"Klasikā" pirmoreiz klausāmies nacionālās skaņu ierakstu kompānijas "Skani" šogad klajā laisto albumu, kurā iemūžināta Gundegas Šmites Dainu kamermistērija "Es, karā aiziedams".

Ieskaņojumā piedalās ansamblis Arcandela: Aiga Bokanova (balss), Kārlis Saržants (balss), Liene Brence (vijole), Māris Rozenfelds (akordeons), Rihards Plešanovs (klavieres) un Oskars Bokanovs (kontrabass). Pirms mūzikas - saruna ar Vairu Vīķi-Freibergu un pašas komponistes Gundegas Šmites īss komentārs.

***

Kari un nemieri ir mūsu civilizācijas sastāvdaļa kopš senseniem laikiem līdz pat mūsdienām. Par karu nevar nedomāt un nevar nerunāt, un savā kamermistērijā to dara komponiste Gundega Šmite: "Veidojot dainu izlasi savai kompozīcijai, secināju, ka ārkārtīgi daudzas latviešu tautasdziesmas vēsta ne tikai par varonību vai drosmi, bet tajās ietvertas arī tīri cilvēciskas emocijas - bailes, šaubas... Karavīram blakus allaž bijušas sievietes - māte, māsa vai līgava -, kuras skaudri reaģējušas uz karavīra aiziešanu. Mana kamermistērija nedod skaidru atbildi, vai ir vērts atdot dzīvību kara mašinērijā. Tā drīzāk caur dainām un mūziku sniedz cilvēciski siltu un neapšaubāmi pacifistiskas ievirzes vēstījumu."

***

Kamermistērija 2019. gadā tika nominēta balvai "Kilograms kultūras" sadaļā "Gada pārsteigums", savukārt 2020. gadā tika nominēta nacionālajai kino balvai "Lielais Kristaps" kā labākā debijas filma.

Albuma ieraksts tapis koncertieskaņojumā Rīgas ierakstu studijā 2019. gada nogalē skaņu režisora Tāļa Timrota vadībā un multimediālā priekšnesumā ar 17 kamerām to pārvērta režisors Aleksandrs Okonovs.

Dainu kamermistērijas "Es, karā aiziedams..." pirmizrāde notika 2019. gada martā Latgales vēstniecībā “Gors” Rēzeknē. Nu skaņdarbs ir iedzīvināts albumā.

Komponiste Gundega Šmite skaidro, ka dainu kamermistērija "Es, karā aiziedams…" ir stāsts par dvēseles cīņu – par karavīra drosmi aiziet un sievietes spēku viņu palaist pretī nezināmajam. Viņa darbā ievijusi neatbildētu un, iespējams, neatbildamu jautājumu – kurš no mums gatavs riskēt ar savu dzīvību un laimi lielākas idejas vārdā? "Kā liecina bagātīgais latvju dainu mantojums, latvieši par to domājuši jau gadsimtiem. Daudzās dainās paustas cilvēciskas izjūtas, kas uzmutuļo brīdī, kad jauns vīrietis tiek iesaukts karā. Viņam blakus ir sieviete – māte, māsa, līgava –, un viņa skaudri reaģē uz karavīra aiziešanu un prombūtni. Dainu kamermistērija "Es, karā aiziedams…” nedod atbildi uz jautājumu, vai ir vērts savu dzīvību atdot kara mašinērijai. Tā neslavina varonību, bet atklāj trauslo cilvēka iekšējo pasauli, kas salūst kara ceļos. Caur dainu poētisko valodu un savu mūziku tiecos paust skaudri cilvēcīgu un neapšaubāmi pacifistiskas ievirzes vēstījumu," uzsver komponiste.

"Es, karā aiziedams…" ir izvērsta, cikliska kompozīcija 10 daļās, kurā iezīmēts karavīra ceļš: atvadas, prombūtne un mājupceļš. Skaņdarba muzikālais ietvars – ''Ievads'' un ''Postlūdija'', kas atspoguļo mītisko kaļva (kalvja jeb kalēja) sievu, norāda uz mūžīgi ciklisko kara iedabu. Tās ierāmē  ārpuslaicīgās noskaņās ieturēti ievads un postlūdija. Izvērstā cikla struktūru sastīgo četras elektroniskas intermēdijas kā nelielas pārejas uz nākamo etapu.

"Dainu kamermistērija "Es, karā aiziedams…" ir veltījums tām dvēselēm, kuru dzīvības izdzēsis un joprojām dzēš bezjēdzīgs karš.

Tas ir mierinājums sirdīm, kuras salauztas, gaidot un nesagaidot mājās savus dēlus, brāļus un līgavaiņus. Latvju dainās atklātais cilvēcības kodols dzīvo pāri laikiem, telpai un tautībai," norāda Šmite.

Kā skaists un īpašs akcents dainu kamermistērijas "Es, karā aiziedams…" videoversijai tapis Oresta Silabrieža un Vairas Vīķes-Freibergas sarunas ieraksts par kara vēstījumiem tautasdziesmās, 20. gadsimta karošanas pieredzi un mūslaikiem, varonību un malā stāvēšanu. Tagad šo sarunu piedāvājam noklausīties arī "Klasikas" klausītājiem.