Sofija Zaiceva ir daudznozaru skaņu māksliniece un izpildītāja no Latvijas, studējusi Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, Tallinā un Helsinkos. Viņas muzikālā darbība ir saistīta ar eksperimentālo elektronisko mūziku, kam raksturīga tehnoloģiski orientēta pieeja.
Sofijas skaņdarbs "periphery of oneness" elektronikai, kas skan raidījumā, iekļauts ORF festivālā Musikprotokoll un izskanēja „Dom im Berg” Grācā 2024. gada 3. oktobrī.
Sofija Zaiceva par to stāsta: Šis darbs ir daļa no mana pētījuma, kas veltīts radošai programmēšanai “SuperCollider” programmā - rakstīt mūziku kodos un ambisoniski, un kā tas darbojas kopā, kā var veidot un rakstīt mūziku gan tehniski, gan mākslinieciski, kādas ir pieejas. Es šo visu dokumentēju, un šis darbs bija daļa no pētījuma.
Kas tieši aizrauj elektroniskās mūzikas radīšanas procesā? Tas, kā tas top, vai tas, ka ir iespēja pašam radīt rezultātu?
Sākotnēji vairāk nodarbojos ar interpretāciju, spēlējot citu komponistu darbus. Tad vienā brīdī sapratu, ka tomēr gribu radīt kaut ko savu. Pamazām mēģināju dažādas iespējas, kā varu rakstīt mūziku - ar nošu līnijām vai datora palīdzību. Beidzot nonācu pie šāda risinājuma - rakstīt mūziku ar kodiem. Tā ir diezgan veca pieeja, jo
sākotnēji visa datormūzika bija radīta no kodiem un tikai pēc tam sāka veidoties programmas, bet man patīk, ka šis ir "open source" - visas programmas, kas saistītas ar kodu, vienmēr ir bezmaksas.
Tas dod daudz vairāk iespēju jebkuram māksliniekam veidot savu mūziku par brīvu jebkurā vietā, tikai ar savu datoru. Man ļoti patīk šī pieeja. Tu vari uztaisīt pilnīgi jebkādu skaņu, un tā vienmēr ceļos kopā ar tevi uz koncertiem un festivāliem. To var spēlēt diezgan viegli.
Citreiz liekas, ka tās ir milzīgas investīcijas tehnikā un programmatūrā, jo oriģinālās programmas ir diezgan dārgas.
Tieši tā, jā.
Domājot par studiju laiku gan Tallinā, gan Helsinkos, kāpēc šāda izvēle - doties uz mūsu kaimiņvalstīm?
Man vienmēr ir gribējies palikt tuvāk Latvijai un Rīgai, un līdz Tallinai aizceļot ir ļoti viegli. Mans bakalaura grāds gan Latvijā, gan Igaunijā vienu brīdi bija vienlaikus - divus gadus man bija jābrauc ar autobusu no Rīgas uz Tallinu katru nedēļu. Tas bija nedaudz grūti, bet nekas.
Iespēju dabūt tādu specializāciju kā “elektroakustiskais komponists” šeit es diemžēl nevarēju atrast, bet mūsu kaimiņiem ir šāda iespēja. Man liekas, ka tas ir ļoti forši.
Sofijas Zaicevas mūziku varēs dzirdēt arī 25. Starptautiskajā Baha kamermūzikas festivālā 10. novembrī Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas Jaunajā kamerzālē programmā “Mēbiusa kantāte: Baha iedvesmots audio-vizuālais gobelēns / Sofia Zaiceva”.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X