Stāsta operas vēsturnieks Mikus Čeže.

Vai zini, kurā brīdī galvenā varone Pētera Čaikovska baletā "Apburtā princese" pārvērtās par Revolūcijas Ausmu?

Pētera Čaikovska "Apburtās princeses" pasaules pirmizrāde notika Marijas teātrī Sanktpēterburgā 1890. gada janvārī – un tobrīd neviens nevarēja nojaust, kādu veidolu šis franču absolūtisma laikmeta dekorācijās izspēlētais balets iegūs jau pēc trijām desmitgadēm.

Nav noslēpums, ka t.s. režijas teātra pirmās vēsmas klasiskā un romantiskā repertuāra iestudējumos bija jaušamas jau 1920. gados, proletkulta virziena pārstāvju darbos. Īpaši te izcēlās Ļeņingradas Monumentālā teātra darbnīca, Masterskaja monumentaļnogo teatra jeb MAMONT, kuru vadīja Nikolajs Vinogradovs.

Skatītājus viņš aplaimoja ar versiju, kurā prinča Dezirē loma tika pielīdzināta Proletariāta sacelšanās vadonim, bet princese Aurora valdzināja savu izredzēto kā Zarja Revoļuciji, proti, tika pārsaukta par Revolūcijas Ausmu.

Ļaunās fejas Karabosas vietā savukārt bija skatāms Vispasaules hercogs, kas simbolizēja kapitāla kundzību. Pret viņu tad arī sacēlās apspiestais proletariāts, jo hercogs bija nolaupījis Revolūcijas Ausmu, lai mūža miegā to iemidzinātu milzīgā pilsētā, kurā "zelts dus elektrisko uguņu sudraba liesmās un rūpnīcu sarkanajos dūmos".

Centienos glābt Vispasaules hercoga nevainīgo upuri, Proletariāta vadonis ierodas pilsētā. Te viņam izdodas uzspridzināt kapliču, no kuras,

ar sarkano karogu rokās, triumfējot iznāk sprādziena pamodinātā Revolūcijas Ausma, lai ar savu klātbūtni iedvesmotu Proletariāta vadoni viņa turpmāko cīņu gaitās.

Vairāk un plašāk - ierakstā.