13. martā Lielajā ģildē Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris un diriģents Andris Pogas izpildīs izcilā austriešu komponista Gustava Mālera Piekto simfoniju, savukārt franču komponista Olivjē Greifa Četrkāršā koncerta “Nāvesdeja” lasījumā orķestrim un diriģentam pievienosies klavieru kvartets ''RIX''.

Saskaņā ar Ministru kabineta lēmumu par ārkārtas situācijas izsludināšanu valstī koncerts notiks bez klausītāju klātbūtnes un tiks pārraidīts videotiešraidē “LMT Straume”.

Kvarteta mūziķus – vijolnieku Sandi Šteinbergu, altisti Ilzi Kļavu, čellistu Reini Birznieku un pianistu Jāni Maļecki – Latvijā pilnā sastāvā bieži nesastapt, jo mūziķu ikdiena aizrit dažādās Eiropas valstīs. Tādēļ 13. marta koncerts “Mālera piektā un RIX” četriem solistiem ir patiess retums, norāda koncerta rīkotāji.

Ar diriģentu Andri Pogu un klavieru kvarteta "RIX" mūziķiem - vijolnieku Sandi Šteinbergu, altisti Ilzi Kļavu, čellistu Reini Birznieku un pianistu Jāni Maļecki - vakar tūlīt pēc mēģinājuma tikās Maruta Rubeze.

Šī brīža sajūtas trāpīgi rezumē diriģents Andris Poga: "Negribētu koncentrēties uz to, ka abi skaņdarbi saistīti ar nāves tematiku - Mālera Piektā simfonija ietver veselu un plašu dzīves spektru, kas beidzas ar cerību un zelta laikmeta apliecinājumu.

Zinot šī brīža situāciju pasaulē, kas attīstās aritmētiskā progresijā - tiek slēgti operteātri un koncertzāles ne tikai viskritiskākajās valstīs, bet gandrīz visā Eiropā, sajūtas ir divējādas... Spēlēt "Nāves deju", turklāt vēl piektdienā, 13. datumā - pat neesot māņticīgam, sajūta ir maķenīt jocīga.

Tomēr man ir ļoti liels prieks uz vienas skatuves satikties ar brīnišķīgo RIX kvartetu, no kura puses arī nāca ideja Latvijā pirmatskaņot Greifa Četrkāršo koncertu "Nāves deja", kas uzrakstīts 1998. gadā. Kvarteta dalībniekus uzrunāju nu jau pirms diviem gadiem un teicu, ka mēs vēlētos kopīgu sadarbību, bet viss apstājās pie repertuāra. Ja klasiskajam stīgu kvartetam ar simfonisko orķestri vēl šis un tas ir, tad klavieru kvartetam, protams, repertuārs ir daudz ierobežotāks. No esošā repertāra klāsta šis bija tas, ko kvarteta mūziķi lika priekšā. Man šķiet, ka šis skaņdarbs ir ļoti spēcīgs... Tas varbūt ir mazliet ierobežots sonoritātē, jo autors izmantoojis tikai barokālu sastāvu ar stīgām, divām obojām un diviem mežragiem, arī Dies irae motīvs caurvij pēdējo daļu un ir arī daudz korāļu alūzijas, stilizācijas, pārharmonizācijas.

Man jāsaka tāpat kā daži mūsu orķestra kolēģi teica - īpatns, bet ļoti spēcīgs darbs."

Vairāk un plašāk - ierakstā!