Kopā ar Intu Zēgneri aicinām doties uz 60. Starptautisko Venēcijas mākslas biennāli, kas tika atklāta 20. aprīlī un būs skatāma līdz pat 24. novembrim.

Tās kurators ir Adrianu Pedrosa, kurš biennālei piedāvājis risināt tēmu "Foriners everywere" jeb "Svešinieki visur". Temata ietilpība pieļauj lielu mākslinieciskās pašizpausmes daudzveidību, jo - kā sacījis Adrianu Pedrosa: "Lai kurp tu dotos un kur tu atrastos, tu visur sastapsi svešiniekus: viņi / mēs esam visur. Vienalga, kur tu nonāktu, tu pats patiesībā un sirds dziļumos vienmēr paliksi svešinieks."

Biennālē piedalās 332 mākslinieki, 86 nacionālie paviljoni Giardini, Arsenālā un arī pilsētas centrā. Bet šajā notikumu apskatā pievērsīsim uzmanību biennālē pārstāvētajām Baltijas valstīm, kuru paviljoni atradās dažādos ģeogrāfiskos punktos: Latvijai "Arsenālā", bet Lietuvai un Igaunijai – pilsētas dievnamos.

Ierodoties Venēcijā, tā sagaida ar pamatīgu lietus šalti un brāzmainu vēju, taču drīz vien mākoņi izklīst un sākas ceļojums uz vēsturisko Venēcijas rajonu Kannaredžo, kur 18. gadsimta sākumā celtajā Svētās Marijas Grēku nožēlnieku baznīcā  (Chiesa di Santa Maria delle Penitenti) atrodas Igaunijas paviljons. Tajā skatāma pazīstamās tēlnieces Edītes Karlsones (Edith Karlson) ekspozīcija "Hora lupi" ("Vilka stunda"). Par vilka stundu tiek dēvēts brīdis pirms rītausmas, noslēpumainu pārvērtību laiks pirms gaismas atspīdēšanas.

Ieejot senajā dievnamā, nokļūstam gluži citā realitātē, ar lēnu laika ritējumu, kurā, šķiet, gadsimtiem ilgi nekas nav mainījies, pat laika gaitā krājušies putekļi palikuši neskarti. Edīte Karlsone šo novārtā pamesto telpu pielīdzina cilvēka esamībai – ne mazāk skumjai un nepabeigtai, dzīves plaisu un plīsuma līniju izvagotai, saglabājot cerību, ka tieši pa tām kādreiz iespīdēs glābjošā gaisma.

Dievnama vēsturiskās skulptūras – eņģeļi, Dievmātes un Jēzus tēls skaudri kontrastē ar pasaules brutālo realitāti – trijiem milžiem baznīcas centrā, kas vālēm rokās pauž sakāpinātu agresiju. Bet baznīcas velvēs atbalsojas Henrija Pērsela Aukstuma ģēnija ārija no operas "Karalis Arturs".

Visu reportāžu no Venēcijas biennāles pilnā apjomā teksta formatā drīzumā varēsit skatīt un lasīt portālā lsm.lv.