Kopā ar komponistu Kristu Auznieku ielūdzam jūs uz 67. Starptautiskā komponistu konkursa Rostrum labāko darbu klausīšanās maratonu divus trešdienu vakarus pēc kārtas!

Pirmajā cēlienā klausāmies skaņdarbus no Serbijas, Šveices, Vācijas, Portugāles un Dānijas. Pēc katra skaņdarba izskanēšanas Krists Auznieks dalās ar savām pārdomām un vērtējumu par skaņdarbu.

Atgādināsim, ka  67. Starptautiskajā komponistu konkursā Rostrum komponists Krists Auznieks saņēma galveno balvu jauno komponistu kategorijā līdz 30 gadiem. Ieraksts, ko Latvijas Radio 3 "Klasika" piedāvāja starptautiskajai Rostrum žūrijai, bija Krista Auznieka skaņdarbs Are One, ko atskaņo Sinfonietta Rīga, Jānis Šipkēvics un diriģents Normunds Šnē.

Bet Rostrum galveno balvu šoreiz saņēma serbu komponiste Ivana Ogņanoviča ar skaņdarbu Lonesome Skyscraper (2012/2019).

Ivana Ogņanoviča (Ivana Ognjanović, 1971) ir komponiste, skaņas dizainere un performanču māksliniece. Maģistra grādu kompozīcijā ieguvusi Belgradā, bet maģistra grādu multimediju kompozīcijā – Hamburgā, Mūzikas un Teātra universitātē. Šobrīd Belgradā viņa turpina savas doktora grāda studijas kompozīcijā. Ogņanovičas darbi ir atskaņoti Grieķijā, Anglijā, Lietuvā,Ungārijā, Somijā un daudzviet Eiropā un Amerikā, viņas vārds ir bijis klātesošs virknē laikmetīgās mūzikas festivālos. Desmit gadus viņa ir bijusi patstāvīga dalībniece European Bridges Ensemble

Lonesome Skyscraper, darbs rakstīts 2012. gadā, bet 2019. gadā tam tapusi jauna versija. Skaņdarbs rakstīts simfoniskajam orķestrim un elektronikai. Darbu iedvesmojis kāds augstceltnes jeb debesskrāpja liktenis Ungārijas pilsētā Pēčā. Šis debesskrāpis nav ticis apdzīvots 27 gadus, jo ir bijušas problēmas konstrukcijā, un ēka tomēr tika nojaukta 2016. gadā. Tomēr šīs ēkas vēsturē varam atrast iedzīvotājus – dažos šīs ēkas stāvos bija iemetinājušās baložu kolonijas, kas radīja savādu troksni, traucējot kaimiņus blakus ēkās. Skaņdarbus atskaņo Belgradas Radio un Televīzijas simfoniskais orķestris, diriģents Jakopo Sipari di Peskaseroli.

Džons Menu (John Menoud, 1976, Šveice) - Randolph navigation (2020)

Džons Menu dzimis Ženēvā, 1976. gadā. Pārsvarā pašmācībā apguvis mūziku un kompozīciju, mācījies spēlēt ģitāru, saksofonu un klarneti, meklējot savas saknes brīvajā improvizācijā, free jazz, konkrētajā un laikmetīgajā mūzikā. Rakstījis instrumentālo mūziku teātrim un kino. Viņš ir Vortex Ensemble dalībnieks un šobrīd komponē gan instrumentālo, gan elektronisko mūziku. 

Kā raksta pats komponists, darbs Randolph navigation iemieso spokainu Rūdija Hausermana klātbūtni.

Severīne Ballona (Séverine Ballon, 1980, Vācija) - Novembre 2020 (2020)

Severīne Ballona ir čelliste un komponiste. Viņa kā atskaņotājmāksliniece regulāri pievēršas gan čellistu klasiskajam repertuāram, gan sastrādājas ar komponistiem, radot un pirmatskaņojot jaunus darbus. Viņa veltījusi laiku izpētei improvizētajā mūzikā un tādējādi paplašinājusi savus tehniskos resursus sonorajā čella spēlē. Lai arī ieguvusi Tulūzas kamerorķestrī patstāvīgu solo čellistes vietu, viņa izvēlējusies šobrīd turpināt savas laikmetīgā čella paplašināto tehniku studijas, meklējot arī tām piemērotu notāciju. Viņai ļoti patīk sastrādāties ar komponistiem un to darījusi arī ar Helmutu Lahermani. Viņa pirmatskaņojusi vairāku ietekmīgu komponistu darbus solo čellam un sniedz meistarklases jaunajiem komponistiem.

Savā skaņdarbā solo čellam "Novembris 2020" viņa  atskatās uz sarežģīto laiku, ko nesa Covid-19 pandēmija. Severīne raksta: "Novembris 2020. Daudziem no mums šis laiks raisa katram savas atmiņas, pilnīgi nepazīstamas un ļoti tracinošas, saistītas ar otro lokdaunu. Šis skaņdarbs rakstīts pašai sev, it kā dienasgrāmata. (..)".

Pedro Lima (Pedro Lima, 1994, Portugāle) - Talkin(g) (A)bout My Generation (2019)

Pedro Lima ir Portugāļu komponists, dzimis 1994. gadā. Viņa mūzika ir skanējusi Berlīnē, Londonā, vairākās Portugāles pilsētās un koncertvietās. Viņa darbu sarakstā ir elektroniskā mūzika, lielas formas skaņdarbi (opera, orķestra darbi), ansambļu darbi, tāpat arī aranžējumi. Portugālē saņēmis vairākās prestižas konkursu balvas un nozīmīgus apbalvojumus par savām kompozīcijām. 

Skaņdarbs Talkin(g) (A)bout My Generation (2019) ir rakstīts iepriekš ierakstītam runātājam, kameransamblim (kā arī apburošam Youtube video), tas it kā tīksminās par absurdo sabiedrības sabrukumu un bezcerību… Komponists raksta: "Katra paaudze runā par sevi pārāk daudz. Bet laikā, kad ir klimata krīze, digitālā distopija un nebeidzams skrējiens pretim beigām, ko vēl mums vajadzētu darīt?"

Staingrimurs Rolofs (Steingrimur Rohloff, 1971, Dānija) - Die 4 Himmelsrichtungen (2020).

Islandiešu – vācu komponists Staingrimurs Rolofs jau septiņpadsmit gadus dzīvo Kopenhāgenā. Viņa darbi atskaņoti vairāk nekā 25 valstīs, studējis pie Žerāra Grizē un citiem, un viņu spēcīgi ietekmējusi franču skolas kristālcaurspīdīgā orķestrālā domāšana. Viņa darbu sarakstā ir skaņdarbi orķestrim, kameransambļiem, arī elektroakustiskā mūzika un pēdējos gados Rolofs pievērsies arī skatuves darbiem. Viņa pirmais darbs teātrim, bērnu opera saņēmusi visprestižāko Dānijas Mūzikas apbalvojumu.

Par skaņdarbu Die 4 Himmelsrichtungen viņš saka tā: "Šis skaņdarbs man ir īpašs, tas rakstīts man ļoti tuviem draugiem mūzikā - Messiaen Quartet Copenhagen. Šis ansamblis rīko koncertsērijas ļoti tuvu manai dzīvesvietai un es kopā ar bērniem bieži dodos uz koncertiem turp. Šis tuvums un draudzība radīja patīkamu vieglumu manā prātā, un es vēlējos piedāvāt skaņdarbu ar noteiktu „smagumu” un sarežģītību. Viņu spēles prieks un virtuozitāte skaņdarbā ir atradusi četras daļas jeb četras debespuses, kur katra ir ar atšķirīgām temperatūrām.”