Šovakar vērsim vaļā 16. aprīļa lieljubilāra Pētera Vaska mūzikas albumu "Klātbūtne", kuru pērn klajā laidusi mūzikas izdevniecība Sony. Tajā Otro čellkoncertu "Klātbūtne", "Vakara mūziku" un "Grāmatu" ieskaņojusi Sola Gabeta (čells), Irēne Timačeva-Gabeta (ērģeles), Kendida Tompsone (atskaņojuma vadītāja) un Amsterdam Sinfonietta.

Albumu klausāmies kopā ar JVLMA docētāju Juri Griņeviču, kurš bijis klāt arī Solai Gabetai un Amsterdam Sinfonietta veltītā Čellkoncerta pirmatskaņojumā 2012. gada 25. oktobrī Amsterdamā.

17. aprīļa raidījumā "Orfeja auss" šo albumu vērtēs čellists Ēriks Kiršfelds un muzikologs Dāvis Eņģelis, bet raidījumu vadīs Orests Silabriedis.

Pēteris Vasks: "Mans Otrais čellkoncerts – mana dzīve ap čellu, čells manā dzīvē... Tas, ko čells man ir nozīmējis un ko caur čellu esmu vēlējies pastāstīt. Koncertu esmu rakstījis Solai Gabetai: viņā mīt liels spēks un neaprakstāmi daudz mīlestības. Viņa ir trausla un vienlaikus spēcīga – apbrīnojama kombinācija vienā cilvēkā! Par ko stāsta mūzika? Caur kantilēnu, dziedājumu un arī kontrastiem, kuri simbolizē tumsu, kas joprojām mūs visus pavada, – tā ir visas dzīves izdzīvošana: no klusuma, no atnākšanas, cauri pilnbriedam līdz aiziešanai. Aiziešanai kā jaunam sākumam. Dvēsele aizlido, skan šūpļa dziesma, un atkal sākas kaut kas jauns. Kā jau visos savos darbos, arī šeit neesmu vērotājs no malas: esmu klātesošs šajā dzīvē ar savu temperamentu, šaubām, ticību un pārliecību, bet pāri visam – mīlestību. Karsti klāt esošs jebkurā skaņā."

Jau sen krievu izcelsmes Argentīnas franču čelliste Sola Gabeta radusi dvēseles domubiedru Vaska skaņu valodā, taču šo īpaši viņai veltīto skaņdarbu čelliste gaidījusi teju piecus gadus. Gabeta atzīst, ka tajā iekļautie kontrasti un dabas elementi padara mūziku dzīvu. "Pēteris Vasks man ir īpašs cilvēks – ar dvēseli, ko sajūtu ik skaņdarbā, ko esmu spēlējusi. Esmu gadiem ilgi gaidījusi, līdz viņam būs laiks kaut ko uzrakstīt īpaši man. Pētera Vaska mūzikā ir elementi, kurus esmu meklējusi visu savu mūžu – tie, kas dara mūziku dzīvu. Ir viegli to pateikt, bet, manuprāt, ir ļoti grūti šādu mūziku radīt un neiespējami iedomāties, kā viņš to spēj panākt – tikai ar dažām skaņām, lai gan dažviet partitūra ir ļoti blīva. Pirmajā acu uzmetienā Čellkoncerta mūzika nav sarežģīta, bet tā ir ļoti tīra, mīlestības un enerģijas pilna. Kā tas iespējams – ielikt mūzikā tik daudz?" – tā sacījusi Sola Gabeta pēc Čellkoncerta pirmatskaņojuma Amsterdamā.