Pirmdienas "Neatliekamajā sarunā" tiekamies ar pasaulslaveno nīderlandiešu blokflautistu Ēriku Bosgrāfu un diriģentu, senās mūzikas pētnieku Māri Kupču, lai plašāk runātu par 14. decembrī plkst. 19.00 Mazajā ģildē gaidāmo koncertu: tajā Ēriks Bosgrāfs (Erik Bosgraaf) uzstāsies kopā ar Māra Kupča dibināto baroka orķestri Collegium Musium Riga. Vienlaikus šis koncerts būs šoruden klajā laistā Johana Sebastiāna Baha mūzikas albuma atvēršanas svētki Latvijā.

"Pārsteidzoša virtuozitāte", "dzirkstošs ansamblis", "stabila un elastīga saspēle" - šie ir tikai daži epiteti, kurus nupat iznākušajam un ilgi gaidītajam albumam jau veltījuši ārzemju kritiķi.

Kompaktdisks, kuru prestižās izdevniecības Brilliant Classics paspārnē 2020. gada vasarā Rīgā ierakstīja Ēriks Bosgrāfs un Collegium Musicum Riga, tika ieskaņots, pieaicinot ievērojamo skaņu režisoru Dirku Fišeru (Dirk Fischer) no Vācijas. Šī gada 1. oktobrī kompaktdisks tika oficiāli izdots, nokļūstot veikalos visā pasaulē un visās populārākajās straumēšanas vietnēs.

14. decembrī Mazajā ģildē klausītāji tiek aicināti izbaudīt gan diskā iekļautos virtuozos Johana Sebastiāna Baha (1685–1750) koncertus blokflautai ar orķestri, gan citu baroka laikmeta un mūsdienu autoru darbus, kas atspoguļo vairāk nekā piecu gadu garumā izveidojušos Ērika Bosgrāfa un Collegium Musicum Riga sadarbības augļus.

***

"Ēriks ir viens no virtuozākajiem mūziķiem, ko pazīstu - pasaules labākais blokflautists," ar komplimentiem neparasti talantīgajam mūziķim neskopojas Māris Kupčs. Tiesa, kaut arī albums ieskaņots 2020. gada vasarā, dienasgaismu tas ieraudzījis vien šoruden. "Pandēmija nobremzēja tā izdošanu. Kompānijām ir savi plāni - tas vairs nebija atkarīgs no mums," atzīmē diriģents, stāstot par sadarbību ar prestižo mūzikas izdevniecību Brilliant Classics un nekavējas piebilst: "Ēriks ir šīs izdevniecības zvaigzne!" 

Lūgts raksturot sadarbību ar Collegium Musicum Riga, kas nu jau ilgst vairāk nekā piecu gadu garumā, Ēriks Bosgrāfs sarunā ar "Klasiku" atzīstas, ka Latvijā jūtas ļoti gaidīts: viņš priecājas par to radoši azartisko atvērtību, ar ko sastapies orķestrī. Šajā sadarībā viņš pārliecinājies, ka "viens plus viens ir divi" - proti, jūtams, kā Ērika Bosgrāfa un orķestra enerģija dubultojas. "Rezultātā izveidojas tas, ko mēs saucam par mākslu." Māris Kupčs pasmaida, ka strādājot ar baroka orķestri, kurā muzicē daiļā dzimuma pārstāves, Ēriks jūtoties kā absolūtais favorīts: "Ērikam piemīt liela enerģija un aizrautība." 

Ēriks Bosgrāfs arī stāsta, ka lielākā daļa ierakstu veikti Mārtiņa baznīcā Rīgā un tikai viens soloskaņdarbs ieskaņots Berlīnē: "Man šķita svarīgi, lai akustika būtu laba - tā, lai klausoties albumu, klausītājs justos tā, itin kā viņš atrastos šajā dievnamā - lai izjustu atskaņojuma svaigumu."

Vaicāts, kāpēc izvēle kritusi par labu tieši Mārtiņa baznīcai, Māris Kupčs neslēpj: "Mēs diezgan ilgi meklējām piemērotu vietu – Ērikam bija savas prasības, kuras viņš minēja, un mēs neiebildām. Kopā ar izcilo ierakstu tehniķi no Vācijas meklējām tādu vietu, kur nebūtu pārāk daudz trokšņa un kura arī būtu pietiekoši ērti sasniedzama. Tramvajs, kas kursē pa Slokas ielu, izrādījās mazākais ļaunums – vistrakākie bija moči, kas brauca pa Daugavgrīvas ielu… "