"Klasikas" vilnī – jaunā komponista Krista Auznieka kameropera "Saules vējš" (Ventus Solaris), kas pasaules pirmatskaņojumu piedzīvoja 6. jūnijā Spīķeru koncertzālē, iekļaujoties Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas programmā.

Uzvedumā piedalās vokālā grupa Framest, Mārtiņš Circenis (basklarnete), Artūrs Noviks (akordeons), Jānis Stafeckis (kontrabass), Ivo Krūskops un Virdžīnija Laube (sitaminstrumenti), diriģents Mārtiņš Klišāns. Libreta autori – Inga Ābele un Edvīns Raups, režisore – Zane Kreicberga.

Libreta pamatā ir stāsts par satikšanos lidostā: "Mēs nonākam lidostā, kur Saules vēja dēļ viss apstājies. Uz brīdi dota telpa, kur atrast vai zaudēt identitāti, apcerēt apziņas rašanos un to, kā vilnis pārtop daļiņā, strāva – matērijā, un kā no tumsas izlaužas gaisma. Lidosta kā mūsdienu svētnīca. Laiks, kur minūte var kļūt gan stunda, gan sekunde. Un cilvēks sauc kā no laika izmests: "Dzirdi, mani jau sauc! Ar Dievu! Ar tavu vai manu? Viņš esot viens. Mīlestība."

Komponists Krists Auznieks intervijā "Klasikai" atzīst: rakstot mūziku, liela nozīme bijusi libretam. „Tas ir fantastisks! Teksts tik daudz pateica priekšā! Arī tā tapšana bija interesanta: ar Ingu bieži sarakstījāmies e-pastā, apmainoties idejām.”

Librets veidots no japāņu dzejas mākslas patapinātajā žanrā – divdzejā, katram no operas četriem posmiem atvēlot savu dzejas valodu: „Pirmajā valda modernās dzejas pasaule, otrā ir gluži kā Šekspīra sonets, trešajā risinās trīs dialogi sarunvalodā, bet pēdējā daļa atgādina haikas,” sajūsmināti stāsta Krists. Vienlaikus viņš neslēpj, ka bijis neierasti komponēt mūziku, izmantojot latviešu tekstu: četrus gadus studējot Nīderlandē, viņš lielākoties rakstot tikai angliski…

Operas "Saules vējš" pamatā ir arī ideja par kvantu fizikas fenomenu un uz Saules notiekošajiem procesiem. „Protams, opera nav lekcija kvantu mehānikā; viss risināts daudz metaforiskāk,” stāsta komponists.

I Diena /Pūlis (Mezgls. Es)
II Vakars/Koris (Mezgls/Plīsums)
III Nakts (Lidosta/Sastapšanās)
IV Rīts/Lidojums (Mezgls/Tu)

Nīderlandē studējošo skaņradi Kristu Auznieku plašāka auditorija iepazina 2013. gada novembrī ar Latvijas Radio kora grupai rakstīto opusu I exist as I am, kas zibenīgi iekļuva Latvijas Radio 3 "Klasika'' gada debijas TOP 10 nominantu vidū, bet šogad izcīnīja otro vietu kompozīciju konkursā Rostrum jauno komponistu grupā. Krists mācījies Rīgas Doma kora skolas džeza nodaļā un paralēli Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā. Krista muzikālās intereses saistītas ar balsīm un tekstu, un, pateicoties bagātajai vokālo tradīciju videi, viņa mūzika elpo un dzied. Šobrīd Krists Auznieks studē kompozīciju Hāgas Karaliskajā konservatorijā pie pasniedzējiem Petera Adriansa un Gusa Jansena, papildkursu apgūstot Sonoloģijas institūtā. Nozīmīga loma Auznieka mūzikā ir modalitātei un eksperimentiem ar to no inteliģentiem džeza kombo skaņdarbiem (piemēram, "Renunciation", kas tika atskaņots jauno komponistu festivālā "Gaudeamus"), un instrumentāliem kamermūzikas opusiem, līdz konceptuālas ieceres sacerējumiem un darbiem, kur iekļauta elektronika un teātra elementi. Krists mācījies meistarklasēs pie Filipa Glāsa, Kristiana Volfa, Kaijas Sāriaho, Magnusa Lindberga un citiem ievērojamiem komponistiem.