4. septembrī tika atklāts 11. starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls Survival Kit 11, kas ar plašu pavadošo pasākumu programmu norisinās no līdz 4. oktobrim Tērbatas ielā 75, bijušajā Rakstniecības un mūzikas muzeja ēkā. Festivāla organizators ir Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs un tā kuratore ir Katja Krupeņņikova. Vienpadsmitā festivāla tēma ir “Būt drošībā ir bīstami” ("Being safe is scary").

Audio galerijā no festivāla atklāšanas dienas un Baltās nakts notikumiem dzirdamas komiķes un feministes Džemmas Sudrabas intervijas ar festivāla kuratori Katju Krupeņņikovu un Latvijas Laikmetīgās mākslas centra direktori Solvitu Kresi, festivāla māksliniecēm Katrīnu Neiburgu, Evitu Vasiļjevu , Evitu Gozi un Līgu Spundi, dizaineriem Matīsu Zvaigzni un Rimantu Šveicaru, publiskās programmas dalībnieku Miku Celmiņu.

Festivāla nosaukums "Būt drošībā ir bīstami" (Being Safe is Scary) aizgūts no mākslinieces Banu Džennetoglu (Banu Cennetoğlu) 2017. gadā speciāli izstādei "Documenta 14" radītā darba. Teksts ir aizgūts no grafiti, ko māksliniece pamanīja uz Atēnu Nacionālās tehniskās universitātes sienas, kad 2016. gada martā tika parakstīta ES un Turcijas vienošanās par bēgļiem. Pārkāpjot starptautiskos likumus par bēgļu aizsardzību, vienošanās piespieda izdot Turcijai katru nelegālo Grieķijas robežšķērsotāju. Pagaidu nometnes Grieķijas salās kļuva par aizturēšanas vietām uz nenoteiktu laiku, vairojot izmisumu, trauksmi un pašnāvību skaitu. Pārņemot šo neviennozīmīgo nosaukumu, Survival Kit 11 ieaistās plašākās diskusijās par drošību un politisko vardarbību. 

Drošības un aizsardzības jēdzieni atrodas šodienas politiskās iztēles centrā un tiek izmantoti, lai pamatotu karus, nacionālistiskas programmas, rasismu un nevienlīdzību, lai leģitimizētu un normalizētu novērošanu un pašuzraudzību, agresiju, naidu, izolētību un citus reakcionārus uzskatus un ideoloģiju. Baiļu politika barojas no nedrošības. Valdošā sistēma balstās uz ilūziju par aizsardzību, kas veicina brutālu konkurenci un uzspiež gan finansiālas, gan morālas parādsaistības.

Paradoksālā kārtā tieši visneaizsargātākie sabiedrības locekļi parasti tiek klasificēti kā drauds. Par bīstamiem tiek uzskatīti tie, kurus stigmatizē seksuālās identitātes, rases, sociālās klases, reliģijas vai dzimuma dēļ. Virkni fobiju izraisa arī migranta tēls, ko savā retorikā izmanto populistiskas un reakcionāras kustības. Arī cilvēki, kas rīko protestus un pretojas status quo, tiek uztverti kā pastāvošās iekārtas drauds. Bet ja šie cilvēki tiek dēvēti par “draudiem”, tad jāvaicā - kas ir apdraudētais? Un kādi ir pārējie (īstie) draudi, kas tiek noklusēti šo konstruēto draudu ēnā?

Šī izstāde cenšas iezīmēt, kāpēc steidzami nepieciešams mainīt mūsu pieņēmumus par drošību, mēģinot šo jēdzienu no jauna savienot ar tādām praksēm kā mīlestība, kopība, savstarpējs atbalsts, uzmanība, rūpes vienam par otru un par apkārtējo vidi.

Festivāls Survival Kit 11 ir viens no vērienīgākajiem ikgadējiem laikmetīgās mākslas notikumiem Baltijā kopš 2009. gada. Tas radās kā reakcija uz ekonomiskās krīzes skarto Latviju ar mērķi rosināt sabiedrību reaģēt uz pārmaiņām mūsdienu pasaulē un pārdomāt dažādas izdzīvošanas stratēģijas. Katru gadu festivālam tiek izvēlēta sabiedrībā aktuāla un nozīmīga tēma. Kā festivāla norises vietas tiek izmantotas Rīgas tukšās ēkas, lai pievērstu cilvēku uzmanību to nākotnes attīstības potenciālam.