Latvijas Radio I studijā kopā nāca Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra stīdzinieki - vijolnieki Sandis Šteinbergs un Raimonds Melderis, čellists Ainārs Paukšēns un altists Arigo Štrāls, lai kopā ar akordeonistu Artūru Noviku kontrabasista un diriģenta Jāņa Stafecka vadībā ieskaņotu kārtējo opusu "Klasikas" rosinātajam ciklam "Rupjmaizes kārtojums" - Lietuvā mītošā latviešu skaņraža Mārtiņa Viļuma mūsdienīgi elitāro kompozīciju "Aptumsums".
Diriģents šim ieskaņojumam bija vajadzīgs, lai nodrošinātu atskaņojuma precizitāti. Mūziķi atklāj, ka Mārtiņa Viļuma mūzikā bieži skaņa sākas ar Niente jeb neko un tāpat arī beidzas ar neko. Tādēļ ieraksta apstākļiem bija nepieciešams metronoms un labs mūziķu draugs Jānis Stafeckis piekrita palīdzēt. Skaņdarba partitūra ir ļoti sarežģīta ar ļoti precīzi norādītiem un ļoti daudzveidīgiem skaņveides paņēmieniem un skārumiem, ieskaitot arī dažādus krakšķus un trokšņus, piemēram, sitienu pa akordeona korpusu.
Jānis Stafeckis uzskata, ka skaņdarbam ir arī izteikti tango gēni, kas ar īpašu smeldzi un sentimentu izpaužas tā vidusdaļā, bet Raimonds Melderis piebilst: "Ja salīdzina ar Pjacollu vai Galjano, tad šeit tomēr ir latviskais tango gēns, kas tur iekodēts. Ir ļoti labi, ka mums izdevās Mārtiņu pierunāt komponēt šo darbu, viņš ļoti ilgi arī pretojās pret tango un beigās pēc pirmatskaņojuma koncertā Lielajā ģildē klusām atzina, ka laikam ar šo skaņdarbu ir nelabajam dvēseli pārdevis. Tātad viņam bija sevī kaut kam jāpārkāpj pāri, lai viņš nokļūtu līdz šim rezultātam. Manuprāt, rezultāts ir ļoti interesants un saistošs!"
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X