Šogad Rīgas Doma kora skola mūzikas vidusskolā piedāvā jaunu apakšprogrammu "Mūzikla dziedātājs". Iestājeksāmeni notiks 19. augustā, bet 3. un 17. augustā visi interesenti laipni aicināti ierasties uz konsultācijām.

Jaunās apakšprogrammas nodaļas vadītāja būs dziedātāja Annija Putniņa, kura pati mūzikla dziedātājas profesiju apguvusi Londonas Karaliskajā Mūzikas akadēmijā. Sarunas iemesls gan ir vēl kāds: šovakar Ventspilī gaidāma pirmizrāde Imanta Kalniņa simfoniskajai dziesmuspēlei "No saldenās pudeles”, kurā piedalīsies arī Annija. Viņa atzīst: režisores Margo Zālītes pamudinājums – uzlūkot šo dziesmuspēli kā mūziklu – beidzot ļaus likt lietā Londonā apgūtās prasmes.

Ko vispār nozīmē definīcija – mūzikla dziedātājs? "Tas ir ļoti plašs jēdziens – tikpat plašs kā pats žanrs,” skaidro Annija. "Piemēram, Endrū Loida-Vēbera "Operas spoks” nemaz nav salīdzināms ar Ričarda Rodžersa Mamma Mia, kas faktiski ir dziesmuspēle, kurā apvienotas popdziesmas. Idejiski mūzikla dziedātājam jāapgūst visas tehnikas, arī muzikālā teātra specifika. Ir dziedātāji, kuriem padodas viss, ir tādi, kuri ar laiku specializējas vienā konkrētā jomā. Paralēli dziedāšanai jāapgūst arī aktiermeistarība, dejošana, mūzikas instrumentu spēle, akrobātika. Jo vairāk vari, jo lielākas iespējas darba tirgū. Vismaz tā tas ir Brodvejā.”

Latvijā mūzikla žanru pagaidām klausītāji gan uzlūko piesardzīgi, taču Annijai tam ir savs skaidrojums: "Skepse, kas pret mūzikliem radusies Latvijā, ir normāla: tas saistīts ar mūsu valsts vēsturi un Rietumu mūzikas aizliegumu vairāku gadu desmitu garumā. Tāpēc daudz skaistas mūzikas esam palaiduši garām."

Otrkārt, Annija uzskata, ka līdz šim Latvijā nav bijis skolas, kur mērķtiecīgi un pastiprinātā režīmā vienlaikus varētu apgūt trīs mūziklam svarīgākās jomas: dziedāšanu, kustību, aktiermeistarību. "Taču tas nenozīmē, ka Latvijā nav potenciāla! Esam dziedoša, plastiska, kustīga tauta. Vaina tikai tā, ka mūziklus lielākoties diriģē operas diriģenti un režisē operas režisori.” Annija gan nenoliedz, ka arī Latvijā bijuši iestudēti izcili mūzikli, kuru veidošanā radošā komanda bijusi pamatīgi iedziļinājusies žanra specifikā. Par lielu veiksmi Annija uzskata dziesmuspēli "No saldenās pudeles”, slavējot gan Margo Zālītes, gan Aigara Meri kompetento veikumu.

Sarunā Annija Putniņa atklāj savu ceļu uz mūzikla žanra iemīlēšanu un to, kā pēc bakalaura grāda iegūšanas Latvijas Mūzikas akadēmijas vokālajā klasē nokļuvusi prestižajā Londonas Karaliskajā Mūzikas akadēmijā un arī Brodvejā. "Londona bija tuvākā – man, mājas cilvēkam no Jūrmalas Pumpuru meža, tas šķita svarīgi…  Lai gan esmu pārliecinājusies, ka pasaule ir saistīta. Līmenis ir neizsakāmi augsts kā Londonā, tā Brodvejā. Varu tikai ar skumjām atcerēties, ka sagatavošanās procesā man pašai nebija neviena, kuram tā īsti jautāt pēc padoma.”

Nu viss būs citādi! "Priecājos, ka Rīgas Doma kora skola spērusi šo soli, lai arī tas prasīja krietnu laiku. To, ka pieprasījums pēc mūziklu dziedātājiem ir, labi zinu: pati esmu devusi padomus un sagatavojusi studentus. Daži jau mācās Anglijā.

Taču noteikti gribu uzsvērt, ka skolas programma nav radīta tam, lai sagatavotu māksliniekus ārzemju teātriem. Nē!

Mans mērķis - sagatavot jauno paaudzi iestudējumiem Latvijā, jo ticu, ka tādā gadījumā radīsies arī vairāk jaundarbu mūzikla žanrā."

Vaicāta, kā jaunā apakšprogramma atšķirsies no akadēmiskās vai džeza mūzikas apmācību programmas, Annija stāsta, ka daudzi priekšmeti būs vieni un tie paši, bet atšķirīgais un raksturīgais – muzikālā teātra dziedāšanas specifika, Brodvejas džeza deja, aktiermeistarības pamati un muzikālā teātra vēsture.

Viņa priecājas, ka izdevies apvienot arī lielisku pedagogu komandu: klasiskās dziedāšanas pamatus audzēkņiem mācīs Baiba Berķe, mūziklu specifiku ierādīs pati Annija, bet dejas stundas pasniegs dejotājs un horeogrāfs Rolands Meržejevskis, kurš pats nesen atgriezies no Ņujorkas, kur skolojies Brodvejas dejas centrā. "Viņa nodarbības būs īsts izaicinājums un arī lieliska pieredze jaunajiem,” – tā Annija.

Jaunā apakšprogramma „Mūzikla dziedātājs” gaida jebkuru – pats galvenais, jābūt aktīvam, kustīgam, muzikālam, mācīties gribošam. Tiesa gan, mūzikas teorijas pamatiem būtu jābūt. Konsultācijas 3. un 17. augustā būs kā meistarklases, kurās varēs uzzināt it visu, kas interesē par jauno studiju jomu.

Plašāka informācija par uzņemšanu RDKS jaunajā apakšprogrammā "Mūzikla dziedātājs" - ŠEIT!