Šovakar Amsterdamas koncertzālē Concertgebouw valdīs saviļņojošas emocijas: atvadoties no Amsterdamas Karaliskā Concertgebouw orķestra galvenā diriģenta posteņa, īpašu koncertu sniegs Mariss Jansons.

Ar Eiroradio tiešraides starpniecību šo vēsturisko notikumu fiksēs arī "Klasika". Tiešraidi vadīs Sandra Ņedzvecka, bet par notiekošo klātienē telefonsarunās vēstīs koncerta apmeklētāji no Latvijas.

Mariss Jansons ir Karaliskā Concertgebouw orķestra galvenais diriģents kopš 2004. gada, būdams sestais diriģents, kas šo amatu ieņem kopš orķestra dibināšanas 1888. gadā.

Lēmumu par galvenā diriģenta posteņa atstāšanu maestro, kurš turpinās vadīt Bavārijas Radio simfonisko orķestri, pieņēma pērn. Kā viņš atzinās intervijā Gundai Vaivodei, izšķiršanās bijusi ļoti smaga: "Jūs nevarat iedomāties, cik man bija grūti izvēlēties – kuru orķestri atstāt, pie kura palikt... Bet nostrādāja daudzas lietas. Sāku domāt: nu, cik ilgi vēl varēšu izturēt to šausmīgo slodzi, strādājot ar diviem orķestriem? Strādāju taču katru nedēļu, augu gadu, plus vēl koncertbraucieni. Cik ilgi to vēl spēšu?

2013. gadā ar Amsterdamas orķestri bijām pasaules tūrē – Eiropā, Japānā, Austrālijā, Ķīnā, Krievijā. Kaut arī diriģēju koncertus, tobrīd nejutos labi. Tad arī sapratu, ka jāizlemj. Bet grūti bija... Jo abi orķestri šobrīd ir ļoti labā formā. Tagad, kad atkal jūtos labi, jau sāku domāt: nu, kāpēc tā darīju, kāpēc atteicos?! Bet tad atkal ieslēdzas saprāta balss.

Taču nevaru teikt, ka jūtos komfortabli; šajā jautājumā ir ļoti pretrunīgas izjūtas. Protams, pie Amsterdamas Concertgebouw jebkurā laikā varēšu atgriezties kā viesdiriģents, bet... ģenerālis bez savas armijas nav nekāds ģenerālis..."

Visu interviju ar maestro aicinām noklausīties ŠEIT!

Savam sekotājam – Concertgebouw nākamajam galvenajam diriģentam diriģentam Daniēlem Gati – maestro velta atzinīgus vārdus, bet vienlaikus ar prognozēm ir piesardzīgs: "Ceru, ka viss būs labi. Bet to nekad nevar zināt, pirms diriģents ar orķestri nav nostrādājis pirmos pāris gadus. Jo sākums jau vienmēr ir kā medusmēnesis, bet, paiet laiks, un jautājums – kā ir tad?"

20. marta koncertprogrammā, kas veidota sadarbībā ar pasaulslaveno amerikāņu baritonu Tomasu Hempsonu, maestro iekļāvis Lučāno Berio opusu "Melnais ir tā krāsa" (Black is the Colour) - amerikāņu dziesmu no cikla "Tautas dziesmas", Gustava Mālera četras dziesmas no krājuma "Zēna brīnumrags" ("Padujas Antonija sprediķis zivīm" (Des Antonius von Padua Fischpredigt), "Mierinājums nelaimē" (Trost im Unglueck), "Zemes dzīve" (Das irdische Leben) un "Bundzinieks" (Der Tamboursg'sell)), trīs dziesmas no Ārona Koplenda vokālā cikla "Senas amerikāņu dziesmas" (Old American Songs: The Dodger, The Little Horses un The Boatmen's Dance), kā arī dziesmiņu "Es nopirku sev kaķi" (Bought Me a Cat) no cikla "Bērnu dziesmas". Tāpat skanēs Bēlas Bartoka Koncerts orķestrim.

Visbeidzot, īsts pārsteigums solās būs Marteina Padinga (Martijn Padding, 1956) jaundarba Ick seg adieu ("Es atvados") pasaules pirmatskaņojums: šis darbs ir Amsterdamas Concertgebouw orķestra pasūtinājums īpaši šim gadījumam...