Talantīgais, virtuozais un mierpilnais džeza saksofonists un komponists Toms Rudzinskis ir viens no Latvijas inovatīvākajiem džeza saksofonistiem un nozīmīgu konkursu laureāts: ieguvis Grand Prix Dutch Jazz, Burghausen Jazz Competition, Keep an Eye konkursos un 2012. gadā izvēlēts par starptautiski atpazīstamās Amsterdamas koncerzāles Bimhuis džeza vēstnieku (pats Toms nesen beidzis maģistrantūras studijas Amsterdamā). Savukārt Toma Rudzinska kvarteta 2014. gada nogalē izdotais albums "Abra" bija nominēts Latvijas mūzikas ierakstu gada balvai "Zelta mikrofons 2014" divās kategorijās - kā labākais džeza albums un labākā debija.

"Mēģināju izvēlēties dažādas noskaņas - lai klausītāji saprastu, kādas ir manas influences un parādītu arī ko jaunu, savādāku - lai katrs pēc tam meklētu tālāk," par savu mūzikas izvēli raidījumam "Mana mūzika" saka Toms un stāsta, kāds bijis viņa ceļš uz dzīvošanu mūzikā. "Sākumā biju kā balta lapa. Un tā ir tikai apstākļu sakritība, ka daru to, ko daru, un klausos to, ko klausos. Grūti pateikt, kas ir mana izvēle, un kas - sociālās vides ieteikta mūzika vai māksla. Te nu esmu nokļuvis, nevis pateicoties vecākiem vai tuviniekiem, bet - apkārtējiem," teic Toms, kura mamma, JVLMA absolvente, dziedājusi koros un pavadījusi dažādus deju kolektīvus.

Viņš pats savulaik sākumā iestājies klavieru nodaļā (piecu gadu vecumā, uz pāris nedēļām!), īsu brīdi aktuāla bijusi blokflauta, bet jau no septiņu gadu vecuma viņš spēlē klasisko saksofonu. "Kopš tā brīža ceļš gāja strauji vienā virzienā. Lielu paldies varu teikt savam Mediņskolas pasniedzējam Renāram Lācim, kurš parādīja ierakstus, iepazīstināja ar fanku un džezu..."

Tomam ļoti patīk Bēla Bartoks: "Tieši no viņa mācos kompozīciju - caur notīm, ierakstiem, partitūrām. Man patīk, kā viņš spēj apvienot racionālo ar juteklisko. Tur ir vieta gan intelektam, gan emocijām."

Sarunas gaitā uzzinām arī to, kā Toms izveidojis savu personīgo radošo kombināciju, kurā rindojas saksofonspēle, kompozīcija un pedagoģija, uzklausām viņa domas par džeza mūziku un, protams, stāstus par katru no pārraidei izvēlētajiem skaņdarbiem.

Kā pie Toma atnāk mūzika? "Ir brīži, kad mūziku rakstu diennakti no vietas. Un tad ir diennaktis, kad tikai spēlēju. Ja ir laba tehnika, saksofonisti var trenēties, neatejot no kases. Emocionāli mēģinu sajust, kāds ir mans virziens, kādas krāsas vēlos izmantot, ar prātu izdomāju formu. Iedvesma pie manis atnāk strādājot - īpaši to negaidu. Tā var atnākt lidostā, vilcienā un citos transporta līdzekļos. Starp citu, arī sporta zālē vai ēdnīcā. Jebkur. Iedvesma vai mūza mīt mūsos vienmēr, neatkarīgi no vietas."

Atbildot uz slideno jautājumu, vai mūziķim nepieciešams stimulēt sevi ar dažādiem papildkairinātājiem, Toms Rudzinskis neslēpj: "Interesanta ir jebkura pieredze, ko varam gūt. Taču viss, ko meklējam, ir mūsos pašos - šeit, tepat."

Toma Rudzinska mūzikas izvēle:

Bēla Bartoks (Béla Bartók, Ungārija) - Otrais koncerts klavierēm un orķestrim, 2. daļa Adagio - Presto - Adagio (albums: http://www.deutschegrammophon.com/en/cat/4776353)

Deivids Binnijs (David Binney, ASV) - Graylen Epicenter (albums: http://www.allmusic.com/album/graylen-epicenter-mw0002114301)

Mailss Deiviss (Miles Davis, ASV) - Orbits (mūz.autors Veins Šorters/Wayne Shorter) (albums: http://en.wikipedia.org/wiki/Miles_Smiles)

Bens Monders (Ben Monder, ASV) - 39 (albums: http://sunnysidezone.com/album/hydra)

Stīvs Lēmans (Steve Lehman, ASV) - Echoes (albums: https://pirecordings.com/album/pi30)

Johens Rikerts (Jochen Rueckert, Vācija) - ErSieIhnum (albums: https://detund.bandcamp.com/album/ersieihnum)

Toms Rudzinskis - Stardust (albums: https://tomsrudzinskis.bandcamp.com/releases)