Tiešraidē no Latvijas Nacionālās operas "Klasika" piedāvā Volfganga Amadeja Mocarta operas "Dons Žuans" jauniestudējumu, kura pirmizrāde notika pagājušajā nedēļā - 19. maijā!

Lomās: Dons Žuans - Grācas operas solists Nevens Crničs, Leporello - Rihards Mačanovskis, Donna Anna - Jūlija Vasiļjeva, Dons Otavio - Mihails Čuļpajevs, Donna Elvīra - Inga Šļubovska-Kancēviča, Cerlīna - Katrīna Paula Felsberga, Mazeto - Juris Ādamsons, Komandors - Pavlo Balakins.

Starpbrīdī - fragments no pirmizrādes sarunām ar režisoru Marselo Lombardero, kā arī Anetes Ašmanes intervija ar galvenās lomas atveidotāju Nevenu Crniču. 

Jauniestudējumu veidojis muzikālais vadītājs un diriģents Andris Veismanis un argentīniešu režisors Marselo Lombardero. Jauniestudējuma radošajā komandā arī argentīniešu mākslinieki – scenogrāfs un videomākslinieks Djego Siliano, kostīmu māksliniece Lusiana Gutmane, gaismu mākslinieks Horacio Efrons, kā arī latviešu horeogrāfe Linda Mīļā un videomākslinieks Uģis Ezerietis.

Volfganga Amadeja Mocarta un libretista Lorenco da Pontes opera “Dons Žuans” pirmo reizi tika izrādīta grāfa Nostica Nacionālajā teātrī Prāgā 1787. gada 29. oktobrī. Latvijas Nacionālajā operā “Dona Žuana” pirmiestudējums notika 1921. gadā, jaunais uzvedums ir piektais šīs operas iestudējums LNOB.

"Volfganga Amadeja Mocarta Dons Žuans, manuprāt, ir viena no labākajām 18. gadsimta operām. Tik dramatiska un vienlaikus komiska. Man ir bijusi tā laime ar Donu Žuanu strādāt vairākkārt, arī Andreja Žagara 2009. gada iestudējumā. Opera ir ļoti koncentrēta, ar stabilu dramaturģiju, daudzām skaistām un populārām melodijām, kuras pazīst visā pasaulē. Šoreiz īpašs prieks, ka pēc Mocarta Figaro kāzu 2014. gada veiksmīgā iestudējuma Latvijas Nacionālajā operā 2022. gadā atgriezies režisors Marselo Lombardero un viņa komanda no Argentīnas. Saskaņā ar libretu Dona Žuana darbība notiek Spānijā, spāniskais akcents būs arī šajā iestudējumā – notikumi risināsies Buenosairesā. Vietas maiņa netraucē, tā piešķir īpašu smaržu un noskaņu," uzsver jauniestudējuma muzikālais vadītājs Andris Veismanis.

Radošās komandas rokās opera "Dons Žuans" kļuvusi par ironisku un melnu komēdiju. Dona Žuana dzīves vadmotīvs ir vīns, iekāre un sievietes; romantiku gan viņš ir aizstājis ar trofeju medībām – Dona Žuana iegūto sieviešu skaits ir mērāms tūkstošos. Mērķu sasniegšanai noderīgi ir arī galēji līdzekļi – meli, viltus un pat slepkavība, bet galu galā tas tomēr izrādās ceļš uz elli.

"Mūsu skatījumā “Dons Žuans” ir komēdija, to skaidri parāda arī tās žanra nosaukums – Dramma Giocoso. Tas dod mums iespēju piešķirt jaunu nozīmi dažām šīs operas skatuves īpašībām, iekļaujot ironisku un tumšu humoru. Mūsu dons Žuans nav pavedinātājs romantiskā nozīmē, viņš nevis savaldzina, bet drīzāk paņem ar spēku. Viņš iznīcina visu, kas ir apkārt, viņš ir plēsējs, moderns vīrietis, skarbs mūsdienu vīrieša arhetips. Citi izrādes tēli reprezentē sabiedrību un tās sociālos slāņus. Esam izmantojuši virtuālo scenogrāfiju, kas ļauj radīt urbānu scenāriju mūsu izvirtuļa piedzīvojumiem paša iznīcības meklējumos. Mūsdienu patērnieciskumu diktē attēlu, korporatīvo jaunumu un sociālo mediju spēks, tāpēc esam izmantojuši šo konceptu kā mūsu vadmotīvu," stāsta režisors Marselo Lombardero.