Šonedēļ "Bolero" jau kādreiz iesākto stāstu par improvizāciju turpinām par brīvās muzicēšanas dažādajām notācijām, kurās nereti izpaliek tradicionālie nošu augstumi un ilgumi.

Tiekoties ar komponistu Rolandu Kronlaku, noskaidrojam grafiskās notācijas īpatnības un reizē arī priekšrocības. Kāda izskatās skaņdarba partitūra, ja tajā nav nošu līniju un pašu nošu?

Grafiskās notācijas jēdzienu pazīst gan biznesa pasaules organizētāji, gan deju pierakstu veicēji, gan šaha kombināciju fiksētāji, bet mūzikā grafiskā notācija nozīmē partitūru bez nošu pieraksta, izmantojot cita veida vizuālās zīmes, pat gleznieciskus krāsu salikumus vai zvaigžņu kartes no debesjuma vai molekulu uzbūves grafikas. Iespējas ir daudzveidīgas un neizsmeļamas, bet vēsturisko komentāru lūdzam komponistam Paulam Dambim.

Rīgas Botāniskā dārza Palmu mājā satiekam mūziķes un brīvās improvizācijas meistares Vinetu Lagzdiņu, Danu Indāni un Agniju Ābramu - mūziķes, kuras savā veidā muzicē kā tautas muzikanti, izdziedot un izspēlējot apkārtējās pasaules parādības, atklājot iekšējās pasaules noskaņas, uzmanīgi sevī un citos ieklausoties.

Bet, ja mēs vēlētos notācijā fiksēt mūziķu improvizācijas, tradicionālajā nošpapīrā tas būtu grūti izdarāms. Šī problēma pazīstama folkloras pētniekiem, kuri pielieto savas grafiskās zīmes, lai pēc iespējas precīzāk fiksētu tautas mūzikas teicēja sniegumu. Kopš 19. gadsimta beigām, kad pieejama ir arī skaņu ierakstu tehnika, melodiju grafiskais pieraksts vairs nav tik aktuāls, tomēr ir gadījumi, kad pieraksti nepieciešami. Par to plašāk vēsta etnomuzikologs, profesors Mārtiņš Boiko.

Pārraides gaitā cita starpā baudām arī tādas ekspresīvas eksplozijas, kādas spēj radīt armēņu izcelsmes amerikāņu dziedātāja Ketija Berberiāna, kuras radītās "Stripsodijas" (1966) partitūras fragmenti aplūkojami šeit redzamajā fotogalerijā. Dzirdot izcilās dziedones balsi, top skaidrs, cik iedvesmojoša viņa bijusi ne tikai savam dzīvesbiedram Lučāno Berio, bet arī daudziem citiem, kuru vidū Bruno Maderna, Igors Stravinskis, Dariuss Mijo un citi.