Šoreiz "Rupjmaizes kārtojumā" - īpašs pirmatskaņojums: mežradznieka un komponista Jura Jurjāna "Jubilejas maršu" atskaņo Juris Žvikovs.

Pirmkārt, īpašs šis pirmatskaņojums ir tāpēc, ka Latvijas Radio fondos šis ir pirmais Jura Jurjāna skaņdarba ieraksts.

Otrkārt, tāpēc, ka Juris Jurjāns nāk no slavenās brāļu Jurjānu dzimtas: Andrejs ir mūsu profesionālās mūzikas un komponistu kopas apvienotājs un viens no profesionālās mūzikas pamatlicējiem, Pāvuls zināms kā latvju pirmās operas izveidotājs, Pēteris bijis mežradznieks un arī mūzikas instrumentu tirgotājs, bet Juris bijis ne tikai mūziķis, komponists, bet arī pedagogs un diriģents, kurš pirmo reizi atskaņojis Emīla Dārziņa "Melanholisko valsi" - tas noticis Horna dārzā.

Dāvinājums
Viņa ekselencei Haŗkovas Labdarības biedrības priekšniekam
Ķeizara majestātes hofmeistaram
A. Petrova kungam

"Jubilejas maršs"
par piemiņu Haŗkovas Labdarības biedrības 50 gadu jubilejai.

Jurjānu Jura saskaņots
Op. 1, partitūra (rokrakstā)
Klavierēm divrocīgi autora ierīkots.
Autora īpašums.

Kaut arī ar kārtas numuru "1", Juris spriež, ka nemaz tik vienkāršs šis opuss nav: "It kā šķiet - nu, kas tur tāds īpašs, parasts maršs, kas tur ko nenospēlēt. Bet gluži no lapas tas nolasāms nav! Faktūra - akordos, oktāvās, svinīga, spoža un skanīga. Izmantota lielā tehnika. Skaists, dziedošāks un liriskāks ir vidussposms, bet tad seko fanfaras un paātrinājums oktāvās, tā ka nekāds baigi lēnais gabals tas nav."

Arī zināmas Vāgnera mūzikas iezīmes še viegli saskatīt: "Man pazīstami pūtēji saka - te esot kaut kas no Vāgnera un arī Mendelszona "Kāzu marša". Šis ir tipisks un labs marša paraugs pūšaminstrumentiem, tikai pārlikts klavierēm divrocīgi."

Pianists gluži nopietni atzīst, ka grūtākais šī skaņdarba iestudēšanā, atskaņošanā un ieskaņošanā bijis trāpīt uz akordiem un oktāvām.

"Tā grūtība slēpjas lēcienos un ķērienos, lai labi skanētu. Bet vispār - ļoti labs skaņdarbs! Personīgi man tas patīk - patiešām var just, ka sakomponēts profesionāli. Tas nav tā, ka jauns komponists piesēdies pie klavierēm un eksperimentējis, radot daudz lieka. Gan faktūra, gan forma pauž to, ka komponists ir profesionālis."