Stāsta muzikoloģe, mākslas doktore Ingrīda Zemzare

Slavenais mākslinieks Endijs Vorhols 1979. gadā publicēja interesantu atklāsmi: “Beidzot piepildījušies mani pravietojumi no 60. gadiem: "Nākotnē katrs būs slavens vien 15 minūtes!" Tagad man šis teiciens ir apnicis, es to vairs nelietoju. Mans jaunais sauklis ir: "Katrs var kļūt slavens piecpadsmit minūtēs!”" Pilnīgi pravietiski, vai ne?

Gribu jums pastāstīt pavisam nesenu piedzīvojumu Lielās mūzikas balvas ceremonijā. Nupat kā no skatuves bija nonākušas trīs brīnišķīgas talantīgas mūziķes – Baltic trio. Piebildīšu – lai nonāktu uz šīs skatuves, ir nepieciešami vismaz 16 gadi skolas un vēl gadiem papildināšanās. Piecpadsmit  minūtēs tur nenonākt. Bez izcilā snieguma viņām bija vēl satriecošas kleitas un ziedi, un meitenes, ieraugot fotogrāfu, palūdza vienu zibsni atmiņai. Uz to fotovīrs vīzdegunīgi teicis, ka viņš, lūk, esot no "Privātās Dzīves". Nu un? Nesaprata Lielās mūzikas balvas nominantes. “Nu es te bildēju tikai slavenības", – atteica fotogrāfs. Kā jums patīk? Slavenības acīmredzot ir tie, kas nez kādēļ saskrējuši skatīties kaut kādas niecības uz skatuves?

Slavenību mašinērija strādā mūsdienās un tieši tāpat patiesībā strādāja senāk, lai gan nebija sociālo tīklu uzpūsto varoņu vai gluži otrādi – tā saucamā mobinga, kuru tolaik aizstāja tenkas un dzeltenā prese. Atcerēsimies slaveno basa tenku āriju no Rosīni "Seviļas bārddziņa". Vai nav jautri? Bet patiesībā - tenkām ir iespēja ne vien celt popularitāti, padarīt par privātās dzīves slavenību, bet arī pazudināt. Izstāstīšu filmu drāmas cienīgu sižetu iz mierīgo latviešu mūzikas dzīves.

Komponists Jānis Mediņš, būdams ievērojams Operas un Radiofona orķestra diriģents, 1934. gadā uzraksta latviešu mūzikas klasikā pirmo klavierkoncertu kā veltījumu tolaik vien ap trīsdesmit gadu vecajai brīnumdaiļajai pianistei Lilijai Kalniņai-Ozoliņai, kura ir laulībā ar ļoti pazīstamu čellistu Alfrēdu Ozoliņu. Jau labu laiku viņa ir pāris ar Jāni Mediņu un viņu starpā valda īsta mīlestība. Te nu dzeltenās preses flagmanis - žurnāls "Aizkulises" - uzraksta feļetonu par šo trīsstūri, Lilija dodas izskaidroties ar savu vīru, kurš īsti skaidrā tobrīd nebūdams, viņai durvis neatver, un pianiste izmisumā metas lejā turpat kāpņu šahtā.

Pēc Lilijas Kalniņas-Ozoliņas pašnāvības 23 pazīstami Operas mākslinieki (starp tiem arī komponists Jānis Kalniņš un čellists Ēvalds Berzinskis) izdemolē "Aizkulišu" redakciju, protestējot pret mākslinieku personiskās dzīves aizskaršanu. Taču sensacionālā notikuma aprakstīšanā iesaistās arī citi izdevumi – "Segodņa večerom", "Pēdējā Brīdī", "Atpūta", un vēl tiek doti mājieni par to, ka nesen naciķi izdemolējuši sociāldemokrātus. Komponistu Jāni Mediņu no saniknotajiem orķestra mūziķiem, kuri mēģinājumā nākuši viņam virsū burtiski ar krēsliem, paglābis viņa brālis Jēkabs Mediņš, kurš aizvedis viņu uz Jelgavu, un tālāk viss vēlās kā sniega bumba apaugot ar jaunām un jaunām detaļām. Galu galā pianiste apglabāta kopā ar Klavierkoncerta titullapu, uz kuras bijis veltījums. Koncertu pēc vairākiem gadiem pirmo reizi atskaņoja dāņu pianiste France Ellegore. Veltījums tika viņai. Savā autobiogrāfijā "Toņi un pustoņi"  komponists atzinīgi novērtē jaunās meitenes spēli, taču sevišķi viņu vēlāk priecēja Marijas Zalmanovičas interpretācija. Bet tomēr pats atzīst, ka koncerts bijis rakstīts un veltīts Lilijai, kura to nekad nenospēlēja.

Tā notiek ar veltījumiem. Bēthovens savu Trešo simfoniju veltīja Napoleonam, bet tad tik sparīgi centās izdzēst veltījumu, ka manuskripta pirmajā lappusē palicis caurums. Piebildīšu, ka Trešās "Heroiskās" simfonijas partitūrai tas nav neko kaitējis.