Gada noslēdzošajā raidījumā - aicinām ieklausīties kādā tradīcijā. Tā saistīta ar amerikāņu džeza žurnālu Downbeat, kas iznāk jau teju 90 gadus. Tas ir bāzēts Čikāgā un pie lasītājiem nonāk reizi mēnesī. Tā ir tiešām vērtīga lasāmviela – tur gan intervijas ar šobrīd aktuāliem māksliniekiem, gan jaunāko albumu recenzijas. Žurnāls ik gadu rīko arī kritiķu un lasītāju aptauju, tādējādi gada izskaņā apkopojot labākos jaunos albumus. Šogad lasītāju aptauja norisinājās jau 88. reizi, un tās rezultātos redzam gan jau labi pazīstamu mūziķu vārdus, gan jaunus, bet sevi jau spoži pierādījušus māksliniekus. Ar šiem desmit albumiem, kas lasītāju aptaujā atzīti par 2023. gada labākajiem albumiem,  šajā raidījumā iepazīstinām.

Cécile McLorin Salvant – Mélusine

10. vietāiekļuvusi amerikāņu džeza dziedātāja Sesila Maklorina Salvāna. Viņa pirms 13 gadiem uzvarēja Teloniusa Monka konkursā, īsi pēc tam klajā nāca arī viņas debijas albums, bet šogad – jau septītias studijas ieraksts ar nosaukumu “Meluzīne” (Mélusine). Ierasts nominēts arī Grammy balvai kategorijā “Labākais vokālā džeza albums”. Albuma pamatā ir Meluzīne – mītisks tēls Eiropas folklorā. Tā ir saldūdens feja, kas ir pa pusei sieviete, pa pusei čūska vai zivs. Leģendas par Meluzīni pārsvarā nāk no 14. gadsimta Rietumfrancijas, Luksmeburgas, Beļģijas un Holandes. Pati Salvāna teic, ka šajā albumā atklāj noslēpumus, nevis stāstus, un viņas sniegumu augstu novērtējuši arī mūzikas kritiķi.

Julian Lage – View With A Room

Devītajā vietā ierindojies ģitārists un komponists Džulians Lāžs. Ar kvarteta sastāvu viņš ierakstījis albumu View With A Room, kas ir mākslinieka otrais albums prestižā ierakstu nama “Blue Note” paspārnē, bet kopumā – 13. kā līderim. Interesanti, ka šajā albumā Lāža trio klāt nāk leģendārais ģitārists Bils Frisels, tādējādi mūzikā saplūst divu paaudžu ģitārspēles meistari. Kritiķi raksta, ka šis ir albums, pie kura var atgriezties atkal un atkal, vienmēr atklājot ko jaunu. Un albums vēlreiz apliecina, ka Džulians Lāžs patiesi ir viens no šobrīd vadošajiem ģitāristiem džeza mūzikā.

Fred Hersch & Esperanza Spalding – Alive At The Village Vanguard

Downbeat lasītāju aptaujas 8. vietā ir albums – Alive At The Village Vanguard, ko ieskaņojis lielisks duets – Esperensa Spaldinga un Freds Heršs. Village Vanguard ir džeza klubs Ņujorkā, 7. avēnijā, un šis koncertieraksts ir jau sestais, ko Heršs klubā ieskaņojis. Albums nominēts arī divām Grammy balvām, un jā, sākotnēji Herša un Spaldingas duets var šķist nedaudz jocīgs – tradicionālais un eksperimentālais, piezemētais un ekscentriskais, pianists/komponists un dziedātāja/basiste. Taču gala beigās nekā jocīga tur nav, un arī Freda Herša dziesma A Wish, ko vislabāk zinām Normas Vinstones izpildījumā, te ieskanas pavisam citos toņos un nokrāsās.

Shorter/Carrington/Genovese/Spalding – Live At The Detroit Jazz Festival

Arī 7. vietā lasām Esperansas Spaldingas vārdu, taču albumā Live At The Detroit Jazz Festival ar viņu kopā ir Veins Šorters, Terija Laina Karingtona un Leo Dženovēze. Koncertieraksts veikts 2017. gada Detroitas Starptautiskajā džeza festivālā un veltīts pianistes un komponistes Gerijas Alenas piemiņai. Vienlaikus šī ir viena no pēdējām Veina Šortera uzstāšanās reizēm – īsi pēc tam viņš pameta skatuvi, bet šogad devās mūžībā. “Visa priekšnesuma laikā Šorters demonstrē savu nepārprotamo skanisko identitāti, ko raksturo intensitāte un neparasti muzikāla empātija. Ne katrs astoņdesmitgadnieks var sniegt iedvesmu un virzienu šodienas topošajiem mūziķiem, taču kas gan cits ir Šorters, ja ne brīnišķīga anomālija.” Tā par albumu rakstīja The New Yorker.

Brad Mehldau – Your Mother Should Know

Ierakstīts 2020., bet klajā laists šogad – pianista, komponista Breda Meldo albums Your Mother Should Know “Downbeat” aptaujā ierindojas 6. vietā. Tas ir koncertieraksts Parīzes filharmonijā, kur Meldo atskaņo grupas The Beatles dziesmas savos aranžējumos. Jāatzīst, ka man pašai ir tuva gan “Bītlu”, gan Meldo daiļrade, un klausoties šo albumu, rodas sajūta, ka tas varētu turpināties vēl un vēl – tik dabisks, nenogurdinošs un svaigs tas ir. Arī iekļautās dziesmas nav tās, ko visi uzreiz asociējam ar britu grupu, un Meldo spēle padara šo mūziku negaidītiem harmoniskiem pagriezieniem pilnu.

Charles Lloyd – Trio Of Trios

Šogad 85. jubileju svinēja Čārlzs Loids – saksofonists, kura ierakstu saraksts ir ievērojami garš un iesākās 1964. gadā. Pēdējie trīs albumi apvienoti sava veida komplektā – trīs albumi, katrā atšķirīgs trio, tikai Loids paliek nemainīgs. “Blue Note” izdotā ierakstu sējuma pirmajā daļā Trio: Chapel muzicē Bils Frisels un Tomass Morgans, otrajā daļā Trio: Ocean Loids saspēlējas ar Džeraldu Kleitonu un Entoniju Vilsonu, bet trešajā ierakstā Trio: Sacred Thread dzirdam Džulianu Lāžu un Zakiru Huseinu. Mūziķis ir aktīvs nu jau vairāk kā sešas desmitgades, un ne velti žurnālisti teic – sekojiet viņa karjerai un jūs ieraudzīsiet džeza attīstības karti pusgadsimta garumā.

Kenny Barron – The Source

Kenijs Barons ir pianists, kuru džeza mūzikas vēsturnieki dēvē par vienu no ietekmīgākajiem bībopa ēras paraugiem. Viņš piedalījies simtiem ierakstu, bet tikai šajā gadā klajā nāca otrais pianista soloalbums The Source – pirmais tika izdots pirms vairāk nekā 40 gadiem, 1981. gadā. “Downbeat” kritiķi šajā albumā izceļ saikni, ko Barons spēj nodibināt ar klausītāju, mūziķa patiesumu, atklātību, tiešumu – “šī nav nekāda konservu bundža ar atlaidi” viņi raksta. Bet lasītāji albumu iebalsojuši 4. vietā.

Redman/Mehldau/McBride/Blade – Long Gone

Džošua Redmens, Breds Meldo, Kristians Makbraids un Braiens Bleids – šis ir viens no klasiskākajiem un atzītākajiem mūslaiku džeza kvartetiem, kurā katrs mūziķis ir pieredzes bagāta un individuāla personība, bet viņu kopspēle – bauda jebkura džeza mīļotāja ausīm. Pirms nedaudz vairāk kā gada man bija iespēja dzirdēt viņu koncertu Ķelnes filharmonijā, un tas bija viens no labākajiem vakariem, ko esmu piedzīvojusi. Džeza mūzikā savstarpēja uzticēšanās ir viens no pamatakmeņiem, un ir pilnīgi skaidrs, ka šajā sastāvā tāda valda – bez vārdiem, bet ļoti spēcīga. Katrs mūziķis savā karjerā sasniedzis jau tik daudz, ka nevienam nekas nav jāpierāda vai jācenšas būt labākam par citu – viņi vienkārši rada mūziku kopā vispatiesākajā veidā. Un to novērtējuši arī “Downbeat” lasītāji, kas likuši albumu “Long Gone” trešajā vietā.

Terri Lyne Carrington – New Standards Vol. 1

Bundzinieces Terijas Lainas Karingtonas muzikālais ceļš piespēlējis viņai daudzus ievērojamus džeza skatuves partnerus – viņu vidū ir Dizijs Gilespijs, Stens Getzs, Klārks Terijs, Hērbijs Henkoks, Veins Šorters un daudzi citi ievērojami un visiem labi zināmi vārdi. Kā bundziniece viņa kopš 1985. gada piedalījusies tādu mūziķu ierakstos, ko šodien saucam par leģendām. Arī pati kā līdere ieskaņojusi virkni albumu, un New Standards Vol. 1 ir jaunākais veikums. Albums radies kādas situācijas iespaidā – strādājot Bērklija mūzikas koledžā, Karingtona ar studentiem atklāja, ka “džeza Bībelē” jeb amerikāņu The Real Book ir tikai viens standarts, ko radījusi sieviete. Tam pretī Karingtona sastādīja savu izdevumu, savu “rīlbuku”, kurā iekļautas tikai sieviešu radītas kompozīcijas. Un šis albums ir kā nošu izdevuma muzikālais papildinājums, kurā iekļautas 11 kompozīcijas.

Samara Joy – Linger Awhile

Un ko tad “Downbeat” lasītāji atzinuši par labāko albumu? Tā ir uzlecošā zvaigzne, kuras vārds daudziem džeza mīļiem noteikti jau ir zināms – Samara Džoja. Dziedātājas otrais studijas albums Linger Awhile viņai jau atnesis divas Grammy balvas – par labāko vokālā džeza albumu un kā gada jaunajai skatuves māksliniecei. Samaras Džojas lielākais trumpis ir viņas tembrs – maigs, bet ne pārāk salds, jauneklīgs, bet jau ar zināmu pieredzi. Džoja pagaidām iet klasiskus džeza ceļus, viņu dzirdam standartos un nostalģiskā repertuārā, bet īpaši uzteiktas tiek viņas uzstāšanos koncertos, un mums atliek gaidīt, kad dziedātāja parādīsies mūsu platuma grādiem tuvākās teritorijās.