Šis trešdienas vakars "Klasikā" veltīts Latvijas komponistiem, skaņu māksliniekiem un viņu salīdzinoši nesen rakstītai mūzikai, kurā izmantota elektronika.

Raidījumu piesaku kā "pirmo laidienu", jo ceru, ka tas varētu kļūt par pastāvīgu platformu elektroniskajai, elektroakustiskajai un akusmātiskajai mūzikai radio "Klasika" trešdienu vakaros, kas veltīti laikmetīgajai skaņradei.

Pateicos visiem komponistiem, kas atsaucās šai idejai. Gaidām raidījuma otro laidienu. Patīkamu klausīšanos! 

Dāvis Eņģelis
 

Ivo TAURIŅŠ
Kihnu sadam (“Kihnu osta”) (2019) Stereo

Pagājušajā vasarā pēc ekspedīcijas uz Igaunijas Kihnu salu tika savākti dažādi lauku ieraksti, kā arī pēc sarunas ar vietējo zvejnieku gūts neliels ieskats salas nesenajā pagātnē, kad, ienākot padomju varai pagājušajā gadsimtā, daudzi zvejnieki tika izsūtīti vai nošauti.

Zvejniecību pamazām nomaina kolhozs ar vistu audzēšanas fermām, un, zivju skaitam sarūkot, mūsdienās tāda īsta zvejošana palikusi vien dodoties uz Norvēģijas krastiem. Salas zvejnieku ostas krastā šobrīd rūsē vēl nesagrieztie zvejas kuģīši, bet pa salu ganās aitu un govju ganāmpulki. Ne mazāk svarīgi, ka lielākajā daļā salas nav tik ierastais pilsētas trokšņu piesārņojums.

Bez tam izrādās, ka salinieku agrāk tik svarīgā ostas ar savu skanējumu ir pateicīga lauku ierakstiem un maniem mākslinieciskajiem nodomiem. Kihnu sadam pamatā izmantots lauku ieraksts no salas ostas jahtu piestātnes. Jahtu piestātnes laipu čīkstēšana un jūras viļņu šķelšanās veido savdabīgu ritmiski piesātinātu skanējumu, kas piesaistīja manu uzmanību un vēlāk iedvesmoja radīt skaņu mākslas kompozīciju. Tehniski no lauku ieraksta ar skaņas frekvenču analizatora algoritmu tika iegūta skaņas avota fundamentālā frekvence attiecīgā lineārā skanējuma posmā.

Iegūtā frekvence tālāk tika izmantota sintezātora un semplera darbināšanai. Tādā veidā ģeneratīvi sekojot lauka ieraksta skaņas notikumiem tika veidots jauns mākslīgs kompozīcijas skanējums. Papildus ar koda palīdzību tika ģenerētas sintezatora un semplera pitch bend, mod wheel, dažu parametru, kā arī nošu ilguma un velocity vērtības.

Kompozīcijā saglabāti arī oriģinālie lauka ieraksta fragmenti, lai varētu sajust sintezētās telpas un brīvā lauka skanējuma atšķirības.

Šeit - Helmuta Caunes recenzija par Kristas Dinteres un Ivo Tauriņa izstādi “Četri skaņdarbi” Jauno mediju kultūras centrā RIXC

Jeļena GLAZOVA
Double-Sexed Guide Flying Through Time and Space

***

“šo uzskatīšu es par godu”
esam uz pasaules jumta
divdzimumu pavadonis ar piedurkni apvelk mirgojošo masu –
tur aizsvinējušies uz citu krogu brien pa uzbrauktuvi
viņu smiekli, gaudas naktī
pilsēta sten, cauri sev laižot smagās gaismas
mēs tuvinām salu no otra krasta
var saskatīt mašīnās sēdošo sejas
viņu rēgaino skrējienu
tiltus torņus un labticīgu birģeru logus
kad virszemes lietas sāk nogurdināt –
viņš parādīs man ezera dzelmes zem mums
decembrī nogrimušo transseksuāļu kongresu
gaišzilie dvīņi ar mironīgiem smaidiem
to smejošās dziesmas un pā
ezers mutuļo no viņu jautrības
bet kad sāk nogurdināt ūdens,
viņš ķeras pie pagātnes –
mūsu izsaukto senču virtenes
ar neuzticību raugās
dusmojas par izsēdēto dīvānu un saburzīto galdautu
barā tie iziet caur viesistabām
barā tie iet cauri logiem
divdzimumu pavadonis caur telpu un laiku
tvīkst no saviem pastāstiem
miedz acis un savelk dimanta vaigu kaulus
vēl ilgi var aizraut un vilināt
viņa siekalas spīd man uz kakla
bet 3:54 no rīta pienāk laiks
viņa mīlai pret sevi pašu
mūs sašķērē bez brīdinājuma

(atdzejojis Svens Kuzmins)

A Man Enters A Grey Cube. Blue Waving

A MAN ENTERS A GREY CUBE
a man enters a grey cube. darkness. complete silence for a while. then the dawn starts breaking.
the man is behind one-way transparent foil, which does not let smells through
the man observes another man, evenly painted black, appearing behind the foil against a grey background
he carries a black rectangular block of his own height. stops. puts the block down, perpendicularly to the ground.
another man appears on the right, evenly painted black. he is carrying a rectangular block of his own height.
he is a bit shorter than the first man. he approaches the first man and puts his block down next to the first man’s block.
for some time they stand silently and look in the direction opposite to the blocks
the first man smells the second man, then kisses his hand pensively
the second man starts slowly painting the first one red
the red man and the black man exchange their blocks
the black man carries the block taller than him away, disappearing to the left
the red man removes a side of the block and enters it
darkness awaits him. then it becomes more clear. red clarity
he is behind one-way transparent foil, which does not let sound through
he watches a white cube appearing from red light behind the foil. an unpainted man appears out of the cube. the cube disappears.
the red man recognizes himself in the unpainted man and starts shouting to attract attention
the foil does not let the sound through and the unpainted man does not hear him
the red man tries to tear the foil, but does not succeed
the unpainted man slowly paints himself grey
the red man silently watches the grey man
the black man appears on the left carrying a grey rectangular block
the black man pushes the grey man into the grey block, nailing the side tightly
the grey man squints for some time in unusual grey darkness
then it becomes lighter. he is behind one-way
transparent foil which does not let the shining through
the grey man watches a red cube appearing behind the foil
a red man appears out of the red cube. the cube disappears
the red man paints himself grey
the observing grey man recognizes himself in
the other grey man and starts shining
the foil does not let the shining through
suddenly he understands that the foil becomes the mirror
after a while he looks at himself
observes himself enter the grey cube

https://soundcloud.com/jelenaglazova
https://jelenaglazova.bandcamp.com

Agita REĶE
Speak to It (atskaņo Dārta Treija)

https://soundcloud.com/agitareke

Anna ĶIRSE
Radices kora grupai un elektronikai

https://soundcloud.com/annaki-1

Armands ALEKSANDRAVIČUS
Superhöflich (atskaņo Vizma Zvaigzne)

https://soundcloud.com/armands-aleksandravicus

Marta SMILGA
Untitled (2018)

https://soundcloud.com/marta_smilga

Ieva KLINGENBERGA
“5 elementi” (2019)

Ievas Klingenbergas audiovizuālo kompozīciju “5 elementi” visā pilnībā var noklausīties un noskatītes šeit:

 

Aktieri/dejotāji: Mariangela Najla Miceli, Blanchard, Anna Negrelli
Dziedātāja: Laima Lediņa
Balss: Christia Rovere
Multiinstrumentālists / dziedātājs: Francesco Amerise

https://soundcloud.com/ieva-klingenberga

Oskars HERLIŅŠ
8-BIT CONCERTO (atskaņo kamerorķestris Sinfonietta Rīga un diriģents Normunds Šnē)

https://soundcloud.com/oskarsherlins