Flautiste Maija Eva Fogele par savu mūzikas un garīgās veselības pieredzi, kā arī par cilvēkiem ar redzes traucējumiem

"Man vēl visa dzīve ir priekšā, viss ir tikai pašā plaukumā. Esmu pabeigusi augstskolu. [Redzes traucējumi] man nav lieguši braukt arī uz ārzemēm un piedalīties starptautiskos konkursos, nav lieguši dzīvot pilnvērtīgu cilvēka dzīvi. Arī šādi cilvēki ārpus mūzikas var realizēt citus sapņus, piemēram, ģimenes nodibināšanu. Arī viņi iekļaujas sabiedrībā. Varbūt vajag kaut ko vairāk paskaidrot un parādīt, varbūt lēnāk tie darbi iet. Bet iet!"

 

Mūziķi mūziku mācās pēc notīm. Ko dara tie cilvēki, kas notis nespēj saskatīt, vai neredz vispār?

Ar šo vēl ir ļoti jācīnās. It sevišķi Latvijā, jo šeit braila nošu sistēma nav attīstīta vispār.

2017. gadā satiku vienu Anglijā dzīvojošu latvieti, un viņš man jautāja, kā tu mācies mūziku? Es saku, ka pēc dzirdes, bet ļoti, ļoti vēlētos mācīties pēc notīm. Viņš piedāvāja palīdzēt, iedevu viņam savu e-pastu, un mēs neatlaidīgi sarakstījāmies. Es izteicu arī vēlmi ieraudzīt skaņdarbu braila nošu rakstā. Man tika atsūtīts viens krājums. Braila notis mazliet biju apguvusi skolā, bet ar to nepietika. Kad atvēru viņa sūtīto grāmatu, sapratu, ka nesaprotu neko. Rakstīju viņam, ka vajag mācīties papildus. Pēcāk man pienāca ziņa, ka ir atrasta skolotāja, kura ir gatava mani izmācīt. Kad braila nošu lasīšanu biju apguvusi, es pirmo reizi sajutu atšķirību starp mācīšanos pēc dzirdes un notīm. Daudz labāk man patīk pēc notīm, jo man veidojas pašai sava interpretācija. Tā nav normāla mūziķa dzīve, ka skolotājam visu laiku jābaksta tevi un jāieraksta mūzikas teksts.

 

Ja tev būtu jāsalīdzina braila nošu raksts un mācīšanos pēc dzirdes ar kādu metaforu. Kas tā būtu?

Pēc dzirdes mācoties sajūta ir tāda, ka mani iespundē krātiņā kā zvēru dārzā, lai es nekur neaizbēgtu. Pēc notīm mācoties es jūtos kā putns un lidoju brīvi, brīvi. 

Vairāk klausieties epizodē.


Podkāstu var klausīties arī populārākajās straumēšanas platformās – Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts u.c.