Visa gada garumā "Klasika" piedāvās interesantākos skaņdarbus, kas tika prezentēti šī gada starptautiskajā kompozīciju konkursā Rostrum, kas risinājās Argentīnā.

Šoreiz mūsu uzmanībai - Somijas un Apvienotās Karalistes pārstāvji.

Outi Tarkiainena – viena no Somijas jaunajām daudzsološajām komponistēm, kura līdz šim darbojusies, rakstot mūziku un diriģējot džeza orķestrus, bet šobrīd paplašina savu darbības spektru, rakstot simfoniskajiem orķestriem, ansambļiem un kamergrupām. Studējusi Sibēliusa akadēmijā Helsinkos, Gildhola skolā Londonā un Maiami Universitātē.

Skaņdarbs Soai Vaacciiga Buohtalaga ("Viņi gāja cieši blakus”) ir saīsināta versija epilogam no komponistes lielformas cikla "Zeme, Pavasara meita". Dzejnieka Rauni Maga Lukkari vārdi iespaidīgi apraksta pārdabisko saiti starp māti un meitu. Ierakstā šo opusu atskaņo dziedātāja Tūli Lindebari un vijolnieks Peka Kūsisto

Ville Rāsaka (Ville Raasakka, 1977) kompozīcijā strādā ar ekoloģiskiem materiāliem. Viņa nesenākajos skaņdarbos tika ietverti šādi objekti: ogļu spēkcstacijas Somijā, ogļraktuves Pensilvānijā, lielveikalos atrodamie iepakojuma materiāli, benzīna bāzes personīgās higiēnas līdzekļi, tīrīšanas līdzekļi un vienreizlietojamie trauki. Vispirms komponists veic lauka ierakstus, un tad tos izmanto, lai radītu akustisku skaņdarbu. Šobrīd par materiālu ekoloģiju mūzikā Ville raksta doktora grādu Sibēliusa akadēmijā.

Skaņdarba Black cloud, under ground jeb "Melni mākoņi, pazeme" pamatā ir ieraksti no ugunsgrēka, kas izcēlās ogļraktuvēs Pensilvānijas pilsētā Centrālijā 1962. gadā un turpina degt joprojām. Šajā pilsētā cilvēku skaits mazinājās no 1000 iedzīvotājiem 1981. gadā līdz 7 iedzīvotājiem 2012. gadā. Šobrīd tā ir pamesta vieta un ugunsgrēks turpināsies vēl 200-250 gadu. Ugunsgrēka vieta piekļūt nevar, bet komponists veica lauka ierakstus netālu no šīs vietas, un muzikālais materiāls balstīts šī lauka ieraksta analīzē. Skaņdarbu šajā ierakstā atskaņo Somijas Radio simfoniskais orķestris diriģenta Hannu Lintu vadībā.

Ričards Kostons (Richard Causton, 1971) studējis Jorkas universitātē, Kanādā, Londonā un Milānā. Un rezultātā pats kļuvis par pasniedzēju kompozīcijā Kembridžas universitātē. Kostona valodai piemīt drosmīgas atsauces uz mūsdienām. Viņa muzikālajā vīzijā dzirdamas abas puses – gan pesimistiskā daļa ar brutāliem skaņu akordiem, harmonijām un destruktīvām formām, gan optimistiskais skatījums, ko dažreiz simbolizē korālim līdzīgi skaņu attēlojumi. Kostons uzskata, ka tas ir nepieciešams balansam un godīgumam, lai precīzāk atklātu savu pasaulskatījumu un izjūtām par šodienu, nerunājot jau par kopēju kosmosu, kura daļa mēs visi esam. Kostona iedvesmotāji mūzikā ir Bulēzs, Štokhauzens, Ligeti, Berio un daudzi citi.

Skaņdabrs Ik zeg: NU jeb "Es saku: TAGAD” ir BBC pasūtinājums. Komponists te runā par divām atšķirīgām un reizē saistītām lietām. Reiz viņa desmitgadīgais krustdēls teicis: "Es šobrīd saku "tagad", bet jau pēc mirkļa tā jau ir vēsture”. Tāpat raksta arī komponista nīderlandiešu radinieks Salomons van Sons, kurš savu grāmatu par ebreju ģimeni 430 gadu garumā nosaucis "Es šobrīd saku - tagad”. Šajā grāmatā arī aprakstītas šausmas, kas bija jāpārcieš Otrā pasaules kara laikā. Šis skaņdarbs neilustrē šos notikumus - tā vairāk ir kā metafora un reizē veltījums 98 gadus vecajam Salomonam van Sonam un komponista četrgadīgajam dēlam.

Skaņdarbā ir divas kontrastējošas idejas, kas vijas tam visam cauri. Ātrs, hiperaktīvs muzikālais materiāls un pārspīlēti lēni, repetatīvi žesti, kas izstiepj laiku. Skaņdarbu "Es saku: TAGAD” atskaņo BBC simfoniskais orķestris un Sakari Oramo!

Šiori Usi (Shiori Usui, 1981) dzimusi Japānā. Laikraksts The Time rakstījis, ka Šiori ir "absolūti individuālas ausis". Viņa radījusi radikālus skaņdarbus instrumentālajā mūzikā, strādā ar kustību uztverošiem sensoriem un biofizisko tehnoloģiju. Daudzas no Šiori kompozīcijām tapušas, iedvesmojoties no skaņām, ko rada cilvēka ķermenis, dziļa jūra vai kāds cits dīvains vai brīnišķīgs organisms zemes virsū. Šiori Usi saņēmusi virkni nozīmīgu apbalvojumu; darbus viņai pasūta BBC Proms.

Skaņdabrs from scratch jeb "No skrāpēšanas" balstīts komponistes zinātniskajā izpratnē par ekzēmas rašanos un to, kā ādas slāņi tiek bojāti no gadiem ilgas skrāpēšanas jeb kasīšanas, un arī pašas komponisties pieredzes šajā jautājumā. Arī muzikālajā materiālā dzirdēsim dažādu instrumentu skrāpēšanu…

Skaņdarbs sākas ar triju perkusionistu sevis kasīšanu…Mūsu uzmanībai - medicīniski pētījumi, personiskā pieredze un izpēte skaņdarbā from scratch, ko atskaņo BBC Skotijas simfoniskais orķestris, pati Šiori Usi un diriģents Ilans Volkovs.