Šobrīd Madonā norit 21. Latviešu mūzikas svētki, un tajos norisinās jauno atskaņotāmākslinieku, orķestra un komponistu meistardarbnīcas, ik vakaru notiek īpaši latviešu mūzikas koncerti. Jaunie komponisti teju jau nedēļu intensīvi strādā pie savām partitūrām, konsultējas ar mūziķiem un pasniedzējiem, lai svētdien, 5. augustā, koncertā visi sanākušie varētu arī dzirdēt darba augļus. Kompozīcijas atskaņos flautiste Vita Rozēna, arfiste Ieva Šablovska, klavesīniste Ieva Saliete, altists Pēteris Trasuns un čelliste Dārta Svētiņa.

Anna Veismane tikās ar jaunajiem komponistiem – Annu Martu Burvi un  Dāvi Vilku - un komponistu meistarklašu vadītājiem – Andri Dzenīti, Mārtiņu Viļumu un Justi Janulīti

Pirmo reizi Madonā ir  lietuviešu komponiste Juste Janulīte, kura piedalījās pirmajos Andra Dzenīša rīkotajos meistarkursos Dundagā 2001. gadā. Tur satika brīnišķīgus pasniedzējus no Igaunijas, Latvijas un Lietuvas, kuri, skatoties skices, pārliecināja, ka vērts kompozīcijai pievērsties daudz nopietnāk: "Šobrīd Latvijā atgriezties kā pasniedzējai, pēc tik daudziem gadiem, ir īpaša sajūta. It kā noslēdzas kāds aplis. Esmu pateicīga – toreiz par Dundagas laiku un šobrīd par iespēju būt Madonā".

Vaicāta, kā viņa var palīdzēt studentiem kompozīcijā, Juste atbild, ka tas ir diezgan sarežģīts uzdevums, bet arī ļoti radošs process:

"Katram studentam jāatrod atšķirīga pieeja, taču dažas lietas ir universālas, ko esmu mācījusies no saviem skolotājiem un varu nodot arī tālāk. Zelta likumus es atceros vienmēr, kad sāku jaunu skaņdarbu vai nonāku kādās krustcelēs. Ir arī nianses, ko varu izstāstīt tikai no savas pieredzes, bet gadās, ka studenti raksta pavisam citādāku mūziku kā es un tad šie padomi viņiem neder. Šādos gadījumos jābūt radošam. Arī studenti man daudz ko iemāca, jo man pašai ir jāmeklē šie atšķirīgie domāšanas ceļi. Kādreiz nemaz nezināju, ka es tā spētu, domāju, ka esmu ļoti noslēgta komponiste un spēju saprast tikai savu mūziku, bet jo vairāk es pasniedzu, jo vairāk iemīlu šo procesu.

Madonas meistarkursu jaunie komponisti katrs ir pavisam citādāks un katram arī cits sagatavotības līmenis. Bet viņi ir ļoti interesanti – zina, ko vēlas, bet dažkārt vēl nezina kā to panākt. Un tad šo dienu laikā viņi atrod veidus kā īstenot savas ieceres. Notiek kāda attīstība. Tas ir kā vērot ziedu augšanu. Un šeit arī uzturas mūziķi, ar kuriem jaunajiem komponistiem ir iespēja sastrādāties. Kādam jau ir uzrakstīts darbs, kādam skaņdarbs ir procesā, bet patiesā strādāšana notiek tad, kad šie komponisti sāk mēģinājumus ar mūziķiem. Tad viņi var redzēt dzīvē, kā tas skan un vai atbilst viņu vēlmēm, un kas no iecerēm strādā, kas ne. Daudzas lietas varam uzrakstīt uz papīra, bet dažkārt tas skan pavisam citādi kā biji gaidījis.

Šīs meistarklases ir lieliska iespēja jaunajiem komponistiem, jo viņiem šeit ir daudz vairāk mēģinājumu ar mūziķiem, kā mums komponistiem ikdienā. Mums nekad nav vesela nedēļa kopā ar atskaņotājmāksliniekiem, piemēram visu orķestri...

Šeit ir lieliski mūziķi ļoti profesionāli un viņi var daudz dot jaunajiem komponistiem. Esmu pārliecināti ka jaunie būs pateicīgi par šo pieredzi.

Koncerts Jāņa Norviļa Madonas mūzikas skolā ar jaunām kompozīcijām svētdien, 5. augustā, pulkst. 13.00