Turpinām iepazīt, baudīt un klausīties ierakstus no starptautiskās laikmetīgās mūzikas ierakstu skates "Rostrum 2019".

Skan skaņdarbi no Lietuvas, Polijas, Igaunijas un Meksikas.

Monika Zenkevičūte (Monika Zenkevičiūte, Lietuva) - Pocket ansamblim (2018)

Monika Zenkevičūte (1995) 2008. gadā absolvējusi Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmiju kompozīcijā pie Mindauga Urbaiša. Viņa ir arī elektroniskās mūzikas māksliniece. Komponiste atklāj, ka viņai ir ieradums savas muzikālās idejas, kolīdz tās atlido pie viņas, fiksēt savā mobilajā telefonā, vienalga, kur atrodas, vienalga, kāda ir diennakts stunda. Tā ka vienmēr visas viņas idejas ir viņai līdzās, viņas kabatā. Tieši laikā, kad jānoslēdz bakalaura studijas, Monikai radusies doma, ka visas iepriekš telefonā iedziedātās idejas ir jāapvieno skaņdarbā – tā radās pamatmateriāls kompozīcijai stīgu orķestrim ar nosaukumu Pocket jeb "Kabata". Rostrum 2019 ierakstu skatē šis darbs guva lielu atbalstu, kopējā balsojumā nokļūstot desmitniekā. Skaņdarbu Pocet atskaņo Sv. Kristofera kamerorķestris, diriģents Donatas Katkus.

Vilte Žakevičūte (Vilte Žakevičiūte, Lietuva) - The Secret of Magnolia Bloom kamerorķestrim (2018)

Vilte Žakevičūte 2018. gadā beigusi bakalaura studijas Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmijā, kompozīciju apgūstot pie Ričarda Kabela un Mārtiņa Viļuma, un pati spēlējusi arī vijoli. Skaņdarba The Secret of Magnolia Bloom ("Magnolijas ziedēšanas noslēpums") pamatā ir ģeometrisks magnolijas zieda zīmējums. Sākumā tas ir viens zieds, bet noslēgumā ir radušies pieci. Katram ir sava skaņa, savs harmoniskais balsts. Komponiste vēlējusies dot arī katram instrumentam savu uzdevumu, savu skaņu, un katrs no tiem kļūst kā magnolijas zieda ziedlapa, pilnā ziedā ir 12-15 ziedlapu. Šajā skaņdarbā iekļauti pieci magnolijas ziedi. Opuss tika pirmatskaņots festivālā Druskomanija Viļņas Sv. Katrīnas baznīcā – ierakstu no tā arī šobrīd piedāvājam.

Slavomirs Kupčaks (Slawomir Kupczak, Polija) - Halny flautām un elektronikai (2017)

Slavomirs Kupčaks (1979) dzimis Vroclavā, Karola Lipinska Mūzikas akadēmijā studējis kompozīciju, datormūziku, teātra un filmmūziku. Skaņdarba Halny nosaukums apzīmē dabas parādību - tas ir vējš, kas rada lielas svārstības starp dažādām kalnu grēdām. Komponists stāsta, ka šajā kompozīcijā spiediena atšķirība ir saklausāma šķietami nesavienojamajos mūzikas elementos, kas te saklausāmi, brīžam senās mūzikas struktūras, tad popmūzikas, alternatīvās un deju mūzikas iezīmes; to rāda arī estētiskie un stilistieski tehniskie rādītāji – vienuviet grafiski notētas struktūras, citviet – flautistes brīva improvizācija, un reizē precīzi izrakstīta un izdalīta elektroniskās mūzikas partija. Slavomirs jau vairākus gadus sadarbojas ar flautisti Evu Laibhemu (Ewa Liebchen). Ir jūtama abu savstarpēja izcila muzikālā saprašanās. Flaustiste par šo skaņdarbu saka - tāpat kā Halny saknes ir gaiss, arī viņas spēlētā instrumenta galvenā valoda ir gaiss. Šajā skaņdarbā flauta tiek demonstrēta savā viskrāšņākajā sniegumā – no klasiskām flautas skaņām līdz multifonijām un flautas perkusīvajiem elementiem. Evas Laibhemas arsenālā šajā skaņdarbā ir flauta, basa flauta un pikolo flauta.

Pāvels Malinovskis (Pavel Malinowski, Polija) - Robotron ansamblim un sampliem (2018)

Pāvels Malinovskis (1994) savā mūzikā ir ieinteresēts apstrādāt un pārstrādāt jau eksistējošus muzikālos materiālus dažādos kontekstos, viņu saista nometņu estētika un parasti stāsti par ikdienas dzīvi. Viņš saņēmis Grand Prix Tadeuša Bairda jauno komponistu konkursā 2017. gadā, un tajā pašā gadā Polijas Kultūras Ministrija jauno komponistu apbalvoja par izciliem sasniegumiem studijās. Malinovskis studē Krakovas Mūzikas akadēmijā. Skaņdarba Robotron nosaukums ir tieši saitīts ar Austrumvācijas elektronikas ražotāju. Vācijas Demokrātiskās republikas valdība iztērējusi milzīgu naudas summu, lai radītu produktus, kas spēj ievākt visu nepieciešamo informāciju par pilsoņu ikdienas dzīvi. Tajā pašā laikā elektroniskās mūzikas pionieri strādā underground, ar avangarda instrumentiem, cīnoties ar limitētām iespējām. Tiešī šī lielā nevienādība elektronikas pasaulē starp mākslinieku un autoritāro spēku ir šīs kompozīcijas sākumpunkts un iedvesma. Komponists te radījis spicifisku situāciju, kur visus skaniskos eksperimentus rada cilvēks, nevis mašīna, un skaņdarba atslēga ir attiecības starp dehumanizētā balss ieraksta un mūziķiem, kuri rada virtuālu sintezatoru. Skaņdarba ierakstā piedalās Hashtag Ensamble.

Gerta Raidma (Gerta Raidma, Igaunija) - je suis kamerkorim (2018)

Igauniete Gerta Raidma (1995) iesākumā Tallinas Mūzikas skolā apguvusi klavierspēli un savas pirmas klavierminatūras rakstījusi jau 7 gadu vecumā. 2016. gadā pabeigusi studijas kompozīcijā pie Helēnas Tulves Igaunijas Mūzikas un Teātra akadēmijā. Kopš 2017. gada Raidma dzied Igaunijas kamerkorī Collegium Misicale. Komponistes galvenie iedvesmas avoti šobrīd ir psiholoģija, literatūra un vienatne dabā. Skaņdarbs je suis jeb "es esmu" jauktajam korim ir pasūtinājumdarbs no 2018. gada Igaunijas Mūzikas dienām, tas pirmatskaņots 2018. gada aprīlī. Komponiste tekstu šim skaņdarbam rakstījusi pati – tas ir apvienojums viņas kaislībai pret mūziku, dzeju un franču valodu. Autore atklāj, ka šī kordziesma ir par pieredzi, pašapziņu un cerību. Kompozīciju je suis atskaņo Igaunijas Filharmonijas kamerkoris Kaspara Putniņa vadībā.

Fransisko Kortess-Alvaress (Francisco Cortes-Alvarez, Meksika) - Miniaturas de Incertidumbre (Ensamble Pierrot op. 2, 2018)

Meksimā dzimušais Fransisko Korstess-Alvaress (1983) Latīņamerikā saņēmis vairākas ievērojamus novērtējumus par savām kompozīcijām, piedalījies Aspenas mūzikas festivālā, kurā nesen piedalījās arī latviešu komponists Krists Auznieks. Kortess-Alvaress strādā arī ko producents un redaktors. Skaņdarbs Tribute to Revueltas jeb "Veltījums Revueltam" rakstīts par godu vienam no ievērojamākajiem meksikāņu akadēmiskās mūzikas komponistiem, kurš spējis mūzikā iedzīvināt siltas ainas, kas raksturo Meksikāņu dzīvi 1930. gados. Mēdz teikt, ka Revuelta savā mūzikā bijis Stravinskis ar meksikāņu populārās mūzikas mērci - viņš atstājis spēcīgu nospiedumu arī nākamo Meksikas komponistu mūzikā. Šis piemiņas skaņdarbs ir krāšņa un enerģētiska fantāzija par vienu tēmu no Revueltas simfoniskās poēmas. Mūzikā risinās transformatīvs un abstrakts process, kas veido sarunu ar pagātni. Skaņdarbu "Veltījums Revueltam" atskaņos Onix ensamble; opuss pirmatskaņots 2018. gadā.