“Rīgas mākslas telpas” Lielajā zālē līdz 30. septembrim aplūkojamas divas keramikas izstādes: Lielajā zālē notiek portugāļu laikmetīgās keramikas izstāde „Kopsolī”, kuras iniciatori ir nozīmīgās Aveiru Starptautiskās keramikas biennāles rīkotāji, bet nelielajā INTRO zālē iekārtota sievišķīga un trausla Sanitas Ābelītes personālizstāde "Terra".

Uz sarunu par Ceturtās Latvijas Keramikas biennāles izstādēm, kas skatāmas šobrīd un tuvākajā laikā, aicināts viens no “Rīgas mākslas telpā” skatāmo keramikas izstāžu kuratoriem Aivars Baranovskis, kurš atzīst, ka

"tas ir viens no mākslas uzdevumiem – parādīt, iekļaut materiālā to, kas norezonē ar skatītāju, ar cilvēku, kas to saprot, neatkarīgi no tā, vai darbs radīts Latvijā, Portugālē vai kur citur."


Portugāļu laikmetīgās keramikas izstādes „Kopsolī” iniciatori ir nozīmīgās Aveiru Starptautiskās keramikas biennāles rīkotāji. Viņu vēlme bija uzsākt sadarbību ar citām nozīmīgām keramikas biennālēm, un tā Latvijā rezultējusies ar šo izstādi, uz Latviju atvedot godalgotu portugāļu darbu kolekciju. Personālijas ir tās, kas veido keramikas mākslas koptēlu gan šajā portugāļu izstādē, gan mūsu keramikas mākslas vidē. Lai gan šajos mākslas darbos keramikas profesionāļi, visticamāk, nemanīs jauninājumus un neredzētus risinājumus, tos raksturo augsta meistarība un mākslinieciskais sniegums, pēc kā arī mēs dodamies ceļojumos – lūkoties darbus, kas emocionāli uzrunā. Arī darbu nosaukumi „Saknes”, „Apkaime”, „Ilgais ceļš uz brīvību”, „Kosmoss”, liecina par mākslas darbu tēmu universālo dabu. Arī

Alberto Vieira darbs „Apkaime”, kas atgādina izdegušu pilsētu, tapis 2017. gadā, refleksējot par karadarbību Sīrijā, taču ir tik pat aktuāls arī šobrīd, ņemot vērā notikumus, kas norisinās tepat līdzās.

Portugāļu keramikas izstādei Latvijā 28. oktobrī sekos atbildes reakcija Aveiru, kurp jau nosūtīti pa divpadsmit mākslinieku darbiem no katras Baltijas valsts. Uz Aveiru Starptautiskās keramikas biennāles satelītizstādi devušies spilgtākie mākslinieku darbi, kas atspoguļos pašlaik notiekošo Baltijas keramikā. Tas nolasāms arī izstādes nosaukumā „Baltic Current”, kas no angļu valodas ir vārdu spēle, ļaujot izstādes nosaukumu tulkot gan kā „Baltija šobrīd”, gan – „Baltijas plūsma”.

Tā kā šīgada Latvijas Keramikas biennāles galvenā tēma ir „Nemierīgie ūdeņi”, tad arī šajā izstādē šis tēls parādīsies. Nosaucot tikai dažus keramikas māksliniekus, kuru darbi pārstāvēs Latviju: Dainis Punduris, Elīna Titāne, Ilona Romule.

Līdzās šai plašajai ārvalstu mākslinieku izstādei nelielajā INTRO zālē iekārtota Sanitas Ābelītes personālizstāde "Terra". Šī izstāde ir apliecinājums keramikai un darbam ko māksliniece veikusi.

Reizē trausli un triumfējoši, reizē maigi un monumentāli, jutekliski un tehniski pārliecinoši – tādi ir Sanitas Ābelītes darbi.

Tajos sastopamas dažādu kultūru atsauces – baroks, rokoko, austrumi, arī ainavas. Viņas darbos aktivizēts gan gleznieciskais, gan grafiskais. Izstāde tika plānota jau sen, un dažādu iemeslu dēļ tika pārcelta, un tā sanāca, ka tieši šoruden Santas Ābelītes izstādi varēja izrādīt paralēli portugāļu izstādei.

Sanita Ābelīte ieguva Zelta apbalvojumu šī gada starptautiskajā konkursā „Martinsona balva” nacionālajā kategorijā, kas ir novērtējums par viņas radošo darbību un darbu, kas apskatāms Daugavpilī Marka Rotko mākslas centrā. Kopumā starptautiskajai žūrijai šogad bija rekordliels – 685 – pieteikumu skaits, no kuriem atlasīti un izstādē eksponēti 59 darbi.

Žūrijai bija milzīgs darba apjoms, pirmā kārtā iesūtītos darbus vērtējot tikai pēc attēliem un aprakstiem, jo dalībnieku vārdi nebija zināmi.

Pazīstamos māksliniekus atpazīst pēc stilistikas, bet šādā veidā iespējams iepazīt līdz šim mazāk starptautiskajā apritē zināmus māksliniekus.

“Martinsona balvas 2023” godalgas nacionālajā kategorijā ieguva un darbi apskatāmi Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā: Zelta apbalvojums Sanitai Ābelītei par darbu “Aiz spoguļa”, Sudraba apbalvojums Dainim Lesiņam par darbu “Zudušās pasaules meklējumos”, Bronzas apbalvojums Haroldam Jagodzienskim par darbu “Krams #22”.
Galvenā godalga tika Milenei Pirštelieneo, un jau otrā reize pēc kārtas balva paliek Lietuvā. Lietuvā ir ļoti spēcīga keramika, izteikti līderi kopējā konkursā. Iespējams tas skaidrojams ar to, ka viņi var veidot ambiciozākus projektus, bet iespējams, ka lietuvieši spēj novērtēt 25 km no robežas notiekošo keramikas biennāli.

Biennāli rīko Daugavpils Marka Rotko mākslas centrs sadarbībā Latvijas Laikmetīgās keramikas centru, kas, iespējams, ir mazāk dzirdēts.

Tas dibināts pirms tika atklāts Marka Rotko mākslas centrs. Sākotnēji tas vairāk darbojies ar projektiem, kas saistīti ar Daugavpils keramiķiem, tad pamazām tika aptverta Latvija, un šobrīd ārvalstīs pilnvērtīgi tiek pārstāvētas
Baltijas valstis. Tāds ir arī nesen realizētais projekts, kad uz Korejas diviem keramikas mākslai nozīmīgākajiem muzejiem tika aizvesti 75 mākslinieku darbi.
Šobrīd notiek sagatavošanas darbi jaunai izstādei Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, kur no 5. oktobra līdz 14. janvārim norisināsies Korejas mūsdienu keramikas māksla izstāde. Grūti nosaukt citu valsti, kurā keramika būtu lielākā godā nekā tas ir Koreja. Visa pasaule skatās tās virzienā, un tā pati vislielākajā cieņā tur savu keramikas tradīciju. Pasākums norisināsies sadarbībā ar Korejas Keramikas fondu, un tā ir viņu atbildes vizīte Latvijā.