaldātu".

Stāstnieka lomā iejutīsies pazīstamais komiķis, Jaunā Rīgas teātra aktieris Jānis Skutelis, bet kopā ar viņu un diriģentu Raimondu Gulbi uz skatuves kāps LNSO mūziķi – klarnetists Mārtiņš Circenis, fagotists Jānis Semjonovs, trompetists Jenss Emīls Holms, trombonists Artūrs Hrustaļovs, vijolniece Ilze Gulbe un kontrabasists Oskars Bokanovs, pie sitaminstrumentiem – Ernests Mediņš. Par šo intriģējošo kultūrnotikumu "Klasikai" plašāk stāsta Ilze un Raimonds Gulbji.

"Stravinska opusa pamatā ir faustiska tautas pasaka par zaldātu, kurš noslēdz vienošanos ar pašu nelabo. Velns piedāvā zaldātam iemainīt vijoli pret grāmatu, kurā ir apslēpta "neizmērojama bagātība" – aprakstīti nākotnes notikumi. Lai arī minstinoties, zaldāts piekrīt trīs dienas Velnam mācīt vijoli, kā arī apgūt neparastās grāmatas saturu. Atgriežoties dzimtajā ciematā, zaldāts saprot, ka pagājušas nevis trīs dienas, bet veseli trīs gadi.

Stāsta otrajā pusē galvenais varonis skatītājus ved pie guļošās princeses, kuras roku karalis piedāvā ikvienam, kas viņu spēs modināt. Karavīram izdodas salauzt gan pār sevi gulstošo Velna varu, gan, spēlējot vijoli, pamodināt princesi.

Lai arī tās šķiet kā laimīgas beigas, tomēr Velns brīdina zaldātu – ja viņš pametīs pili, viņa dvēsele atkal tiks atņemta," stāstu ieskicē koncerta organizatori.

"Stāsts par zaldātu" pirmatskaņojumu piedzīvoja 1918. gadā Lozannā, Pirmā pasaules kara izskaņā. Kā norādīja LNSO, tā ir viena no partitūrām, kas iezīmē spilgtu 20. gadsimta mūzikas tendenci radīt darbus oriģināliem, neparastiem kamersastāviem un ir nozīmīga arī šodienas akadēmiskās mūzikas ainā. "Mūzikā saklausāmas Stravinska iemīļotās ritma spēles, pietuvošanās dažādiem deju žanriem – regtaimam, tango un valsim. Militārās pasaules klātbūtni spilgti pauž marša žanrs. Gan sižetā, gan partitūrā atrodama satīra, traģikomisks humors un Stravinskim raksturīgā teatralitāte, kas klausītāja uzmanību notur no pirmās līdz pēdējai skaņdarba taktij," atzīmēja LNSO.