Stāsta māksliniece, dizainere, leļļu mākslas un dizaina muzeja Liepājā veidotāja Ināra Liepa

Lelles-zīlnieces pirmo reizi parādījās Francijā 19. gadsimta vidū un tika sauktas par Bonne Aventure (angļu valodā – Fortun Tellings dolls) vai Fortūnas lellēm, Likteņa lellēm vai vienkārši par lellēm-zīlniecēm. Viņām bija gari svārki un zem tiem – atsevišķa konstrukcija, kas tika veidota no salocītām krāsainām papīra lapiņām, uz kurām nereti ar roku tika rakstīts kāds pareģojums, ieteikums vai apgalvojums. 

Šīs lelles bija īpaši populāras arī salonos, kur notika azartspēles: spēlētāji mēģināja noskaidrot, vai liktenis viņiem būs labvēlīgs.  Laika gaitā lelles sāka izgatavot arī Vācijā. Padomi un prognozes tika rakstītas gan vācu, gan franču valodā, lai šādas lelles piegādātu Francijas tirgum, kur tās bija īpaši populāras.

Vācu prognozes bieži bija nopietnas un ļoti konkrētas, savukārt franči bija diezgan vieglprātīgi. Kādā no pareģojumiem bija rakstīts: "Tikai starp mums: cilvēks bez naudas ir kā ķermenis bez kustībām!"

Visām zīlēšanas lellēm tērpa vienojošais elements bija augsta konusveida cepure un vienā rokā zizlis vai kociņš. Tas norādīja, ka viņas nav parastas lelles bet nāk ar īpašu uzdevumu. Krāsainās likteņa lapiņās rakstītais būtībā nevis biedēja, bet gan drīzāk izklaidēja, uzmundrināja, iepriecināja vai brīdināja no kļūdām. Fortūnas lelles vairāk tika uzskatītas par spēli, un tās bieži izmantoja arī svētkos viesu izklaidei.

Fortūnu leļļu dizains bija ļoti dažāds. Dažkārt tās bija smalkas dāmas, kas izgatavotas no glazēta porcelāna, koka vai papjēmašē papīra masas, bet dažkārt tās bija pavisam vienkāršas lelles – tās nebija dāmas, bet gan ļoti vienkārši, rotaļīgi tēli. Reizēm liktenis slēpās zem zīlnieces necaurredzamo melno svārku pārsega, ko varēja atpazīt tikai pēc neparastas konusveidīgas smailas cepures. Arī zizlis vai kociņš rokās liecināja, ka šai lellei ir "maģiskas spējas".

Krāšņi un rotaļīgi bija franču modes leļļu zīlēšanas kostīmi. Tie bieži tika dekorēti ar zvaniņiem, kas iezvanījās, kad kādas personas pirksti čaukstināja salocītās papīra lapiņas cerībā, ka kādā no tām viņš izlasīs tieši to, kas viņam bija paredzēts...

Zīlēšanas iespējām bija vairāki leļļu dizaina varianti: pirmajā variantā – vienkāršajā – lellei bija pievienots kāds aksesuārs: soma, groziņš vai maisiņš ar prognožu kartiņām. Atlika vien izvilkt vienu lapiņu un uzzināt, ko liktenis tev piesola...

Otrais variants bija no kartona izgriezts aplis, kura augšpusē ar melnu vai sarkanu tinti sadalošos sektoros bija ierakstītas prognozes un pareģojumi. Apļa centrā bija ievietots turētājs un tam piestiprināta glīti ģērbta maza lelle. Vienā rokā viņa turēja mazu nūjiņu, ar kuru norādīja uz vēlamo pareģojumu. Lelles atradās pietiekami augstu virs kartona kastes, lai tā varētu brīvi griezties. Klāt pievienotā instrukcijā bija rakstīts: "Kad vēlaties izlasīt savu prognozi, ātri iegrieziet lelli, un, kad tā apstājusies, izlasiet tekstu, uz ko norāda zizlis."

Trešais bija vissarežģītākais variants, jo no aprakstītajām lapiņām tika veidota grāmatai līdzīga konstrukcija, kas bija paslēpta zem lelles svārkiem.

Bija arī speciāli žurnāli, kuros tika piedāvāti 160 prognožu varianti, kuri kalpoja leļļu izgatavotājiem par špikeri, rakstot tekstu prognožu lapās. Piemēram: "Tas, kuru tu mīli, mīlēs tevi." "Atrodi vairāk laika sev!" "Tavas sliktās dienas ir beigušās!" "Tici sev!" "Tev palīdzēs draudzīgi kontakti." "Jūsu pēdējais sapnis nozīmē jaunas zināšanas." "Cilvēki par tevi runā - tu neesi ģērbies pēc pēdējās modes!" Un daudz citu variantu...

Šķiet, ka šādas prognozes izklausās visai laikmetīgi arī mūsdienās!