18. marta vakarā Eiroradio tiešraidē baudījām Džoakīno Rosīni monumentālās operas "Vilhelms Tells" iestudējumu, kas Ņujorkas Metropoles operā ierakstīts 9. novembrī. Matildes lomā - pasaulē pieprasītais Latvijas soprāns Marina Rebeka.

Pārējās lomās: Džeralds Finlejs (Gerald Finley, baritons), Braiens Himels (Bryan Hymel, tenors), Marianna Picolato (Marianna Pizzolato, mecosoprāns). Iestudējumā piedalās Metropoles operas koris, orķestris un diriģents Fabio Luizi.

Iestudējums, ko klausīsimies "Klasikas" vilnī, ir Amsterdamas un Metropoles opernamu kopprodukcija. "Tik un tā iestudējumā ir daudz izmaiņu, galvenokārt tāpēc, ka dīvainā kārtā izrādījās, ka Amsterdamas operas skatuve ir lielāka - Metropole ir šaurāka, koris lielāks, tāpēc attālumi ir savādāki, arī cilvēku uz skatuves vairāk," telefonintervijā Inārai Ancānei stāsta dziedātāja, kura patlaban atrodas Romā - 22. martā gaidāma pirmizrāde operai "Marija Stjuarte" ar Marinu Rebeku titullomā.

Vaicāta, ko jaunu un interesantu radošajā karjerā ienesusi Matildes loma, dziedātāja atklāj: "Matildes partija ir kārtējais Rosīni meistardarbs - partija nav īpaši liela, taču ļoti intensīva. Opera "Vilhelms Tells" visā pasaulē šobrīd ir ļoti populāra, tā tiek daudzviet iestudēta, taču nav daudz dziedātāju, kuriem pa spēkam to nodziedāt. Iespējams, ka šis iestudējums man pašai kā Matildei būs pēdējais -  loma ir jauka, bet jūtu, ka tā šobrīd sevi izsmēlusi."

Kas tajā grūtākais? "Grūtākais ir tas, ka starp otro un trešo cēlienu nav pauzes," teic dziedātāja. "Tas nozīmē, ka visu lomu iznāk dziedāt uzreiz, jo visa Matildes darbība risinās otrajā un trešajā cēlienā."

Labus vārdus dziedātāja velta saviem skatuves partneriem, īpaši slavējot Džeraldu Finleju: "Viņš savulaik bija Dons Žuans - gudrs, elegants, ar kolosālu franču stila izjūtu. Apbrīnoju viņu!"

Pēc šī iestudējuma pirmizrādes Marina Rebeka izteikusies, ka diriģents šajā izrādē varot nogalināt solistu... "Pilnīgi droši! Ja diriģents paņem pārāk ātru tempu, dziedātājs neizvilks! Soprānu šeit nogalināt ir vienkārši, tenoru arī," smejas dziedātāja.

Viņa uzsver: "Rosīni operu diriģentam jābūt spējīgam saprast stilu, just dziedātāju, zinot viņa balss īpatnības. Šajā ziņā ar Fabio Luizi mums ir laba sadarbība, viens otru pazīstam."

Iestudējuma gaitā Metropoles operā Marina tika aizvadījusi mēnesi. Izrāde ilgst piecas stundas, taču mūzika ir izcili skaista. "Visi labi zina uvertīru, taču arī pārējā opera ir kolosāla - Rosīni ir vienreizēji skaista orķestrācija!"

Sezona aizvien straujāk tuvojas noslēgumam - kādi ir Marinas turpmākie plāni? "Pēc "Marijas Stjuartes" pirmizrādes Romā būšu Rīgā, kur dziedāšu Normu, tad - donna Elvīra "Dona Žuana" pirmizrādē Metropolē. Diriģēs Plasido Domingo. Tad atkal Rīga - debitēšu "Faustā". Un tad arī ilgi gaidītā atpūta pie Latvijas jūras - bet līdz tam vēl jānodzīvo," jautri saka dziedātāja.

---

"Vilhelms Tells" ir bel canto lielmeistara Rosīni pēdējā opera, viņš to sacerējis 36 gadu vecumā. Tās pamatā ir leģenda par brīvības cīnītāju Vilhelmu Tellu. Darbība risinās XIII gadsimtā Austrijas okupētajā Šveicē, un Vilhelms Tells palīdz atbrīvot savu tautu no austriešiem. Opera vēsta par patriotismu, nacionālās kultūras saglabāšanas nepieciešamību, dzīvošanu harmonijā ar dabu un par aizliegtu mīlestību starp šveicieti Arnoldu (tenors Braiens Imels) un austriešu princesi Matildi (soprāns Marina Rebeka).

Šo lomu Marina Rebeka ar panākumiem dziedājusi Nīderlandes operā Amsterdamā, Džoakīno Rosīni festivālā Pezāro un Bavārijas Valsts operā Minhenē. Kritiķi slavē viņas sniegumu arī Ņujorkā. Laikraksts The New York Times uzsver, ka Marinas Rebekas greznā, kaisles pilnā balss ideāli atbilst Matildes lomai:

"Viņa pierāda, ka katrai notij Matildes žilbinošajās vokālajās rulādēs ir nozīme, viņa piešķir dramatisku svaru varones pasāžām, kurās ir jaušama šīs jaunās sievietes ievainojamība un apjukums. Viņa ir iemīlējusies ienaidniekā un izjūt nežēlīgu, necilvēcisku despotismu no savas tautas puses."

Titullomu iestudējumā Ņujorkā tēlo basbaritons Džeralds Finlijs. Režisors Pjērs Audi piedāvā abstraktu operas lasījumu, kuru kritiķi vērtē kā problemātisku. Pjērs Audi pašreiz vada Nīderlandes operu Amsterdamā un Ņujorkas mākslas centru Park Avenue Armory. 2018. gadā viņš atstās savu amatu Amsterdamā un kļūs par Ēksanprovansas operas festivāla direktoru.