"Nepacietīgi gaidu 18. jūnija koncertu, jo atgriešanās Latvijā man vienmēr ir īpašs notikums, pat ja tas izklausās nedaudz klišejiski. Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris man ir īpašs, var teikt - mana pirmā mīlestība," teic Olari Eltss, kurš Rīgas festivāla noslēguma koncertā 18. jūnijā Dzintaru koncertzālē diriģēs Gustava Mālera Astoto simfoniju.

Intervijā "Klasikai" viņš stāsta gan par šo simfoniju, gan mūsu Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri, kura galvenais diriģents viņš bija piecus gadus. Nebūs lieki atgādināt, ka koncertu tiešraidē pārraidīs arī "Klasika".

Mālera Astoto mēdz dēvēt arī par Tūkstošu simfoniju - vai diriģentu nebaida milzīgais atskaņotājsastāvs? "Tam, cik manā priekšā ir mūziķu - desmit vai piecsimt - nav nekādas nozīmes.

Darbs jau ir viens un tas pats, tāpat risināmie jautājumi, tikai otrajā gadījumā tie zīmuļi ir lielāki...

Ja tu vēlies būt diriģents un darboties šajā profesijā, tev ir jāspēj tikt galā ar lielāku mūziķu daudzumu," stāsta Olari Eltss, atklājot ka beidzamos desmit gadus viņš lielākoties diriģē tieši lielos orķestrus, kā arī kamerorķestrus.

"Tomēr Mālera Astotā simfonija patiešām ir īpašs gadījums vairāku iemeslu dēļ.

Viena no vislielākajām kļūdām ir tās iesauka - "Tūkstošu simfonija", ko tai 1906. gadā piešķīra pirmatskaņojuma producents Drēzdenē. Tā ir tāda producenta domāšana, kas, protams, palīdz pārdot, tomēr klausītāju maldina.

Jo kā tas ir ar Mālera darbiem un vispār šī perioda mūziku – orķestra izmērs kļūst arvien lielāks, bet mūzikas saturs un stāsts kļūst arvien intīmāks. Varbūt mazāk tas attiecas uz Astoto simfoniju, bet pilnīgi noteikti tā tas ir ar pārējām Mālera simfonijām. Jo, par spīti milzīgajam sastāvam, tā patiesībā ir ļoti personiska mūzika, kas runā par intīmām lietām".

Arī Astotā simfonija, kas pēc Eltsa ieskata patiešām ir nedaudz pompoza, patiesībā 80% ir kamermūzika. Un kamermūzikā pats svarīgākais ir ieklausīties vienam otrā. Tādēļ, atskaņojot šo skaņdarbu, mūziķiem patiesībā nevajadzētu tik daudz sekot diriģenta rokai, cik klausīties vienam uz otru. "Astotajā simfonijā viena no neparastākajām lietām ir tā, kā Mālers lieto kori – tas viņam ir ļoti instrumentāls. Šī instrumentālā domāšana attiecas ne tik daudz uz balsvedību, cik uz instrumentāciju. Es teiktu, ka kori viņš izmanto kā baroka mūzikā – kora balsis ir instrumenti, kas raksturīgi tieši baroka mūzikai."

No 2001.gada līdz 2006. gadam Olari Eltss bija mūsu Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents. Vaicāts, vai orķestra skanējums kopš tā laika ir mainījies, diriģents atbild apstiprinoši: "Protams, ka tas ir mainījies! Mēs visi maināmies, jo mainās arī visa pasaule, kas ap mums.

Esmu pieradis, ka orķestru līmenis šobrīd visā pasaulē ir ļoti augsts. Orķestri vēl nekad nav spēlējuši tik labi, kā šobrīd.

Tie ātri spēj apgūt jaunas lietas. Var teikt, ka līmenis, no kā es sāku darbu ar orķestri, kļūst arvien augstāks. Arī Latvijas orķestris šo gadu laikā ir mainījies - tajā ienākuši jauni mūziķi ar labu izglītību. Mainās arī orķestra skanējums. Jūsu orķestrim joprojām piemīt tas pats jauki veidotais stīgu grupas skanējums. Šeit tas vēl apvienojas ar stila precizitāti, kas jūsu orķestra manieri atšķir no citiem šī reģiona orķestriem. Piemēram, mums ļoti patīk Drēzdenes orķestra skanējums, kas arī ir ļoti noapaļots. Tas ir ideāls viena stila mūzikai, bet nebūs piemērots citai mūzikai. Bet jūsu orķestrī šīs "apaļās" skaņas apvienojums ar precizitāti atļauj spēlēt dažādu mūziku."

Rudenī Olari atgriezīsies Latvijā, lai diriģētu vienu no LNSO 90. jubilejas koncertiem. Programmā būs Mālera Piektā simfonija un Eduarda Tubina koncerts kontrabasam. Vai skanēs arī kaut kas no latviešu mūzikas? "Ļoti ceru, ka tā būs! Esmu diezgan daudz šeit diriģējis latviešu klasiķus – Skulti, Vītolu, vēl citus, bet šobrīd man šķiet svarīgāk sniegt iespēju jaunajiem komponistiem un spēlēt viņu mūziku, cik vien varam. Tādēļ domāju, ka rudenī diriģēšu kādu no jauno latviešu komponistu opusiem. Nesaukšu šobrīd vēl nevienu konkrētu vārdu, jo par to vēl notiek sarunas ar orķestra vadību."