"Latvija ir viens no izcilākajiem mūzikas kultūras centriem pasaulē! Cilvēki šeit patiešām mīl mūziku, viņi elpo kopā ar to," intervijā "Klasikai" atzīst pasaulslavenais vācu klarnetists, komponists un diriģents Jērgs Vidmanis, kurš šovakar, 10. martā, Lielajā ģildē jau otro reizi Latvijā muzicēs kopā ar Valsts kamerorķestri Sinfonietta Rīga.

"Ar šo orķestri pirmo reizi sastapāmies 2014. gadā un jau tad sapratām, ka vēlamies sadarbību turpināt. Tobrīd Berlīnē notika Bulēza zāles atklāšana - trīs vakarus biju uz skatuves, biju noguris, sniedzu lekcijas. Kad satikos ar Sinfonietta Rīga mūziķiem, atdzimu kā no jauna! Tāpēc es šeit atgriežos - brīnišķīgo mūziķu un arī pašas pilsētas dēļ."

Vaicāts, vai līdz tam par mūsu kamerorķestri meistars jau bija dzirdējis, viņa atbild apstiprinoši: "Jā, mani draugi mūziķi jau bija stāstījuši, taču svarīga ir paša pieredze. Īpaša ir šī orķestra kvalitāte - elastīgums, spontanitāte, spēja iet uz ekstrēmismu.

Dažkārt es no Sinfonietta Rīga mūziķiem prasu neiespējamas lietas izteiksmes un tempu ziņā, un viņi ne tikai seko maniem norādījumiem, bet arī man vēl ko labu iesaka!

Tādējādi tas ir savstarpējas apmaiņas process, kurā viņi ir gatavi uzņemties risku. Turklāt šie mūziķi ir arī brīnišķīgi cilvēki - un tas ir retums. Ta ka mums ir liels prieks būt kopā."

Spontanitāte gan ir tuva nianse arī pašam Jērgam Vidmanim. "Jā, spontanitāte patiesi ir svarīga gan manai mūzikai, gan tai, ko interpretēju.

Ja piecus vakarus pēc kārtas man jāatskaņo Mocarta Klarnetes koncerts, nespēju to atskaņot vienādi. Man patīk pārsteigumi - katru vakaru jauns pārsteigums. Citādi mūzika pārvēršas par rutīnu, un rutīna - tā ir mūzikas nāve.

Mehāniska atkārtošana - tā nav mūzika! Man vajag mirkļa pārsteigumu, katru reizi no jauna..."

Viens no apbrīnojami talantīgā vācu klarnetista, komponista un diriģenta Jērga Vidmaņa trumpjiem ir spēja pastāvēt daudzšķautņainībā. Viņš ir regulārs viesis pie izcilākajiem vācu orķestriem un Īrijas kamermūziķu vadošais viesdiriģents. Vidmaņa aizraujošo meklējumu caurstrāvotās kompozīcijas savās koncertprogrammās iekļauj tādi meistari kā Mariss Jansons, Andris Nelsons, Pāvo Jervi un Saimons Retls. Par darbu mūzikas jaunrades laukā Vidmanis ir saņēmis arī prestižo Klaudio Abado balvu, bet viņa suģestējošā klarnetes spēle turpina apburt ar aizrautīgu muzikalitāti un neparasti dabisku vieglumu.

Līdzās galvu reibinošai koncertdzīvei visā pasaulē Vidmanis radis iespēju atkal atgriezties Latvijā, lai kopā ar Sinfonietta Rīga spēlētu Vēberu, diriģētu Mendelszonu un uzrunātu ar savu mūziku. 

Lielajā ģildē Jērga Vidmaņa izcilo klarnetes spēli dzirdēsim vācu romantisma tēva - Kārļa Marijas Vēbera sapņainajā Concertino. Jērga Vidmaņa vadībā izskanēs arī Fēliksa Mendelszona Pirmā simfonija un paša mākslinieka 2002. gadā tapušais 10 muzikālo noveļu cikls Freie Stücke.

Mūs gaida sastapšanās ar pasaules zvaigzni, kuram savus skaņdarbus velta slavenākie mūsdienu komponisti, un kura radītos simfoniskos opusus atskaņojuši dižākie 21. gadsimta diriģenti - Pjērs Bulēzs, Kristians Tīlemans, Daniels Bārenboims, Pāvo Jervi, Saimons Retls, Mariss Jansons un Andris Nelsons. Viņa operas ir uzvestas Bavārijas Valsts operā un Parīzes Bastīlijas operā.

Hamburgas jaunās Elbas filharmonijas 2017. gada pavasara sezonā Jerga Vidmaņa vārds atklājas sešas reizes – gan viņa opusu atskaņojumos, gan koncertos, kuros Vidmanis turpina žilbināt publiku ar klarnetes spēli. Filharmonijas atklāšanas festivāla ietvaros notika arī viņa oratorijas "Šķirsts" pirmatskaņojums. Šobrīd Jērgam Vidmanim pasūtināts jaundarbs no  Bostonas simfoniskā orķestra un Leipcigas Gewandhaus orķestra Andra Nelsona vadībā.