Ir pirmais maijs, diena, kad visā pasaulē atzīmē Darba svētkus, kurus atzīmējam ar... atpūtu! Tāpēc gluži vietā būs doties vieglā, gaišā un sirsnīgi koķetā ceļojumā kopā ar soprānu Diānu Damravu. Viņa kopā ar Minhenes Radio simfonisko orķestri 2023. gadā laidusi klajā albumu "Operete – Vīne, Berlīne, Parīze" (Operette. Wien. Berlin. Paris, Erato, 2023)

Operetes žanrā ar Parīzi viss esot sācies, kas 1855. gadā Žaks Ofenbahs uzrakstījis savus pirmos viencēlienu operetes žanrā. Vēlāk nozīmīgi šī žanra attīstības punkti meklējami Berlīnē un Vīnē.

Bet kāpēc operete izcilās operdziedātājas Diānas Damravas jaunākajā albumā?

"Operete bija daļa no mūsu ģimenes. Pieaugot es iepazinu repertuāru, pateicoties mūsu operešu ierakstu kolekcijai un radio, kas fonā skanēja, kamēr mamma gatavoja, kā arī operešu filmām televīzijā," stāsta dziedātāja. Arī studiju laikā Diānai Damravai bijusi iespēja izzināt operešu lielo daudzveidību. Studijās iestudējot operetes, bijis daudz smieklu, jo humors un komēdija, protams, ir raksturīgi šim žanram. "Man par to laiku ir tik jaukas atmiņas," atzīst dziedātāja.

Damravas tuvā draudzene un studiju biedre Elke Kotmaira, kura šajā žanrā specializējas un 12 gadus strādājusi Drēzdenes Valsts operetē, cieši sadarbojusies ar Damravu, veidojot viņas operešu albumu. Damrava saka, ka Elke Kotmaira "iedvesmoja mani ar idejām par to, kā varētu salikt albumu, sniedzot padomus par repertuāra izvēli, ieskaitot pāris īstus dārgakmeņus, kas nav tik labi zināmi, bet kas man sagādāja neticamu baudu to izpildīšanas laikā, un tagad ir kļuvuši par maniem mīļākajiem skaņdarbiem."

Albuma bukletā, sarunājoties un daloties pārdomās, kādas ir sieviešu lomas operetē, Damrava secina: "Žilbinošas! Viņas jebkuru situāciju prot pavērst savā labā un cīnās par mīlestību ar visiem pieejamajiem resursiem. Starp albuma dažādajām noskaņām te ir arī varones, kuras alkst pēc visu iznīcinošas mīlas dēkas; te būs sāpes, kas piedzīvotas pirmajā šķiršanās reizē; un būs saklausāms arī elegantais koķetums sievietei, kura visu izdzīvojusi un pārvarējusi."

Un kas operetei nepieciešams? Damrava atzīst, ka... eksperti: "Operete nav vienkārša un izvirza milzīgas prasības visiem iesaistītajiem: dziedātājiem ir jābūt ārkārtīgi plašai vokālo un dramatisko krāsu un spēju paletei, sākot no aizkustinoša intimitātes līdz nekaunīgam ekstravertumam."

Diānas Damravas jaunākajā albumā "Operete: Vīne, Parīze, Berlīne" viessolisti ir Jonass Kaufmanis, Elke Kotmaira un Emīlija Sjerra. Albums ierakstīts kopā ar Minhenes Radio simfonisko orķestri diriģenta Ernsta Taisa vadībā.