Stāsta mūzikas žurnālists Kaspars Zaviļeiskis

Vai zini, ka spožākais britu jaunā džeza viļņa saksofonists Šabaka Hačingss vienu no saviem muzicēšanas stiliem dēvē par stulbo saksofonu?

To viņš pielieto vienā no trim saviem populārajiem projektiem – elektrodžeza apvienībā The Comet Is Coming, kurā Hačingsa ekspresīvā saksofona spēle izpaužas viskošāk. Varbūt ne velti tieši šajā projektā viņš sevi dēvē par King Shabaka jeb Karali Šabaku. Kopā ar elektroniskās mūzikas duetu Soccer96 jeb taustiņinstrumentālistu Danalogue un bundzinieku Betamax radītais trio ir īsts britu jaunā džeza viļņa enerģijas iemiesojums, piedāvājot džeza reiva cienīgas izjūtas.

Lai arī Hačingss uzskatāms par saksofona spēles virtuozu, The Comet Is Coming sastāvā viņš ļaujas neremdināmiem enerģijas plūdiem, spēlējot repetitīvas, ekspresīvas mantras atgādinošas, neticami ilgstošas un klausītājiem burtiski uzbrūkošas frāzes. Grāmatas Ugly Beauty – Jazz in the 21st Century jeb "Neglītais skaistums – džezs 21. gadsimtā" autoram Filam Frīmanam Karalis Šabaka stāsta – ar šo grupu viņš vēlējies redzēt, cik tālu ar šādu enerģiju var aizdoties, pirms tā salūzt, bet pagaidām tā vēl nav salūzusi…

Bet kāpēc "stulbais saksofons"? Hačingss Frīmana grāmatā paskaidro: "Mums vajag vairāk informācijas, mums vajag vairāk instrumentu, mums vajag vairāk visu. Bet ja nu mums neko vairs nevajag? Ja nu mums vajag doties atpakaļ uz vietu, kur ir tikai mūsu radošums un metāla gabals? Un es to saucu par "stulbo saksofonu". Tu paņem saksofonu un vienkārši kļūsti nezinošs. Es uz skatuves cenšos atmācīties visu, ko esmu iemācījies. Es negribu izklausīties kā Marks Tērners vai Džo Lovano, jo viņi vienkārši izklausās pārāk… labi."

Tomēr smalkākai virtuozitātei Šabaka ļaujas divos citos savos projektos – kopā ar britu kolēģiem radītajā karību džeza ballītes un frīdžeza apvienojuma grupā Sons of Kemet, kurā muzicē arī labi zināmais tubists Teons Kross, un kopā ar dienvidafrikāņu draugiem radītajā etnodžeza apvienībā Shabaka and the Ancestors, kuras dalībnieks ir arī Latvijā koncertējušais pianists Nduduzo Mahatini.

Londonā dzimušais un dzīvojošais, bet tīņa gadus vecāku dzimtenē Barbadosā pavadījušais Hačingss ir aizrautīgs pūšaminstrumentu pētnieks. Studējis klasisko klarnetes spēli, tad pievērsies džeza saksofonam, tagad aizrāvies arī ar dažādu tautu tradicionālajām flautām, viņš meklē arvien jaunus izteiksmes līdzekļus dažādu laiku un vietu kultūrās.

Ne velti tieši viņš nonācis britu džeza jaunā viļņa priekšgalā, saspēlējoties ar daudziem citiem kolorītiem mūziķiem, kuru īpatsvaru veido Anglijā izaugušie karību emigrantu bērni, kuri apguvuši džeza zinības leģendārajā basista Garija Krosbija izveidotajā skolā Tomorrow’s Warriors jeb "Rītdienas cīnītāji". Tā deviņdesmito gadu sākumā tika radīta ar mērķi dot iespēju iegūt augstvērtīgu muzikālo izglītību arī ne turīgu ģimeņu atvasēm. Šajā skolā mācījās arī saksofoniste Nubaija Garsija, bundzinieks Mouzess Boids, jau minētais tubists Teons Kross, dziedātāja Zāra Makfarleina un vēl daudzi citi mūsdienu britu džeza attīstību veidojošie mūziķi.

Šabaka kļuvis par košāko “Rītdienas cīnītāju” zvaigzni. Varbūt tāpēc, ka allaž atceras sava skolotāja, frīdžeza saksofonista Evansa Pārkera ieteikumu vienmēr atstāt uz skatuves visu. "Kad es spēlēju, tad nonāku tādā sajūtā, ka šīs ir pēdējās notis, ko mēs jebkad nospēlēsim," viņš saka. "Daļa no The Comet Is Coming ētosa ir, ka tev jādzīvo tā, it kā tik tiešām nāktu komēta..."