Pieminot Latvijas Nacionālās operas direktoru, režisoru Andreju Žagaru, 20. februārī atjaunojuma pirmizrādi piedzīvoja Pētera Čaikovska operas "Pīķa dāma" iestudējums. "Klasika" šo notikumu aicināja baudīt tiešraidē, starpbrīžos piedāvājot sarunas pirms pirmizrādes un pirmizrādē.

Operu „Pīķa dāma" Andrejs Žagars iestudēja 2005. gadā, pēc 15 gadiem  – atgriešanās pie šī inscenējuma, atjaunojuma režijas darbā pieaicinot viņa brāli – Juri Žagaru.

Uz 21. gs. sākuma Krieviju pārceltā operas darbība (ar tūristiem  pozējošu Krievijas valdnieku tipāžiem, militārās skolas audzēkņu maršēšanu, padomjlaiku lozungiem „Lai dzīvo 1. maijs!,” saliekamo gultu Lizas naktsmieram senās godības apartamentos un Katrīnas II parādīšanos garkājainas Sanktpēterburgas skaistuma karalienes veidolā), savulaik presē gan asi kritizēta kā klišejiska un Čaikovska mūzikas  vēstījumam neadekvāta, gan arī slavēta, īpaši ārzemju presē, saucot šo iestudējumu par „triumfu” – un tiešām, piedzīvojot triumfālus panākumus viesizrādēs Bordo un Luksemburgā. Lai kā arī netika lauzti iestudējuma piekritēju un skeptiķu šķēpi, Andreja Žagara iestudējums toreiz saņēma 2005.gada Lielo mūzikas balvu „par spilgtu un mūsdienīgu klasikas interpretāciju.”

Pirmā sastāva galveno lomu tēlotāji 2005. gada iestudējumā bija savu karjeru tikko sākušies Aleksandrs Antoņenko un Kristīne Opolais, pie diriģenta pults - Andris Nelsons.

Nu Andreja Žagara „Pīķa dāma” atgriežas ar jaunu dziedātāju sastāvu, kurā no iepriekšējā iestudējuma pirmizrādē dziedāja divi - Ilona Bagele Grāfienes lomā un Jānis Apeinis – kņaza Jeļecka lomā. Hermanis pirmizrādē Maskavas Jaunās operas solists Sergejs Poļakovs, kuru uz Latvijas Nacionālās operas skatuves esam dzirdējuši arī Kalafa, Kanio, Makdafa un Kavaliera de Grijē lomās. Lizu atveidoja ukraiņu soprāns Anna Bondarenko, kas sadarbības piedāvājumu ar Latvijas Nacionālo operu saņēmusi pēc pagājušajā gadā izcīnītās uzvaras  Starptautiskajā itāļu operas konkursā Competizione dell’Opera. Lizas loma viņai būs debija. Grāfa Tomska lomā - sanktpēterburgietis, Marijas teātra solists Vladislavs Suļimkis - šajā lomā pieredzējis baritons, kurš pirms pāris gadiem to dziedājis arī Zalcburgas festivālā Marisa Jansona vadībā.  Poļinu atveidoja latviešu dziedātāja Zanda Švēde, kas šobrīd ir arī Frankfurtes operas soliste. Hermaņa paziņas – Surinu un Čekaļinski atveidoja Rihards Mačanovskis un Mihails Čuļpajevs,  Priļepas lomā - Inga Šļubovska–Kancēviča, Guvernante – Aira Rūrāne, Čapļickis – Guntars Ruņģis, Narumovs – Armands Siliņš, Maša – Irma Pavāre un Rīkotājs – Andris Kipļuks. Izrādē piedalās arī LNO koris, Rīgas Doma kora skolas audzēkņi, mīmisti un orķestris Mārtiņa Ozoliņa vadībā.

1. starpbrīdī – LNOB dramaturga Mikus Čežes stāstījums par operas „Pīķa dāma” tapšanu, Grāfienes prototipiem un iestudējumu vēsturi Latvijā. Par savas Grāfienes lomas „prototipu” stāsta Grāfienes lomas atveidotāja šajā (un arī iepriekšējā iestudējumā) Ilona Bagele. 2005. gada ierakstā no raidījuma „Mākslinieka darbistabā” atgādinām, ko par darbu pie operas „Pīķa dāma” inscenējuma un režijas stāsta Andrejs Žagars.

2. starpbrīdī – „Sarunās pirms pirmizrādes” Liene Jakovļeva sarunājas ar atjaunojuma režisoru Juri Žagaru, režisora asistenti Daci Volfarti un kostīmu mākslinieci Kristīni Pasternaku.

 

Vairāk un plašāk šeit!