Radio "Klasika" rosinātajā ciklā "Rupjmaizes kārtojums" pianists Reinis Zariņš no Londonas ieskaņojis Emiļa Melngaiļa miniatūru ciklu "Mazie meti", kurā komponists kārtojis septiņas kompozīcijas: „Vientulība”, Menuetto in modo classico, Chopin, „Rudens dziesma”, „Etīde”, „Elēģija” un „Pavasara rīts”.
Reinis Zariņš "Var uzteikt, ka miniatūras ir labi nostrādātas. Kad visas nospēlē kopumā, tas dod kaut kādu savu sajūtu. Lai gan tur ir liela dažādība un daudz kontrastu, tomēr paliek sajūta - ahā! skaidrs, mēs nezinājām, ka Melngailis arī tā skan!
Man ir pārsteigums sastapties ar šo mūziku. Melngailis, cik saprot, nekad nepozicionēja sevi kā klaviermūzikas komponistu vai pianistu. Man liekas, ka no Melngaiļa šeit atklājam kādu jaunu šķautni, ko agrāk neaptvērām.
Šīs burtnīcas trešā miniatūra ir "Šopēns" - patiešām veikls darbiņš, ar zināmu virtuozitāti un ļoti turas Šopēna manierē. Ne gluži starp etīdēm, bet starp prelūdijām gan šo miniatūru varētu ierindot, nolikt kādam priekšā un teikt: Izvēlieties starp šiem pieciem, kurš te neiederas, kurš nav Šopēns? Varētu būt diezgan grūti pateikt!
Jo īpaši mani uzrunāja pirmais darbiņš šajā burtnīcā: "Vientulība". Melngailis pierakstījis "Manas mirušās sieviņas piemiņai". Tas man ļoti iekrita sirdī, tas ir tik personīgi, ka domāju, kā komponists vispār uzdrošinājās publicēt tik ļoti personīgu lietu. Tāpēc man šķiet, ka atklājam par komponistu šeit kaut ko tādu, ko citādi neatklātu. Ja Melngailis nebūtu rakstījis šo veltījumu, bet būtu atstājis vienkārši "Vientulība", es to spēlētu savādāk".
Ieraksta skaņu režisors Normunds Slava.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X