Kopā ar komponistu Kristu Auznieku "Klasika" ielūdz uz 67. Starptautiskā komponistu konkursa Rostrum labāko darbu klausīšanās maratonu divos trešdienu vakaros!

Pirmajā cēlienā klausījāmies skaņdarbus no Serbijas, Šveices, Vācijas, Portugāles un Dānijas. Pēc katra skaņdarba izskanēšanas, Krists Auznieks dalās ar savām pārdomām un vērtējumu par skaņdarbu.

Tā arī šoreiz, kad skan darbi no Polijas, Slovēnijas, Krievijas, Ķīnas (Honkongas) un Austrijas.

Šajā laikā skan:

Rafals Riterskis (Rafał Ryterski, 1992, Polija) - Disco Bloodbath (Got to be real) (2018)

Komponists, skaņas dizaineris, multimediju mākslinieks Rafals Riterskis rada instalācijas un audiovizuālos darbus. Viņa darbu galvenā pazīme ir dažādu stilu sintēze. Trīs galvenās tendences: gličs (glitch), trokšņu mūzika un idm (inteliģentā deju mūzika). Riterskis iesaistās koncertdzīves organizēšanā un muzikālajā izglītībā. Absolvējis Friderika Šopēna Mūzikas universitāti Varšavā un Karalisko Mūzikas akadēmiju Ārhusā, Dānijā.

Skaņdarbs Disco Bloodbath (Got to be real) iedvesmots no divām pilnīgi dažādām kopienām: drag queen scēnas un geimeru jeb datorspēļu entuziastu komūnas. Viņu kopīgais ir identitātes brīvība, īpaši jautājumā, kas attiecas uz dzimuma izpratni. Drag queen dzimums ir kas ļoti plūstošs, fleksibls. Datorspēļu pasaulē dzimums ir kas tāds, ko varam izvēlēties, tur vienīgais, kam ir nozīme - vai esi pietiekami labs spēlētājs.

Slavomirs Voijčehovskis (Sławomir Wojciechowski, 1971, Polija) – Magenta (2021)

Instrumentālās un elektroniskās mūzikas komponists, improvizētājs un lektors Slavomirs Veijčehovskis dzimis 1971. gadā Polijā. Studējis Štutgartē, un savā pasniedzēju sarakstā min arī Helmuta Lahermaņa, Karlheinca Štokhauzena, Luīsa Andrīsena un citus vārdus.

Savā radošajā darbā viņš fokusējas uz kulturāliem un sociāliem kompozīcijas kontekstiem, viņu interesē kvalitāte un identitāte dažādiem skaņas avotiem.

Magenta – skaņdarbs reflektē par vēsturisko stīgu kvarta formu. Te var sadzirdēt gan klasiskās, gan laikmetīgās spēles tehnikas. Stīgu kvartetu pavada arī iepriekš ierakstīti skaņu faili, iepriekš ierakstītas var nākt no dažādiem avotiem un laikiem. Piemēram, skaņdarbā dzirdams arī Ludviga van Bēthovena stīgu kvartets, kas ierakstīts 1921. gadā.

Tilens Lebars (Tilen Lebar, 1993, Slovēnija) – Staticotion (2020)

Hāgā (Nīderlande) dzīvojošais slovēņu komponists un saksofonists Tilens Lebars aktīvi darbojas kamermūzikā un pats arī pirmatskaņo jaunu komponistu skaņdarbus. Viņa kompozīcijās var dzirdēt gudru instrumentu paplašināto tehniku izmantojumu, detalizētas struktūras, pārdomātas krāsu paletes. Viņš pirmatskaņojumu skaņdarbam piedzīvojis arī te pat netālu ISCM rīkotajās Pasaules Mūzikas dienās Tallinā 2019. gadā. Arī kā improvizētās mūzikas pārstāvis viņu ir iespējams dzirdēt dažādos sastāvos gan ierakstos, gan koncertos.

Skaņdarba nosaukums Staticotion sevī iekļauj divus vārdus: static jeb statisks un motion jeb kustība. Un abu šo vārdu daba ir iekļaujoša šajā skaņdarbā. Darbs virzās no drudžaina jeb nemierīga stāvokļa līdz pārsteidzoši nekustīgam, un visa skaņdarba garumā šie stāvokļi mainās.  Komponists runā arī par mūsu īstermiņa atmiņu. Kompozīcija veltīta Lukam Juhartam, kurš darbu pasūtījis un tas rakstīts izmantojot akordeona spēles iespējas.

Kirils Arhipovs (Kirill Arkhipov, 1987, Krievija) – Anomalia (2021)

Kirils Arhipovs dzimis 1987. gadā Novotroickā (Orenburgas apgabals). 2019. gadā absolvējis Ipolitova-Ivanova vārdā nosaukto Valsts muzikāli pedagoģisko institūtu (kompozīcijas fakultāte), kur šobrīd ir asistents-stažieris disciplīnā "Kompozīcijas māksla". Kirils ir  vairāku jauno komponistu konkursu balvu saņēmējs, arī konkursa a Partitura uzvarētājs-finālists nominācijā "Lielas formas simfoniskais skaņdarbs" (Maskava, 2020).

Anomaly: koncerta mūzika ir par šo brīdi, kurā minimālistu ritmi saduras ar agrīnajiem Rahmaņinova opusiem, otrās Vīnes skolas ekspresionisms, tehno un krievu populārās mūzikas mākslinieku komerciālā skaņa… šī agresīvā skaņu realitāte veido mūsdienu varones skaņu portretu – anomāliju, sava veida mūsdienu Lulū.

Yu Tsz-long (1999, Honkonga, Ķīna) - Please don’t open

Yu Tsz-long ir 4. kursa students, kurš iegūst bakalaura grādu Honkongas izpildītājmākslas akadēmijā, kompozīcijas specialitātē un elektroniskajā mūzikā. Maģistra grādu viņš plāno iegūt Toronto universitātē.

Par skaņdarbu trombonam un elektronikai „Please Don’t open” komponists saka: „Daudz lietu pasaulē ir iepakotas un cilvēkus piesaista skaistais, krāšņais… bet vai mēs nezinām patiesos faktus par iepakojumu? Kad beidzot patiesība ir pateikta, vai mēs varam izturēt tā svaru un izmaksas? Es lūdzu jūs, lūdzu, neatveriet!”