Pēteris Plakidis komponē simfonisko darbu “Atskatīšanās” 1991. gada vasarā. Pirmatskaņojums notiek 1991. gada 1. oktobrī Lielajā ģildē – muzicē LNSO, diriģē Pauls Megi.

1992. gadā Plakida “Atskatīšanās” Paula Megi vadībā skan LNSO vieskoncertos Zviedrijā un Vācijā.

Anotācijā komponists ir lakonisks – tikai daži teikumi par opusa formu (divi posmi, pirmajā posmā pūšaminstrumenti ar dažiem sitaminstrumentiem un fūgas veida attīstība, savukārt otrajā posmā dominē stīginstrumenti, kulminācijā spēlē tutti, skaņdarbu ierāmē pikolo flauta un zvani) un žanrisko ievirzi (otrajā posmā pasakalja augšējās balsīs). Opuss veltīts Paulam Megi. Viss. Vairāk no Plakida mēs neuzzinām.

Zviedru laikraksta Svenska Dagebladet apskatnieks Larss Hedblads raksta: “Plakida “Atskatīšanās” ir sapnim līdzīga kompozīcija ar delikāti izmeklētām saskaņām, latvisku garšu.”

Vienā no žurnāla “Māksla” 1993. gada laidieniem Jānis Torgāns raksta: “Kopumā neapšaubāmi bagātinošā ārzemju latviešu mūzikas un mūziķu iekļaušanās Latvijas mūzikas dzīvē vienlaikus liek arī strikti izvērtēt un no mūzikas koka dzīvā vainaga kā bezperspektīvus nodalīt galējos risinājumus: gan tehnoloģiski perfektus, bet izteiksmē pārāk universālus “pasaules pilsoņu” sacerējumus, gan tautiskā vadmalā tuntuļojošos pašmāju un aizjūras bāliņus.

Man simpātiska un apbrīnas vērta šķiet Pētera Plakida pārliecība un konsekvence, savu ceļu ejot. Viņa demonstratīvā “atskatīšanās” uz paša pieredzi, struktūras modeļiem, intonatīvo valodu vienlaikus katrreiz ir jauna un dzīva. Strādājot un rotaļājoties ar iemīļotiem būvelementiem un principiem, komponists daudzreiz “iekāpj vienā un tajā pašā upē”, apstiprinot šādas “iekāpšanas” īsto, dziļāko neiespējamību.”

Raidījumā “Izrakumi” ar LMIC direktori Ināru Jakuboni runājam par Plakida lakoniskumu mūzikā, kā arī anotācijās un par viņa simfoniskajiem darbiem, kas sakņoti etniskā augsnē: sērija sākas ar “Leģendu” (1976) un beidzas ar “Atskatīšanos” (1991). Sarunā pieskaramies arī atskatīšanās fenomenam dzīvē un ieskatāmies partitūrā, kas sākas ar norādi da lontano (no tālienes) un beidzas ar norādi al niente (izdziest nekurienē).