25. augustā Rīgas Vecajā Sv. Ģertrūdes baznīcā izskanēs Starptautiskā Garīgās mūzikas festivāla Latvijas komponistu jaundarbu koncerts, kas kļuvis par festivāla tradīciju un vienlaikus – arī par vienu no tā lielākajām intrigām, jo Valsts akadēmiskais koris "Latvija" un tā mākslinieciskais vadītājs Māris Sirmais šim koncertam mācējis piesaistīt ne tikai akadēmiskās mūzikas komponistus, bet uz nopietnās mūzikas žanru pārvilināt arī dažu labu skaņradi no neakadēmiskās sfēras. Te jāmin gan Goran Gora, gan Kārlis Lācis. Šī gada koncertam uzrunāto komponistu vidū ir The Sound Poets līderis Jānis Aišpurs, Jēkabs Jančevskis un Rihards Zaļupe.

Vaicāts, vai "jā" vārda došana Garīgās mūzikas festivālam bijis kā lēciens ledainā āliņģī, Jānis Aišpurs atbild noraidoši: "Īstenībā nē, jo jau labu laiku loloju sapni spēkus izmēģināt nopietnās mūzikas laukā.” Un patiesi: Jāņa kontā jau ir gan kormūzikas oriģināldarbi, gan tautas dziesmu apdares, bet The Sounds Poets un citos projektos viņš rakstījis arī vienu otru opusu stīgām un citiem klasiskajai mūzikai piederīgiem instrumentiem. Savulaik dziedājis korī "Kamēr…” un rakstījis arī tam, bet ar VAK "Latvija" sadarbojies projektā "Dzintara ceļš”, kam tapusi kordziesma turku valodā.

Šī gada Garīgās mūzikas festivālam tapušā garabērna I am the truth ("Es esmu patiesība") ideja neapzināti sakņojas sadarbībā ar "Latviju”: "Kad rakstīju darbu "Dzintara ceļam" turku valodā, sadraudzējos ar dzejnieku Uldi Bērziņu.

Viendien Uldis man atsūta e-pastu: "Sveiks, Jāni, re, te man tāds foršs dzejolis par to, kā putni devās meklēt Putnu dievu!"

Kad Māris Sirmais mani uzrunāja rakstīt darbu 25. augusta koncertam, ar kolēģi filosofējām par dievišķo, un tad nu arī atcerējos par Uldi Bērziņu… Garīgie meklējumi ļāva atskārst, ka Dievs ir katrā no mums: jautājums, vai katram pietiek spēka meklēt augstāko apskaidrību.”

I am the truth komponēts korim un stīgu orķestrim. Tā pamatā ir 12. gadsimta persiešu mistiķa Farida Ud Dina Atara dzejolis The Conference of the birds, kurā atspoguļots sūfisma reliģijas iekšējais ceļojums no cilvēka līdz Dievam, prāta būtības esencei, kā alegoriju izmantojot putnus. Atars savam aptuveni 200 lappušu garajam dzejas darbam iedvesmu guvis 8. gadsimta persiešu mistiķa Mansura al Haladža dzīvē. Haladžs, sasniedzot apskaidrības brīdi, pilsētas laukumā skaļi izsaucies: "Es esmu patiesība!" Pēc tam viņš saņemts ciet un spīdzināts, bet beigās sadedzināts uz sārta. Pirms nāves mistiķis teicis, ka nu vairāk nekas nestāv starp viņu un gaismu. Šīs mistiķa teiktās lietas iekļautas arī Jāņa Aišpura jaundarbā.

"Man ļoti svarīga ir emocija, kas pateikta ar vārdu: lai muzikālais materiāls pirmkārt nes to emociju, ko teksta autors mēģinājis pateikt dzejas darbā. Ja par eksperimentiem, tad vairāk eksperimentēju ar stīgu orķestra tehnikām – cik nu man tās zināšanas pagaidām... Lai gan pats savulaik esmu beidzis mūzikas skolu kā vijolnieks.”

Tikām Jēkabs Jančevskis radījis darbu "No letu zemes", kas vēsta par Lietuvas karali Mindaugu un viņa mīļoto Martu. Apjomīgajam jaundarbam ir astoņas daļas; tas sarakstīts korim, stīgu, orķestrim, perkusijām un teicējam, kurš stāsta leģendu. Jēkaba māmiņa, aktrise Zane Jančevska, kura skaņdarbā izpildīs teicējas lomu, bijusi arī skaņdarba idejas autore. "Mamma labi pārzina vēstures lietas. Abas ar Evu Mārtužu ilgi meklēja vēstures arhīvos, lai uzzinātu patiesību par šo visu. Tomēr vēl un vēlreiz jāuzsver, ka mēs necenšamies pārrakstīt vēsturi – viedokļu ir daudz, avotu arī, tāpēc mēs vienkārši vēlamies to piedāvāt kā versiju ar papildus muzikālajām krāsām,” stāsta Jēkabs.

"Nekad neesmu rakstījis tik apjomīgus darbus, tāpēc man tas ir liels izaicinājums,” atzīstas komponists, kuram kora balsis mīļas arī tāpēc, ka viņš ir vairāku koru diriģents. "Pirmkārt tomēr mani fascinē cilvēka balss kā instruments – kur nu vēl tad, ja skan 50 balsis kopā! Pēdējā laikā cenšos iepazīt arī orķestri, taču koris tomēr ir daudz pazīstamāks un tuvāks,” stāsta Jēkabs un atklāj, ka jaunā opusa atskaņošanā piedalīsies arī Aleksandrs Maijers no Latgales - mūziķis, kurš pašmācības ceļā apguvis neskaitāmus pūšaminstrumentus, no kuriem daudzus izgatavojis arī pats.

Visbeidzot, sarunas noslēgumā abi puiši atklāj, ko jaunu viņu kompozīcijas atklājušas viņu pašu garīgajā pasaulē.