Raidījuma "Mana mūzika" viesis - žurnālists un nu jau arī grāmatas autors Ivars Kleins, kurš stāsta par savu dzīves izjūtu, atmiņām un, protams, pirmkārt jau par mūziku.

Vai cilvēku kaut daļēji var iepazīt, klausoties viņa izvēlētu mūziku? "Noteikti! Jo mūzikas izvēlē cilvēks ir aicināts sajust mūzikas rezonansi sevī - ja tā ir mūzika, ar kuru viņš rezonē, tas liecina par viņu pašu - viņa dvēseli, pasaules izjūtu, garu," prāto Ivars, kurš daudz strādājis dažādos medijos, bet pavisam drīz dienas gaismu ieraudzīs viņa jaunā grāmata.

"Varētu teikt, ka savā veidā šī grāmata ir mana atzīšanās mīlestībā teātrim, ar kuru esmu saistīts jau kopš skolas gadiem, kad aktīvi darbojos Jaunatnes teātra skolēnu aktīvā - bijām tāds interesentu pulciņš, kas rīkoja sanāksmes, tikās ar aktieriem, kontrolēja biļetes un darīja citus darbiņus... (..) Svarīgi bija atrasties mākslas procesa tuvumā. Biju cītīgs teātra apmeklētājs, bet ar laiiku tuvākās attiecības izveidojās tieši ar Dailes teātri."

Kālab tapusi šāda grāmata? "Vairāk nekā 20 gadus esmu strādajis žurnālistikā, veidojis simtiem interviju.

Laika nogrieznī redzu, ka interviju stils mainās: tas kļūst aizvien dzeltenāks, un aizvien mazāk tajās ienāk darbs - proti, teātris. Ir, protams, otrs atzars - profesionālā literatūra, recenzijas, taču abas jomas diemžēl nekas nesasaista. Un tas, manuprāt, ir slikti.

Mani aktiera profesijā suģestē tieši tās unikalitāte - tas ir mākslas veids, kurā māksliniekam nav cita instrmenta kā tikai ķermenis, kas bieži vien jāatkailina tiešā un pārnestā nozīmē, jāiegulda emocijas, enerģētika. Tāpēc savā grāmatā nolēmu sasaistīt darbu uz skatuves ar personību, iekšējo pasauli, kas taču ir vienīgais avots, no kura aktieris barojas. Tāpēc arī grāmatas nosaukums ir "Iemiesošanās" ar apakšvirsrakstu "Aktiera pārtapšana mākslas darbā", ar kādu nosaukumu būs arī mana lekcija Dailes teātrī. Runāju par to, cik intīma ir šī profesija, kas daudziem saistās ar spēlēšanu, bet labāk tomēr, ja aktieris uz skatuves dzīvotu ar tādu esības sajūtu."

Ivara izvēlētajā mūzikas sarakstā virknējas ļoti atšķirīga mūzika, un par katru no skaņdarbiem Ivaram ir pamatīgi argumentēts stāsts. Cita starpā viņš atzīst: "Akadēmiskajā mūzikā meklēju vērienu un gara piepaceltību, turklāt šeit nedomāju patosu. Jā, es meklēju nopietnus, apjomīgus skaņdarbus, un tieši tādas pašas teātra izrādes. Komēdija nav mans žanrs - tā no manis nobirst dažas minūtes pēc noskatīšanās. Tāpēc klausos lielos simfoniķus - Bēthovenu, Čaikovski.

Bet Brāmsa mūzikā man ir tuva viņam tipiskā smeldze, rudens izjūta.

Jo bieži es pats izjūtu smeldzi, vērojot savu iekšpasauli un ārpasauli; saprotu arī, ko nozīmē bezspēcība likteņa priekšā."

Ivara Kleina mūzikas izvēle:

Raimonds Pauls / mūzika kinofilmai „Teātris” /Raimonds Pauls / LR Vieglās mūzikas orķestris
Raimonds Pauls / Kerijas dziesma / Inese Galante / 2011, festivāls Summertime, LNO orķestris, Raimonds Pauls, dir. Aleksandrs Viļumanis
Johanness Brāmss / 3.simfonija / 3.daļa / Bavārijas Radio simfoniskais orķestris, dir. Mariss Jansons
Jānis Ivanovs / Koncerts čellam ar orķestri, 1.daļa / Māris Villerušs, LNO orķestris / dir.Leonīds Vīgners
Pēteris Vasks / Musica Dolorosa / Kremerata Baltica / koncertzālē „Baltais flīģelis”, 2004
Marģeris Zariņš, Pavane no Partitas baroka stilā, Laima Andersone-Silāre, LNO kamerorķestris, dir.Edgars Tons
Vinčenco Bellīni / Normas kavatīne / Marija Kallasa / La Scala orķestris / dir.Tulio Serafins
Jakovs Čmeļevs / 6.psalms / Pravoslavnije pevčije, dir. Georgijs Smirnovs
Tibetas budistu sakrālie dziedājumi / Dip Tse Chok Limg klostera mūki
Johans Sebastiāns Bahs / 3.daļa no Itāļu koncerta / Glens Gūlds
Rihards Vāgners / "Klīstošais holandietis" / Holandieša un Zentas duets / LNO, dir.Gintars Rinkēvičs (2003)
Imants Kalniņš / "Varoni gaidiet" / LNSO, VAK „Latvija”, dir.Aleksandrs Viļumanis