Līdz 26. martam Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (Rīgā, Skārņu ielā 10) skatāma izstāde "Ne-lietas", kas pirmo reizi apvieno mākslinieka un dizainera Jāņa Straupes pēdējo divdesmit gadu radošos darbus, kā arī atklāj jaunās ieceres – vērienīgus skulpturālus un kinētiskus objektus.

"Klasikā" plašākā sarunā tiekamies gan ar muzeja vadītāju un izstādes kuratori Inesi Baranovsku, gan ar pašu mākslinieku Jāni Straupi, kura personālizstāde "Ne-lietas" izgaismo neseno laikposmu Latvijas dizaina vēsturē, piedāvājot skatītājiem iepazīt vienu no visnepieradinātākajiem autoriem, kurš vēl padomju režīma strikto stilistisko nodalījumu vides ietvaros centās strādāt starpdisciplināri, pierādot, ka koktēlniecība jeb koks kā izejmateriāls spēj būt pārsteidzošs un mūsdienīgs. Jānis Straupe turpina aktīvi darboties eksperimentālajā dizainā un mākslā un līdz ar jauno ilgtspējas paradigmu ir kļuvis īpaši aktuāls šodienas kontekstā.

"Visu procesa laiku no idejas līdz realizācijai pavadu nepārtrauktās šaubās, ko vēl varētu uzlabot. Savas sajūtas esmu izpaudis dažādos it kā savstarpēji nesaistītos objektos, un tomēr dīvainā kārtā tie veido vienu veselumu. Jaunāko darbu izstādē vēlējos radīt nedaudz ačgārnu iespaidu – kā "Alisē Brīnumzemē", jo ikviena lieta satur sevī arī pretstatu, kas piešķir jēgu. Viss atrodas pastāvīgā kustībā un miera stāvoklis ir iluzors," stāsta mākslinieks Jānis Straupe.

Jāņa Straupes darbiem raksturīgie pretstati un paradoksi atspoguļojas šajā izstādē – piemēram, darbs "Pašizolācijas krēsls" (2019) tapis kā ironisks komentārs – cietoksnis cilvēka iekšējai pasaulei. Lielizmēra skulptūra "Svārsts" (2022) vedina domāt par mūsdienu pasaules trauslumu, savukārt "Skorpions" ir simboliskas kāpnes, kas mēdz aizvest neceļos. Tāpat autors veidojis biogrāfiskas atsauces – piemēram, darbam "Balerīna" (2021) iedvesmu guvis, gatavojot Kārļa Johansona darbu maketus Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā pēc rekonstrukcijas, bet lodveida objektā "Acs" (2020) izmantots fragments no Straupes 1992. gada personālizstādes un simbolizē viņa skolotāja Jāņa Poļaka aci.

"Jānis Straupe savā daiļradē spēj apvienot apbrīnojamu amatniecības kvalitāti ar kompleksi inovatīvu radošo domāšanu, transformējot Latvijas amatniecības un dizaina praksē tik populāro un tradicionālo kokmateriālu oriģinālā, vēl neredzētā veidā. Varētu teikt, ka mākslinieks strādā robežjoslā starp tēlniecību un konceptuālo dizainu. Izstādē “Ne-lietas” apmeklētājs nesastaps funkcionālus dizaina priekšmetus – tās mērķis ir paplašināt iztēles un domas horizontus, rosināt paskatīties uz pasauli un lietām mums apkārt no cita redzes leņķa – kritiski, ironiski un romantiski", uzsver izstādes kuratore Inese Baranovska.