Latvijas Radio simtgades ciklā "Latvijas pianistu paaudzes" šoreiz vārds pianistam Mārim Švinkam, kurš vairākus gadus Latvijas Radio strādājis arī par skaņu režisoru.

Bet viņa paša interpretācijas vienmēr ir suģestējošas ar dzirkstošu vitalitāti, spēju aizraut un uzburt sava veida skaņu kino. Arī satricināt, līdz sirds dziļumiem izsāpot nošu zīmēs iešifrētās komponista emocijas.

Savā viedumā Māris Švinka vienmēr mācējis uz pasauli paraudzīties ar zinātkāra bērna acīm, arī savā pedagoģiskajā darbā daudzu gadu garumā lieliski atrodot kopīgu valodu ne tikai ar topošajiem profesionāļiem augstskolās, bet arī pašiem mazākajiem delverēniem – mūzikas skolu sākumklasēs.

Un arī šobrīd, 1. decembrī nosvinot 88. dzimšanas dienu, Māris Švinka vēl joprojām ir labā pianistiskā formā,

kā par to varējām pārliecināties Cēsu Mūzikas skolas simtgades koncertā, to sportiski uzturot un trenējot mājas muzicēšanā solo, kā arī duetā ar meitu pianisti Vitu Švinku.

Ieskatu Māra Švinkas bagātīgajā ierakstu mantojumā sākam ar Emanuela Šabrjē "Ekspromtu" un Johannesa Brāmsa "Intermeco", kas ieskaņoti 1970. gadā. Un šie ir vieni no pirmajiem Latvijas Radio fonotēkā ieskaņojumiem, kuros Māris Švinka dzirdams ne vairs tikai klavieru duetā ar pianistu Raimondu Redbergu kā iepriekš, bet arī – solo!

Pēcāk seko Jura Karlsona "Prelūdija un fūga" klavieru duetam (Māris Švinka un Raimonds Redbergs), Jāzepa Lipšāna bērnu skaņdarbu cikls klavierēm solo ("Spēle sunīšos", "Meitene ar kaķēnu", "Zēni gatavo putnu būri", "Meitene dejo ar lācēnu", "Uz jaunā velosipēda", "Uzspēlēsim futbolu", 1978), bet vēl pēc tam – Edmunda Goldšteina Trio vijolei, čellam un klavierēm (finālposms): 1997. gada ierakstā muzicē Ludmila Girska (vijole), Ligita Zemberga (čells) un Māris Švinka (klavieres).

Īpašu mīlestību Māris Švinka vienmēr jutis pret latviešu mūziku. Ieklausāmies nelielā fragmentā no sarunas ar Māri Švinku meistara 75. dzimšanas dienā 2012. gada decembrī!

Un tad jau arī skan 2. daļa jeb "Poēma" un 3. daļa jeb "Scherzo" no Jāņa Ivanova Sonātes mibemolminorā 1996. gada ierakstā, bet raidījumu noslēdzam ar Alfrēda Kalniņa Piecām tautas dziesmām klavierēm, ko Māris Švinka ieskaņojis  2001. gadā un viņa solo ar orķestri Arvīda Žilinska Klavierkoncerta fināldaļā, pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados rosinot šī klavierkoncerta atgriešanos atskaņotāmākslas apritē pēc vismaz pārdesmit nepelnītas aizmirstības gadiem. Kopā ar Māri Švinku muzicē LNSO Jāņa Zirņa vadībā. Ieraksts veikts 1981. gadā.