Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra koncertā "LNSO, Emīlija Hovinga un Vestards Šimkus" pirmoreiz pie LNSO diriģenta pults stājusies somu diriģente Emīlija Hovinga, kuras piedāvātajā koncertprogrammā līdzās svītai no Sergeja Prokofjeva baleta "Pelnrušķīte" izskan arī divi mazzināmi čehu autoru darbi - Latvijā vēl nedzirdēti vai reti atskaņoti opusi: Vitežslavas Kapralovas skaņdarbs Suita Rustica un viņas skolotāja Bohuslava Martinū Trešais klavierkoncerts ar Vestarda Šimkus solo.
Koncerta tiešraidi vada Inta Zēgnere, starpbrīdī piedāvājot intervijas ar Emīliju Hovingu un Vestardu Šimku.
Kā uzzinām LNSO sniegtajā informācijā, Vitežslavas Kapralovas tēvs bija komponists, bet māte – dziedāšanas skolotāja. Abu meita – nenoliedzams brīnumbērns – sākusi komponēt deviņu gadu vecumā, sešus gadus vēlāk iestājusies Brno konservatorijā, apgūstot gan kompozīciju, gan diriģēšanu. Sekoja studijas Prāgā un Parīzē (neoficiāli avoti vēsta, ka Kapralovas skolotāju lokā bijusi arī Nadja Bulanžē), kompozīcijā viņa papildinājusies pie Bohuslava Martinū. 1937. gadā viņa diriģē Čehijas Filharmonijas orķestri, gadu vēlāk arī BBC orķestri, kur koncertprogrammā skan viņas Vojenská symfonietta...
Kapralova čehu un visas Eiropas 20. gadsimta mūzikas ainā uzmirdz kā krītoša zvaigzne – spilgta, spoža, cerību pilna. Un acumirklīga – talantīgās mūziķes ceļš pārrāvās pārāk agri – 1940. gadā vien 25 gadu vecumā.
Tomēr viņa paspējusi pieskarties bagātam skaitam žanru un atstāt nospiedumu mūzikas vēsturē. Sešus gadus pēc viņas aiziešanas mūžībā Čehijas Zinātņu un Mākslu akadēmija pasludināja Kapralovu par akadēmijas locekli in memoriam – tolaik vienai no desmit sievietēm no vairāk kā 600 šādiem tituliem – un vienīgajai komponistei.
1938. gadā pēc Vojenská symfonietta (“Militārā sinfonietta”) lielajiem panākumiem Universal Edition’s London jūnijā Kapralovai pasūta simfonisko svītu Suita Rustica, kuras tēmas aizgūtas no čehu sadzīves dziesmām un dejām.
Bohuslavs Martinū īsu mirkli – 1937. un 1938. gadā – bija Kapralovas skolotājs, savukārt viņa mūžs noslēdzās 19 gadus pēc savas talantīgās audzēknes aiziešanas mūžībā. Runā, ka viņu starpā valdījis kas daudz vairāk par vienkāršām studentes-profesora attiecībām. Martinū dzīve vairākkārt svārstījusies starp Eiropu un Amerikas Savienotajām Valstīm: pirmās atmiņas Poličkā un neveiksmīgas vijolspēles studijas Prāgā, kompozīcijas studijas Parīzē pie Albēra Rusela, bēgļu gaitas caur Portugāli un Bermudām uz ASV, atgriešanās Prāgā kā Mūzikas un teātra akadēmijas mācībspēkam; atkal ASV un darbs Prinstonas universitātē. Tad – Amerikas akadēmija Romā, Nica un mūža nogale Šveicē.
Trešajā klavierkoncertā (1948) ieskanas kaut kas no Stravinska un neoklasicisma, lēnajā daļā dzirdam ko brāmsisku, savukārt Martinū individualitāte atspoguļojas smalkās harmonijas spelēs un neparastā, caurspīdīgā orķestrācijā, pulsējošā enerģijā.
Programmā:
VITEŽSLAVA KAPRALOVA (1915–1940) Suita Rustica op. 19 (1938)
I. Allegro rustico
II. Allegro ma non troppo
III. Lento — vivo — lento
BOHUSLAVS MARTINŪ (1890–1959) Trešais klavierkoncerts H. 316 (1948)
I. Allegro
II. Allegro poco moderato
III. Moderato — allegro
SERGEJS PROKOFJEVS (1891–1953) Svīta no baleta “Pelnrušķīte” op. 107 (1946)
I. Introdukcija
II. Pas de châle
III. Ķilda
IV. Feju krustmāte un Ziemas feja
V. Mazurka
VI. Pelnrušķīte dodas uz balli
VII. Pelnrušķītes valsis
VIII. Pusnakts
Jaunā somu diriģente EMĪLIJA HOVINGA studējusi Sibēliusa akadēmijā Helsinkos pie profesoriem Sakari Oramo un Atso Almilas, diriģēšanas studijām pievēršoties 2015. gadā Jormas Panulas vadībā. Iepriekš viņa mācījusies klavierspēli (no 6 gadu vecuma), spēlējusi arī klarneti un čellu. Saņēmusi Somijas kritiķu 2021. gada balvu kā “Labākais jaunais mākslinieks”.
Hovinga asistējusi Hannu Lintu Somijas Radio SO un Miko Frankam Francijas FO, koncertos diriģējusi Stokholmas Karalisko FO, Luksemburgas FO, BBC simfonisko orķestri, Lilles Nacionālo orķestri un Helsinku FO.
2023/2024. gada sezonā gaidāmas debijas ar Zviedrijas Radio SO, Gēteborgas SO, Norvēģijas Radio orķestri, Nīderlandes Radio FO, Londonas Karalisko FO, Vīnes Tonkuenstler, Bornmutas SO un Tenerifes SO.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X