Pētera Barisona 1930. gadā sacerēto "Menuetu" ieskaņojusi pianiste Aurēlija Šimkus.
"1930. gads jau pats par sevi mums stāsta, ka tie patiesi ir miera laiki mūsu Latvijā - ja varētu Barisona mūziku salīdzināt ar pavasari, tad šis būtu pavasaris ne tikai tēlu izpratnē, bet pavasaris arī Latvijas vēsturē - miers, bezrūpība, saulaina diena, nav ne rūpju, ne bažu. Tāds neo Šūberts - ne tā, ka būtu Šūberta mūzikas iezīmes, drīzāk viņa miers, intimitāte, dziesma šūbertiskā faktūrā," prāto Aurēlija.
Pirmo reizi šo kompozīciju izspēlējot no lapas, viņa nodomājusi - dīvaina mūzika... "Tāpēc, ka vēlīnais romantisms un neoklasicisms mūsu apziņā it kā nesaistās kopā. Kad mūziku jau biju iespēlējusi pirkstos, šķita - kāda skaista pērlīte!"
"Menuets" sacerēts laikā, kad paša Barisona dzīvē valdījis pavasaris - komponistu bija skārušas romantiskas jūtas. Tomēr viņš pats gan atzīmējis, ka nav bijis nekāds lielais dejotājs.
"Kā mans brālis Vestards saka, kad spēlē savu "Čarlstonu" - neesmu dejotājs, bet rakstu dejas," smej Aurēlija.
"Menueta" raksturs ir kamerisks, intīms, trausls. "Menuets jau nekad nebūs biezs un liels - tā ir gracioza deja ar paklanīšanos."
Un ko "Menuets" liecina par Pētera Barisona personību? "Šķiet, viņš bijis kaislīgs cilvēks ar vaļējiem nervu galiem - vēlīnais romantisms ietver lielu sakāpinātību, jutekliskumu, un parasti tiek tverts caur dabas skaņām," domā jaunā pianiste.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X