Stāsta ērģeļbūves meistars un klavieru tehniķis, Ugāles ērģeļdarbnīcas vadītājs un īpašnieks Jānis Kalniņš

Kad Senajā Grieķijā jau pirms Kristus dzimšanas bija izdevies pielāgot taustiņu mehānismu pāna flautai, tā radot pirmās ērģeles, nav nekāds brīnums, ka arī tā laika stīgu instrumentiem – arfām, cimbalēm, cītarām – mēģināja pielāgot taustiņus. Diemžēl nav saglabājušies meistaru vārdi, kuri to paveica pirmie, bet jau viduslaikos sastopamies ar dažādiem šīs grupas instrumentiem, kuri bija mūsdienu klavieru priekšteči.

Plašāk pazīstamais, protams, ir klavesīns (franču) vai čembalo (vācu). Tā nosaukumā galvenais vārds ir no latīņu clavis – taustiņš. Clavicembalo vai vēlāk vienkārši Cembalo – cimbale ar taustiņiem. Claviciterium – cītara ar taustiņiem, tam stīgas ir vertikālas. Angļiem laikam svarīgāka bija arfa, tādēļ harpsichord. Visiem šīs grupas instrumentiem taustiņš kustina kātiņu, kurā iestiprināts plektrs, kurš rausta stīgu. Klavesīniem nav iespējams pagarināt stīgas skanēšanas laiku līdzīgi klavierēm, nav iespējams mainīt skaņas stiprumu.

Āmuriņklavieru idejiskie priekšteči ir instrumenti, kur stīgas tiek nevis raustītas, bet tām uzsit. Senākais no tiem ir klavihords, pazīstams jau 14. gadsimtā.

Nosaukums ir dīvains latīņu un grieķu vārdu sajaukums: clavis un χορδή (hordē, ar nozīmi stīga). Tangente ir nekustīgi savienota ar taustiņu, tādējādi stīga skan tikai tik ilgi, kamēr taustiņš nospiests. Neraugoties uz to, ka skaņa ir ļoti klusa, it īpaši 18. gadsimtā klavihords bija ļoti populārs ne vien savas muzikālās izteiksmības dēļ, bet arī zemās cenas dēļ. Tādēļ tas kļuva par mācību un vingrināšanās instrumentu, kuru viegli varēja ņemt līdzi ceļojumos. Īpaši izplatīts tas bija Vācijā un Ziemeļvalstīs. 19. gadsimtā klavihords nogrima aizmirstībā, bet jau gadsimta beigās līdz ar autentiskā muzicēšanas stila renesansi sākās tā atdzimšana. 20. gadsimtā, kad attīstījās skaņas pastiprināšanas tehnoloģijas,

būsiet pārsteigti, kuri mūziķi lietoja klavihordu: 1976. gadā Oskars Pītersons spēlēja dziesmas no operas "Porgijs un Besa"; Kīta Džereta albumā Book of ways dzirdam virkni improvizāciju uz klavihorda; The Beatles dziesmā Forno one dzirdam Polu Makartniju spēlējam klavihordu!

Mūsdienās daudzi mūziķi no jauna atklāj klavihorda skaņas skaistumu; īpaši ērģelnieki to izmanto vingrināšanās vajadzībām, jo tieši uz klavihorda vislabāk attīstīt pirkstu tehniku. Par šo īpaši kluso instrumentu ar ļoti izteiksmīgu skaņu varbūt jāpadomā daudzdzīvokļu māju iemītniekiem, ja kaimiņi sūdzas par bērna vingrināšanos!

Tomēr vistiešākais klavieru priekštecis ir tangentflīģelis. Tas ir klavesīna vienaudzis – senākais pazīstamais apraksts par instrumentu ar tangentu mehāniku tapis 1440. gadā. Itāļi to dēvēja Cembalo angelico.  Droši, ka pianoforte pirmā mehānisma konstruktors Bartolomeo Kristofori un pilnīgi noteikti Kristofs Gotlībs Šrēters bija saskārušies un pat būvējuši tangentflīģeļus. J. S. Baha dēli savus klavieru skaņdarbus rakstīja tieši tangentflīģelim, tāpat arī V. A. Mocarts bija pazīstams ar šo instrumentu. Tangentflīģeļa konstrukcija ir ļoti vienkārša: klavesīna kātiņš ar plektru tiek saīsināts tiktāl, ka tas paliek zem stīgām. Uzsitot pa taustiņu, kātiņš "palecas" uz augšu un atsitas pret stīgu; tā kā tas ir pietiekoši īss, tad tūlīt arī atkrīt atpakaļ. Skaņa ir ievērojami spēcīgāka nekā klavesīnam, bez tam kļūst iespējamas dinamiskās nianses. Klāt nāk virkne pedāļu, kuri darbina dempferus, moderatoru un citus dažādu skaņu efektu veidotājus. Tomēr mehānisms bija samērā niķīgs, tādēļ tangentflīģeļu plašas izplatības laiks bija īss. Tie plaši izplatījās 18. gadsimta otrajā pusē, bet jau ap 1800. gadu tos izkonkurēja āmuriņklavieres. Jāpiebilst, ka Rīgā, Mencendorfa namā ir (pagaidām gan tikai apskatāms) vēsturisks tangentflīģelis.