Tiešraidē no Lielās ģildes raidām Valsts kamerorķestra Sinfonietta Rīga un orķestra jaunā mākslinieciskā partnera Jērga Vidmaņa koncertu!

Programmā: Fēliksa Mendelszona Piektā simfonija reminorā op. 107 ("Reformācijas"), Jērga Vidmaņa "Fūgas māksla" (Versuch über die Fuge) soprānam, obojai un kamerorķestrim, kurā soliste ir Inga Kalna, kā arī Fēliksa Mendelszona / Jērga Vidmaņa Andante no Sonātes klarnetei un klavierēm Mibemolmažorā. Atgādināsim, ka jau vakar šī pati programma, vainagota ar stāvovācijām, izskanēja Liepājas koncertzālē "Lielais dzintars".

Starpbrīdī - saruna ar Valsts kamerorķestra Sinfonietta Rīga māksliniecisko vadītāju Normundu Šnē, kā arī vakara galveno viesi Jērgu Vidmani. 

 

Latvijas Radio 3 Klasika direktore Gunda Vaivode: "Ir ļoti svarīgi, ka viens no 21. gadsimta pašiem diženākajiem mūziķiem – klarnetists, komponists un diriģents Jērgs Vidmanis, kurš šobrīd ir arī Berlīnes filharmoniķu rezidences komponists,  pēdējā laikā tik bieži viesojas arī Latvijā un būs Valsts kamerorķestra Sinfonietta Rīga mākslinieciskais partneris.

Mūziku viņš raksta visplašākajā amplitūdā: gan lielas formas darbus – tādus kā operas un vokāli simfoniskos opusus –, gan arī kamermūziku. Tie ir tehnoloģiski ļoti sarežģīti – Vidmani pat dēvē par instrumentācijas fetišistu, bet svarīgi, ka viņa mūzikā vienmēr klātesoša ir arī emocionalitāte. Kā saka viņš pats: "Viss sākas no dvēseles." Un klausītāji to nevar nesajust.

Kāda ļoti skaista Jērga Vidmaņa dzīves epizode saistīta ar mūsu lielo Maestro Marisu Jansonu... Maestro tolaik bija Bavārijas Radio simfoniskā orķestra mākslinieciskais vadītājs, un 2008. gadā vesels cikls bija veltīts Bēthovena mūzikai. Iecere bija tāda, ka katrā no koncertiem skan arī kāds laikmetīgās mūzikas darbs kā atsauce uz Bēthovena simfonijām.

[Kādu dienu] Jērgam Vidmanim zvana tālrunis. Zvanītājs ir Mariss Jansons, kurš aicina Jērgu rakstīt mūziku, kas būtu iedvesmota no Bēthovena Septītās un Astotās simfonijas. Komponists tolaik ir ļoti darbīgs, bet atteikt Marisam Jansonam ir neiespējami, un tā nu viņš lielā tempā sāk rakstīt savu koncertskaņdarbu – Koncertuvertīru Con brio.

Paiet neilgs laiks, jānotiek koncertam un jāsākas mēģinājumiem, bet partitūras vēl nav.

Trīs dienas pirms mēģinājuma Mariss Jansons atkal zvana Jērgam Vidmanim: "Kur jūs esat?" "Būs!" Partitūras vēl nav, bet skaņdarbs ir svarīgs un ļoti sarežģīts, un Mariss Jansons saka tā: "Tādā gadījumā mēģinājums jums jādiriģē pašam – es to nodiriģēt nevaru!" Jērgs Vidmanis toreiz atnācis pie Bavārijas Radio orķestra un novadījis perfektu mēģinājumu... Mariss Jansons bijis tik aizkustināts no viņa personības!

Viņš pats, protams, pēc tam spoži nodiriģējis koncertu, bet no šī brīža sākusies viņu draudzība. Un faktiski tā sākās arī Jērga Vidmaņa spožā diriģenta karjera…"   

Viens no Jērga Vidmaņa spožākajiem trumpjiem ir spēja pastāvēt daudzšķautņainībā. Viņš regulāri sabalsojas ar izcilākajiem orķestriem un kamermūziķiem, iedvesmojoši strādā ar studentiem un teicami iejūtas arīdzan diriģenta ampluā. Vidmaņa suģestējošā klarnetes spēle apbur ar aizrautīgu muzikalitāti un neparasti dabisku vieglumu un viņa daudzslāņainās kompozīcijas savās koncertprogrammās iekļauj tādi grandi kā Andris Nelsons, Pāvo Jervi un Saimons Retls.

Nākamos trīs gadus harizmātiskais mūziķis veltīs arī darbam ar "Sinfonietta Rīga", kļūstot par orķestra māksliniecisko partneri un turpinot jau 2014. gadā iesākto sirsnīgo sadarbību vairākos augsta līmeņa koncertos.

Aicinām noklausīties arī Ingas Saksones interviju ar pasaulslaveno latviešu soprānu Ingu Kalnu!