Starptautiskajā Džeza dienā 30. aprīlī Latvijas Radio 1. studijā ar džeza un akadēmiskās mūzikas iedvesmotu koncertprogrammu uzstāsies saksofonista Toma Rudzinska kvartets, atskaņojot īpaši šim notikumam komponētas Toma oriģinālkompozīcijas.

Kvarteta sastāvā muzicē arī  japāņu izcelsmes beļģu pianists Alekss Kū (Alex Koo), itāļu kontrabasists Igors Spalati (Igor Spallati), kā arī latviešu džeza un ritmiskās mūzikas bundzinieks Ivars Arutjunjans.

Tomu Rudzinski uz sarunu aicināja Liene Jakovļeva.

1. maijā kvartets viesosies Kuldīgā, Klavins Piano koncertzālē, piedāvājot arī Aleksa Kū jaunā soloalbuma Etudes for Piano pirmatskaņojumu Latvijā uz Dāvida Kļaviņa radītajām vienstīgu un atvērta korpusa klavierēm M189. Klausītāji mūziķus dzirdēs arī 2. maijā Liepājā, džeza vietā Pegaza pagalms, 3. maijā Rīgas džeza lokālā "M/Darbnīca", 4. maijā brīvdabā Tallinas ielas kvartālā un 5. maijā Mazmežotnes muižā.

Vai tas, ka tuvojas Starptautiskā džeza diena, šo nedēļu tavā un citu džezistu dzīvēs iezīmē ar citu krāsu?

Es domāju, ka tā ir fantastiska un salīdzinoši nesena tradīcija – pirmais pasākums tikai veidots pirms kādiem 10 gadiem, un nu jau tā ir tradīcija, tie ir koncerti un tā ir iespēja arī klausīties, spēlēt un dalīties mūzikā. Noteikti gaidu Džeza dienu un prieks, ka arī Latvijā to atzīmē.

Protams, ka ne jau sēžot dīvānā un laiski atpūšoties džezisti gaida Džeza dienu, bet aktīvi koncertējot. Tev un Toma Rudzinska kvartetam priekšā vesela virkne notikumu, bet aktuālākais "Klasikai" ir svētdienas vakars, kad tieši Džeza dienā aicināsiet visus būt klāt un izbaudīt koncertu Radio studijā. Domājams, būs  arī sarunas ar koncerta vadītāju Aneti Ašmani-Vilsoni. Protams, arī tiešraidēm, tiešsaistē. Vai tu varētu mazliet pastāstīt par šībrīža Toma Rudzinska kvarteta sastāvu? Ivaru Arutunjanu mēs jau labi pazīstam, bet ar diviem citiem laikam jāiepazīstina.

Es jūs labprāt iepazīstinātu ar basistu Igoru Spalati, itāļu basistu, kuru iepazinu Berlīnē, kur dzīvoju 4 vai 5 gadus, tā kā bija aktīva muzikālā sadarbība ar Igoru. Viņš ir fantastisks basists, spēlē un tūrē pa visu pasauli. Būs milzīgs prieks ar viņu spēlēt viņa ritma izjūtas, muzikalitātes un radošo izpausmju dēļ. Noteikti negribēsiet laist garām. Tāpat garām negribēsiet laist Aleksu Kū – fantastisku beļģu pianistu. Viņš ir kaut kur starp improvizēto džeza mūziku un klasisko, akadēmisko mūziku, nupat arī izlaidis albumu. Mēs kādreiz ļoti daudz kopā spēlējām, bet tas bija pirms kādiem 13, 15 gadiem, kad kopā studējām Amsterdamā. Kvarteta tad vēl nebija, bet fantastiski, ka mūsu ceļi tomēr krustojušies un varēsim tikties Latvijā.

Toma Rudzinska kvartets, kurš tomēr eksistē jau diezgan sen, tomēr ir diezgan mainīga vienība, vai ne? Toms gan vienmēr klāt.

Jā, es vienmēr esmu bijis sastāvā, pārējie mūziķi drīzāk ir mainīgs lielums un iezīmē arī laika plūdumu vai vietas maiņu, vai parāda tā brīža aktuālāko manā mūzikā. Kaut kādā ziņā es vienmēr esmu nolīgts, Ivars arī vienmēr ir sastāvā un par pārējiem mēs skatāmies, kuri labāk iederas mūzikā, varbūt gribas pamainīt muzikālo vēstījumu. Tas, piemēram, ar Aleksa dažādajām tehnikām būs ļoti interesanti – skatīties, kā notiek mijiedarbība starp mūziķiem.

Kāda ir tā šībrīža sajūta, kas izpaudīsies šajā programmā, kas, kā saprotu, skanēs pirmoreiz?

Jā, tā skanēs pirmoreiz, būs jauni skaņdarbi. Varbūt priekš radio klausītājiem atskaņosim arī kaut ko jau dzirdētu, bet lielās līnijās šī ir jauna programma, tāpēc arī gatavojamies ierakstam priekš Jersika Records.

Tas tad, kad viss koncertos būs kārtīgi atspēlēts un būsiet ideāli saspēlējušies?


Jā, pēc koncerttūres divas dienas pavadīsim studijā, kad jau būsim labāk sapratuši, kas strādā un kas ne tik ļoti.

Kāds tad ir šis vēstījums, kas tiek pieteikts ar šo programmu? Mani īpaši interesē akadēmiskās mūzikas saknes, ja tādas varēs atrast.

Jā, varēs atrast. Manis paša saknes saistās ar akadēmisko mūziku, jo es to studēju līdz sāku studēt džezu, bet interese nav zudusi. Piemēram, mani vienmēr kompozicionāli ir uzrunājis tāds harmoniskais materiāls, kādu varam atrast akadēmiskajā mūzikā. Īstenībā arī džeza vai improvizētā mūzika ir ļoti saistīta ar akadēmisko mūziku, tā kā tā barjera un robežas ir aptuvenas. Akadēmiskā mūzika lielā mērā ir ietekmējusi manu domāšanu par lietām.

Visas kompozīcijas ir tavas?

Jā. Varbūt būs kāda tautasdziesmas apdare, par to es vēl domāju, bet visas kompozīcijas ir manas un visas tiks iekļautas albumā.


Vai albumam jau ir tapis nosaukums?

Tā ir pēdējā lieta, par ko es domāju.

Tā gan laikam nav tā vieglākā lieta, par ko domāt.

Jā. Tur būs mazliet jāpafokusējas uz to, kas ir tā mūzika, kāds ir vēstījums, jāpameditē un jāsaprot, kas tieši ir tas, ko es vēlējos pateikt.

Tu šo vārdu esi pieminējis jau vairākkārt – vai arī svētdienas vakarā būs kāda daļa improvizācijas?

Improvizācija varbūt būs. „Varbūt” tā iemesla dēļ, ka šādā sastāvā mēs spēlēsim pirmoreiz. Vienmēr ir interesanti uz vietas skatīties, kā mūzika sasniedz klausītājus. Varbūt kādai kompozīcijai nav ne vainas, bet cilvēkiem tā nepārāk. Tāpēc esmu sarakstījis mūziku ar rezervi, un beigās redzēsim, kas no tā visa sanāks.

Tas var būt atkarīgs arī vienkārši no tābrīža sajūtas, publikas klātesamības, reakcijām un visa tā, ko nevaram paredzēt?

To nevar paredzēt. Parasti realitāte parāda, kas ir kas un noliek lietas pa vietām. Var būt fantastiskas idejas, bet tikai realitātē satiekoties mēs saprotam, kā tas patiesībā varētu strādāt.

Instrumentu sastāvs klasisks un bez variācijām, vai tomēr tev būs vairāki saksofoni? Varbūt kāds action moments?

Action moments būs pārsvarā (smejas). Tāds noteikti būs, jo tā ir improvizētā mūzika, un man vienmēr patīk atstāt pietiekami daudz vietas arī pārējiem mūziķiem. Arī viņi ir strādājuši pie savas mūzikas un savām idejām visu mūžu, tāpēc es gribu dot viņiem iespēju parādīt, kāpēc es spēlēju ar viņiem kvartetā, un piedāvāt klausītājiem labāk iepazīt šīs personības.

Vai, rakstot mūziku, tu piedomā arī par to, lai katram dotu vietas, kur vairāk izpausties?

Noteikti. Arī izvēloties sastāvu es to redzu kā lielu daļu no tā, kā mūzika varētu skanēt. Sastāva izvēli es redzu kā kompozicionālu izvēli. Viņi piedāvā arī savu skanējumu un idejas, to es vienmēr ņemu vērā un dodu visiem vietu izpausmei.

Conservatorium van Amsterdam absolvents Toms Rudzinskis ir viens no Baltijas vadošajiem džeza saksofonistiem un komponstiem. Vairāku starptautisku konkursu laureāts. Viņš pārstāv mūsdienu Latvijas džeza mūziķu paaudzi Eiropā. Līdzās aktīvai koncertdarbībai izdevis vairākus albumus, kas nominēti mūzikas ierakstu gada balvai "Zelta mikrofons". Berlīnē ieskaņotais mūsdienu džeza bigbenda albums Space Big Band saņēmis Latvijas un Dānijas Mūzikas gada balvas nominācijas, iekļauts Lufthansa un Quatar Airlines lidojumu mūzikas izlasē un European Jazz Media Chart, kā arī atskaņots ar bigbendiem Vācijā, Dānijā un Latvijā. Šobrīd līdzās aktīvai komponēšanas un koncertēšanas darbībai Toms Rudzinskis ir pedagogs Ventspils Mūzikas vidusskolā un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā.