Tuvāk iepazīstamies ar pagājušā gada rudenī iznākušu albumu „Autogrāfs”, kas lietuviešu  akordeonistam Martinam Levickim atnesis ne vien jūsmīgas atsauksmes autoritatīvos mūzikas izdevumos, zelta krāsā iekrāsojot visas piecas zvaigznītes no iespējamām piecām, bet arī prestižās vācu klasiskās mūzikas balvas OPUS KLASSIK titulu “Gada instrumentālists 2023.”

Albuma mūzikas amplitūda – no paša Martina Levicka apdarinātajām lietuviešu tautasdziesmu apdarēm akordeonam un stīgu oktetam līdz minimālisma leģendas – Filipa Glāsa - etīžu aranžijām, minimālisma spektru paplašinot un pa kādam košam pjacoliskam akcentam tajā iemetot ar iecienītā franču kinomūzikas autora Franka Andžēlisa ciklu „Strupceļš.” Un tam pa vidu vēl arī J. S. Baha Piektā franču svīta pārlikumā akordeonam solo, ar domu - pārvarēt mācību gados iemantotās bailes no Baha mūzikas, kad akordeona skolotājs Martinam ieteicis Bahu spēlēt „ar bargu sejas izteiksmi. Šāds ir Martina skaidrojums albuma bukletiņā par Baha izvēli. Lietuviešu tautasdziesmāskopā ar akordeonistu muzicē viņa paša ansamblis – Lietuvas kamergrupas „Mikrookestra” mūziķi.

Kā raksta tiešsaistes klasiskās mūzikas izdevums Planet Hugill: „Martins Levickis vienmēr savā repertuārā ir iekļāvis lietuviešu tautasdziesmu aranžējumus, taču šajā albumā iekļautie pārsniedz vienkāršus aranžējumus, un mēs iegūstam piecus pamatīgus darbus akordeonam un stīgām (viens ir pat vairāk nekā septiņas minūtes garš). Skaņu pasaule attālinās no tīras tautas mūzikas, Levickis nekautrējas „aizņemties” idejas, tāpēc ir brīži, kas izklausās pjacolliski. Šī ir pievilcīga tautas mūzikas svīta, eleganti atskaņota, un stīgu grupa ir aktīvi mūzikas dalībnieki, nevis vienkārši atbalsta solistu. Šī mūzika ir pelnījusi „dzīvi” arī ārpus albuma,” – rezumē komponists un mūzikas aprakstnieks Roberts Hagils savā recenzijā par jauno tvartu. Pēc albuma „Autogrāfs” parādīšanās, izdevums The Indipendent nosauca Martinu par „pārsteidzošu talantu, kurš no jauna atklāj akordeonu," bet

Classic FM rakstīja par spožo sava instrumenta meistaru, kurš ir „pārsteidzis visu mūzikas pasauli, liekot ieraudzīt savu instrumentu jaunā gaismā un pierādīt, cik emocionāli izteiksmīgi tas spēj izpausties."

    Pašam Martinam gan savu instrumentu patīk dēvēt par „burvju triku kastīti’. Un tā esot patiesība: kad šis lietuviešu mūziķis piesprādzē sev akordeonu un sāk spēlēt, publika sastingst kā apburta, it kā tās priekšā būtu brīnumdaris.  Skaņu gleznas,  ko Martinam Levickim izdodas izburt no savas “triku kastes”, patiesi ir tikpat daudzveidīgas, cik negaidītas un meistarīgas.

   Martina Levicka akordeonista karjera, lai cik neticami tas izklausītos, sākās Lietuvas mežos, kur viņš vasarās, vēl mazs puika būdams, uz akordeona centies atdarināt putnu balsis un koku šalkoņu. Astoņu gadu vecumā Martins iestājās Sauļus Sondecka  Mākslas skolā dzimtajā Šauļu pilsētā, bet turpināja studijas Londonas Karaliskajā mūzikas akadēmijā. Paātrinājumu viņa jau tā strauji progresējošajaii akordeonista karjerai deva uzvara Lietuvas talantu šovā 2010.gadā, kur Martins kļuva burtiski par superzvaigzni, pierādot, ka viņš un viņa instruments pelnījuši starptautisku ievērību. Un tā sekoja līdz ar debijas albumu skaņu ierakstu firmā Decca Classics: Levickis kļuva par pirmo akordeonistu, kas parakstījis līgumu ar šo kompāniju(!), un albums tūlīt pēc tā iznākšanas nokļuva britu klasiskās mūzikas populārāko albumu galvgalī.

„Autogrāfs” ir Martina Levicka ceturtais tvarts pēc kinomūzikas debijas albuma, Vivaldi „Gadalaikiem” un Astora Pjacolas „Četriem gadalaikiem Buenosairesā.” Tas ir pirmais īstenais solo albums.

Šodien Martins Levickis ir viens no pieprasītākajiem akordeonistiem pasaulē. Viņš sadarbojas ar Eiropas un pasaules elites klases orķestriem. Viņa sadarbības partneru vidū no latviešiem ir arī ērģelniece Iveta Apkalna un diriģents Andris Nelsons. Martins Levickis ir ne tikai koncertējošs akordeonists un aranžētājs. Pirms kāda laika viņš izveidojis akordeona mūzikas komponistu akadēmiju, noorganizējot šiem komponistiem Viļņā arī īpašu festivālu! Ar kamergrupu „Mikroorkestra” Martins Levickis rīko koncertus un paša producētus mūzikas šovus, piepildot pilnus stadionus visā Baltijas reģionā. Un par nopelniem akordeona un akordeonistu mākslas popularizēšanā viņa Alma Mater – Karaliskā mūzikas akadēmija iecēlusi Martinu Levicki par tās viesprofesoru.

Šogad TV ARTE pirmizrādi piedzīvos portretfilma par Martinu Levicki, bet pavisam drīz – 6.jūnijā nepagurstoši turpinot savu daudzveidīgo koncertu maratonu, viņš uzstāsies arī vienā no festivāla Dresdener Festspielhaus koncertiem kopā ar Ivetu Apkalnu. 

Noslēdzot ieskatu Martina Levicka albumā „Autogrāfs” ar trim daļām no franču komponista Franka Andžēlisa cikla „Strupceļš,” gribu citēt Roberta Hagila rakstīto par Martinu Levicki un viņa jaunāko albumu tam veltītās  recenzijas nobeigumā: „Levickis nepārprotami ir apdāvināts mūziķis un šajā diskā izvirza sev dažādus izaicinājumus, radot virkni kontrastējošu faktūru un tēmu. Mēs varam baudīt šo programmu ar brīnišķīgu sajūtu par to, ko Levickis radījis savam instrumentam, bet mēs varam gūt prieku un piepildījumu arī vienkārši klausoties….