19. decembrī plkst.15 Dobeles mūzikas skolas zālē "Zinta" un 21. decembrī plkst. 19 Rīgā, Mazajā ģildē ar multimediālu kamermūzikas programmu "Mirdzums un kontrasti. Mijiedarbība" viesosies Trio Carmine

Košajā muzikālajā projektā Trio Carmine apvienojušies trīs spilgti un radoši atvērti jaunās paaudzes mūziķi no Latvijas un Šveices: klarnetiste Anna Gāgane, vijolniece Magdalēna Geka un pianists Lūkass Loss. Visi trīs jaunieši ir pieredzējuši kamermūziķi un daudzu starptautisku konkursu laureāti.

"Tie, kuri dzirdēja koncertu, kas aprīlī notika Liepājā, varu pateikt, ka ir vērts nākt vēlreiz klausīties šo programmu, jo tā būs pilnīgi svaigās vēsmās, ar svaigāku, citādāku, pieredzējušāku garšu," saka ansambļa vijolniece Magdalēna Geka, kurai šis decembris bijis un vēl solās būt muzikāli piepildīts un kontrastiem bagāts... 

***

Liene Jakovļeva: Nogurusi vai drīzāk iedvesmota pēc tā, kas ir noticis, un tā, kas vēl priekšā tavā mūzikas ceļā?

Magdalēna Geka: Jā, esmu tāds cilvēks, kuram atiešana no kaut kāda projekta vai laika posma aizņem vairākas dienas, tā kā es vēl pagaidām esmu viegli uztraukta, jo

beidzamās dienas bijis pilnīgs maratons - svētdien spēlēju koncertu Bordo, pirmdien ieskaņoju Štrausa sonāti Parīzē, otrdien bija meistarklase pie Korīnas Bellčijas Vaterlo Beļģijā un vakarrīt no Amsterdamas atlidoju pa taisno uz koncertu. 

Un vakar tātad jūs atvērāt Maijas Einfeldes albumu kopā ar savu kolēģi. Kā vakar ieskanējās Maija Einfelde ar publikas klātbūtni?

Šis bija ļoti, ļoti īpašs, vienreizējs vakars un izlolots projekts. Beidzot mums izdevās sadarboties ar brīnišķīgo aktieri Ģirtu Krūmiņu, ar ko mums ir izveidojusies lieliska sadarbība un ceru, ka tā arī turpināsies - bija tāds īpašs pasākums par un ap Maiju: par tiem gadiem, kuros viņa šīs sonātes rakstīja, sākot ar Maijas pasniedzējiem, laikabiedriem un viņas pašas mūziku, par saikni ar prozu, bija arī nedaudz dzejas un bija arī Maijas audzēknis Oskars Herliņš. Maija pati arī teica, ka garā viņa būs kopā ar mums - tā ka bija brīnišķīgs vakars un paldies visiem kas atnāca.

Lūdzu, klausieties šo disku, un nevis manis vai Ivetas dēļ, bet tieši mūzikas dēļ, jo šī mūzika ir pelnījusi, lai tā izskanētu pēc iespējas plašāk - tā ir tik dziļa un patiesa, un tik kodolīga - manuprāt, visas četras sonātes ir tiešām fantastiskas!

Ceru, ka arī Latvijā tās tiks spēlētas arvien vairāk un arvien vairāk klausītāju būs pazīstami ar šiem skaņdarbiem.

Atgādināsim, ka nacionālā ierakstu kompānija "Skani" izdevusi Maijas Einfeldes vijolsonātes Magdalēnas Gekas un Ivetas Cālītes ieskaņojumā. Un vakar šis albums tika vaļā vērts. Bet tūlīt tev jau priekšā koncerti kopā ar kolēģiem - sākušies mēģinājumi ar Trio Carmine, kurā muzicē tu, klarnetiste Anna Gāgane un pianists Lūkass Loss.

Kopš trio pirmajiem kopīgajiem mēģinājumiem pagājis jau vairāk nekā gads. Pavisam nesen atgriezāmies no Bernes, kur pirmo reizi piedalījāmies Eiropas kamermūzikas akadēmijas (European Chamber Music Academy) sesijā, kurā esam uzņemti kā viens no šīs akadēmijas ansambļiem. Tā ir meistarklašu un augstskolu ķēde visā Eiropā, kas izvēlētajiem ansambļiem piedāvā sekot mācību programmai, kas kopumā ilgst trīs gadus un kuras laikā mums ir iespēja strādāt ar Eiropas izcilākajiem kamermūziķiem un mēs kā reiz varējām strādāt pie šīs "Mirdzums un kontrasti. Mijiedarbība" programmas ar brīnišķīgiem mūziķiem.(..)

Tie, kuri dzirdēja koncertu, kas aprīlī notika Liepājā, varu pateikt, ka ir vērts nākt vēlreiz klausīties šo programmu Rīgā, jo tā būs pilnīgi svaigās vēsmās, ar svaigāku, citādāku, pieredzējušāku garšu.

Vairāk - ierakstā.

***

Koncertprogrammas  "Mirdzums un kontrasti. Mijiedarbība" divi smagsvari ir Bēlas Bartoka un Arama Hačaturjana Trio vijolei, klarnetei un klavierēm. Abi skaņdarbi rakstīti pagājušā gadsimta 30.gados, komponistiem iedvesmojoties no tradicionālajām ungāru un romu tautas mūzikas melodijām, tomēr abi skaņraži traktējuši šo tēmu pavisam atšķirīgi. Koncertu ievadā skanēs Mocarta laikabiedra - čehu komponista Johana Baptista Vanhala – klasiskais Trio Mibemolmažorā, kas ap 1780.gadu speciāli komponēts šādam mūziķu sastāvam vieglā un jaukā klasicisma stilā. Šā komponista mūzika tiek atskaņota diezgan reti, tāpēc ļoti iespējams, ka šis būs skaņdarba pirmatskaņojums Rīgā un Dobelē. Savukārt savdabīgu atmosfēru radīs smalkās latviešu komponistes Santas Ratnieces skaņdarbs "Mirdzums" (tā nosaukums angliski ir In the snow white pearls are lost) ir dažādu nokrāsu un tekstūru pilns, kā jau ierasti muzikāli niansētās komponistes tipiskā valoda.

Koncertprogrammu papildinās īpaši šai programmai radīts videomākslinieka Mārtiņa Zuša darbs, kas tika radīts, strādājot un iedvesmojoties kopīgā radošajā rezidencē Susējā.

Trio Carmine darbībā nozīmīgu vietu ieņem ne tikai šim sastāvam veltīts klasiskais repertuārs, bet arī mūsdienu mūzika, īpaši jauno latviešu komponistu radītie darbi. Jaunie mūziķi vēlas izaicināt klasiskās dogmas un nojaukt robežas, kas atdala klasisko mūziku no citiem mākslas un radošās darbības veidiem, ko savā daiļradē īsteno, sadarbojoties ar video māksliniekiem un aktieriem.

Neparastais sastāvs – klarnete, vijole un klavieres – daudziem asociējas tieši ar ungāru komponista Bēlas Bartoka slaveno ciklu "Kontrasti". 1938.gadā divi publikas atzīti tā laika mūziķi – ungāru vijolnieks Jozefs Szigeti un amerikāņu džeza klarnetists (un svinga karalis) Benijs Gudmens – pasūtināja Bartokam nelielu skaņdarbu ar kadenci katram instrumentam, taču komponists tā vietā radīja lielu trīsdaļīgu opusu, kas kļuvis par vienu no nozīmīgākajiem 20.gadsimta kamermūzikas darbiem. Pirmajā daļā – Verbunkos jeb rekrutēšanas dejā – dzirdami džeza elementi, atsaucoties uz Gudmena pārstāvēto žanru. Otrā daļa Piheno jeb miers, ir ļoti atmosfēriska ar dažiem pēkšņiem dramaturģiskiem uzplaiksnījumiem. Savukārt trešā daļa Sebes jeb "Ātrā deja" ir tipiska trakulīga lauku balles deja, kurā dzirdamas dažādas Transilvānijas zemju melodijas un savdabīgas ritmiskas figūras.

Dažus gadus iepriekš, 1932.gadā, slavenais armēņu komponists Arams Hačaturjans vēl bija tikai Maskavas konservatorijas students, taču pat tik agrīnā skaņdarbā skaidri dzirdams komponista individuālais, eksotiskais rokraksts. Pirmajā daļā hipnotizējošā atmosfērā dzirdama čigānisku improvizāciju parafrāze, bet otrā daļa šajā trio sākas kā jauks un maigs Scherzo, kas vēlāk pārvēršas nešpetnā dejā. Savukārt noslēdzošā daļa ir Hačaturjana versija par Austrumnieciskām variācijām.