Ar VKKF atbalstu tapušajā un šajā reizē Marutas Rubezes veidotajā recenziju raidījumā Post factum dominē laikmetīgā mūzika, tostarp prieks par daudziem latviešu komponistu jaundarbu  pirmatskaņojumiem, kuriem spēles laukumu piedāvājis jaunās mūzikas festivāls "Arēna".

Raidījuma ievaddaļa atskatās uz mūzikas un sarunu cikla Come prima notikumu VEF Kultūras pils kamerzālē, kur 25. oktobrī Ilzes Mednes vadītajā programmā priekšplānā nonākušas flautistes Liene Dobičina, Zane Jurēvica un pianiste Zane Rubesa – kopā "Trio Metamorfoze", uzaicinot arī viesi – čellistu Miķeli Dobičinu, bet saturiski savu vēstījumu veltot diviem amerikāņu skaņražiem – pasaulslavenajam Filipam Glāsam un tuvākas iepazīšanas vērtajam Kristoferam Čerronem (Christopher Cerrone, 1984). Programmā – Filips Glāss, Madaras Pētersones pārlikumā trio sastāvam "Metamorfozes I-V", kā arī "Mūzika kvadrāta formā" divām flautām, K. Čerrones On being wrong čellam un elektronikai, Liminal Highway flautai un elektronikai (5 skaņdarba daļu laikā  abas flautistes sadala pienākumus), The Arching Path klavierēm solo. Šo programmu raksturo un vērtē pianists Rihards Plešanovs.

Turpmākajā raidījuma gaitā pie vārda tiek eksperti Armands Znotiņš un Boriss Avramecs, un vispirms apstāja pie tajā pašā vakarā notikušā festivāla "Arēna" koncerta Rīgas Latviešu biedrības Zelta zālē "Nakts dziesmas": šeit vienotā un pārliecinošā dramaturģijā tiekas dažādu latviešu komponistu paaudžu mūzikas paraugi: Dāvida Krista Baloža (2001) kompozīcija "Slēpnis" flautai* ar Terēzas Tīrmanes solo, Renāra Veličko (1986) opuss "Cilvēks, kas ieiet istabā" čellam* Paula Ērika Skujiņa priekšnesumā, Ernesta Valta Circeņa (2000) darbs "Ķēdēs" flautai* Alises Golovackas sniegumā, Ansela Kaugera (1985) Empty Rooms klavierēm* (šajā brīdī līdz pat programmas beigām uz skatuves pianiste Agnese Egliņa), Andra Dzenīša (1978) "Trīs Knuta Skujenieka dzejoļi"*, kas uzticēti Katrīnas Paulas Felsbergas balsij, Kristapa Pētersona (1982) "Nakts" klavierēm un deklamācijai (spožs, iespaidīgs aktierisks A. Egliņas daudzveidīgā repertuāra paraugs!), Džordža Krama (George Crumb) "Parādības" (Apparition) ar Volta Vitmena dzeju un Henrija Poikāna (2001) kompozīcija "Ar burtu "m" sākas Miers"* (atskaņo Katrīna Paula Felsberga, Agnese Egliņa, Arnis Stepiņš – sitaminstrumenti).

Tiek apciemots arī Rīgas Kultūras un tautas mākslas centrs "Mazā ģilde" 24. oktobra vakarā, kur Lienes Jakovļevas vadītajā un komentētajā teju muzikālajā uzvedumā "Tev paredzēta saule. Rudenīga" Rīgas kamerkoris "Ave Sol" muzicēja diriģenta Jurģa Cābuļa vadībā līdz ar programmas ieceru īstenošanai iesaistītajiem solistiem: te ir gan pianiste Agnese Egliņa ar Jāņa Ivanova klavieru Skicējumiem, kas papildina komponista vokalīžu izvijumus, kora dalībniece Aleksandra Špicberga ar Pētera Plakida "Trejžuburi" (skan arī daļa no komponista Kora simfonijas), vijolniece Marta Spārniņa Pētera Vaska plašajās "Līdzenuma ainavās" un Jēkaba Jančevska intīmajā "Meditācijā gaismai", uzdevumu augstumos Pētera Vaska un Jēkaba Jančevska mūzikā (starptautiski godalgotais kora darbs When ar Šekspīra dzeju) ir čellists Ēriks Kiršfelds, koncertam izskanot ar klātesošā komponista Pētera Vaska "Klusuma augli" un klausītāju stāvovācijām.

Atgriešanās festivālā "Arēna" notiek starta platformā – Rīgas Reformātu baznīcā, kur 22. oktobrī vienā vakarā, koncertā ar nosaukumu "Smalkie dialogi", uzstājas viesi: Nowicki Duo (sitaminstrumenti, klavieres) no Polijas, atskaņojot ne tikai poļu, bet arī vācu un Vācijā dzīvojošu autoru (korejiete Chihchun Chi-sun Lee) skaņdarbus, bet lielāko intrigu raisa pašmāju mūziķes: Ieva Nīmane (blokflautas, ganu rags, kornamūzs), Ilze Grudule (baroka čells) un Ieva Saliete (klavesīns) piecu skaņdarbu virknē līdzās Uģa Prauliņa Dialogue. Qusi Sturm & Drang Improvisation iekļauj četrus pirmatskaņojumus: pilnam trio sastāvam izskan Annas Veismanes Svīta baroka instrumentiem, Madaras Pētersones "Laika ota", Jēkaba Nīmaņa "Partita nesenajā stilā", bet klavesīnam solo – arī Matīsa Čudara Thread.

Vēl arī gandarījums par jaunām sajūtām un pieredzi, kā arī saksofonista Kārļa Auziņa daudzpusīgo spēles spektru Keno Harriehausen Quartet (Vācija/Nīderlande/Latvija) sastāvā, dzirdētā dienu vēlāk – 23. oktobrī.
---

* pirmatskaņojums