Veram vaļā pavisam jaunu, šogad ierakstu firmā Harmonia Mundi klajā laistu albumu ar garu un izsmeļošu nosaukumu - "Putnu koncerts. Vensāns Bušo: "Dzīvnieku karnevāls" briesmās", ko ieskaņojis Florences Boltonas un Bendžamina Perro vadītais ansamblis La Rêveuse no Francijas. Albums ir lielisks cieņas apliecinājums dzīvnieku pasaulei un ved mūs muzikālā ceļojumā cauri gadsimtiem: no senām lappusēm, no Pērsela un Kuperēna līdz Ravelam, Sensānsam un Britenam, kurus radoši iedvesmojušas putnu dziesmas - līdz savdabīgajai svītai ""Dzīvnieku karnevāls briesmās", kurā franču komponists

Vensāns Bušo vērš mūsu uzmanību vairāku konkrētu dzīvnieku un putnu sugu izzušanai, vienlaikus norādot un velkot paralēles ar seniem mūzikas instrumentiem, kas arī ir gandrīz izzuduši.

Šī programma, kas pauž cilvēku aizraušanos ar putniem, uzbur vīziju par 17. un 18.gadsimta mūziku, par zinātnes, dabas un kultūras saitēm. Putnu dziesmas iedvesmojušas komponistus kopš senseniem laikiem un pirmie cilvēku darinātie instrumenti bija flautas un zvani. Vai putnu dziesmas iespējams atdarināt? Vaimēs esam spējīgi konkurēt ar putniem?  Putnu dziesma ļoti atšķiras no instrumentu dziesmas, un tomēr neviens cits nekad nav tik ļoti iedvesmojis mūziķus un komponistus, sākot no viduslaikiem līdz pat 21. gadsimtam. Šī programma līdz ar aizraušanos ar putnu dziesmām rada zināmu redzējumu par 17. un 18. gadsimta mūziku un atspoguļojas 20. un 21. gadsimta darbos...

Skaņdarbi aranžēti nelielam sastāvam un tos atskaņo ansamblis La Rêveuse:

Gambiste, septiņu dažādu instrumentu pārvaldītāja Florence Boltona,

teorbas un baroka ģitāras spēlētājs Bendžamins Perro,

blokflautists, Parīzes reģionālās un Hāgas Karaliskās konservatorijas profesors Sebastjēns Marks, kurš šī albuma dažādos skaņdarbos izmantojis deviņus dažādus pūšamos instrumentus: blokflautas, skārda svilpes, flautu saimes instrumentu flageoletu…,

no Japānas nākušais Kôske Nozaki, kura rīcībā ir veseli sešpadsmit instrumenti - flageoleti, soprāna, alta, tenora un basa blokflautas, dažādu skaņojumu flautiņas, svilpes;

klavesīnists Žans Migels Aristizabals un perkusionists Silvēns Lemetrs.

Ansambli La Rêveuse, kuru dibinājuši Bendžamins Perro un Florence Boltone, ir solistu grupa, kas pēta 17./18. gadsimta mantojumu - bagātu ar mākslinieciskiem eksperimentiem un daždažādiem izgudrojumiem. Ansamblis bieži tiek aicināts uzstāties prestižās koncertvietās Francijā un ārvalstīs. Visi četrpadsmit ansambļa albumi guvuši kritiķu atzinību un saņēmuši daudzas balvas. Pēdējos gados tas attīstījis muzejiem un mediju bibliotēkām adresētu koncertlekciju sēriju, iezīmējot paralēles starp 17. un 18. gadsimta mūziku un glezniecību. Ik gadu La Rêveuse rada izglītojošus un informatīvus projektus skolēniem. 2017. gadā tas par savu darbību saņēmis Mākslas Zinātņu akadēmijas zelta medaļu.

Ansambļa jaunajam albumam ir divas daļas.

Īpaši interesanta ir otrā - ar Vensānam Bušo pasūtīto svītu ""Dzīvnieku karnevāls briesmās", kas veidota 18. gadsimta deju svītas stilā. Te dzirdam to dzīvnieku parādi, kas cietuši no klimata pārmaiņām vai cilvēku postošās darbības.

Pirmo daļu jeb albuma pirmo pusi veido gara, kopskaitā trīspadsmit miniatūru virkne no labi zināmiem skaņdarbiem, sākot no Pērsela līdz Ravelam, ko atskaņošanai adaptējuši vai aranžējuši paša ansambļa mūziķi un jaunās svītas autors Vensāns Bušo. Līdz ar to veidojies vienots veselums, kas caurviju pavedienā atklāj cilvēku attiecības ar putniem un dabu. Te izmantots instrumentārijs no daudzām dažāda izmēra un formas flautām, flageoletiem, stabulēm, teorbām, gambām, ģitārām, sitaminstrumentiem.

Kā rakstīts albuma idejas izklāstā: "Pirmā daļa nav tikai vienkārša uzkoda, gaidot Vensāna Bušo mūziku. Tas ir mērķtiecīgi veidots maršruts, kurā smalki analizētas attiecības starp cilvēku un putniem, sākot no vienkāršas atdarināšanas – ar daudzām dzeguzēm un lakstīgalām– līdz mežonīgas, arī apcerīgas dabas tēlojumam. Tas arī ļauj radīt lielu skaņu un krāsu daudzveidību.

Viss process ir diezgan priecīgs, līdzās virtuozitātes demonstrējumiem  ievijas humors, piemēram, Ramo vistu tēlojumam, uzburot pļāpīgu un trokšņainu lauku pagalmu..."

 Vispirms virknējas angļa Henrija Pērsela Putnu prelūdija no operas "Feju karaliene" otrā cēliena, baroka laika nīderlandiešu autora Jākoba van Eika miniatūra "Angļu lakstīgala", vācieša Teodora Švarckopfa Žīga no Sonātes "Lakstīgala un dzeguze", francūžu Fransuā Kuperēna "Mīlas lakstīgala", Žana  Baptista Bouseta un Mišela Blavē miniatūra "Kamdēļ, mīļā lakstīgala", Mišela Pinjolē de Monteklēra "Kārvis", Kuperēna "Dzeguzes žēlabas" un Mišela Koreta "Dzeguze".

22. oktobrī šis albums būs raidījuma "Orfeja auss" centrālā sarunas tēma, kad par to sarunāsies Svens Kuzmins un Orests Silabriedis.