Visiem zināms Emilis Melngailis kā folkloras krājējs un tautisku kordziesmu komponists. Bet vai daudzi zina par viņa pārgalvīgāko darbu? Par to, ko viņš veica pirmais pasaulē, kad daudzi pasaulē runāja, ka tas jādara, bet nedarīja?

Šī darba rezultāts bija Modesta Musorgska operas "Boriss Godunovs" oriģināls, lai arī debatēts uzvedums Rīgā, Nacionālajā operā 1924. gadā. Tas bija pasaulē pirmais šīs operas uzvedums pēc Musorgska nāves viņa paša oriģinālajā redakcijā, nevis Musorgska laikabiedra Nikolaja Rimska-Korsakova pārstrādātajā versijā, kur mūzikas valoda bija akademizēta, savā ziņā sterilizēta. Šo Rimska-Korsakova redakciju daudzas autoritātes, kā piemēram, Moriss Ravels, Igors Stravinskis un, protams, Melngailis pats uzskatīja par Musorgska ģēniju degradējošu. Musorgska operas oriģinālā orķestra partitūra skaitījās gājusi bojā, tāpēc "Borisa Godunova" oriģinālversijas atjaunošanai uz skatuves nekur pasaulē nekas netika darīts, jo bija taču par jaunu jāinstrumentē visa opera pēc Musorgska atstātā klavierizvilkuma.

To paveica Melngailis, uzsākdams darbu jau 1917. gada rudenī, dzīvojot Taškentā.

Stāsta muzikologs, mākslas zinātņu doktors Arnolds Klotiņš.